film - ÁDÁM FELTÁMADÁSA

  • - kg -
  • 2010. január 28.

Zene

"Magyar Narancs: Idén Paul Schraderrel forgattad Yoram Kaniuk regényét a holokausztról és annak pszichés utóhatásáról. Jeff Goldblum: Schrader így jellemezte a filmet: egy férfi, aki egyszer kutya volt, találkozik egy kutyával, aki egyszer ember volt.
"Magyar Narancs: Idén Paul Schraderrel forgattad Yoram Kaniuk regényét a holokausztról és annak pszichés utóhatásáról. Jeff Goldblum: Schrader így jellemezte a filmet: egy férfi, aki egyszer kutya volt, találkozik egy kutyával, aki egyszer ember volt. Mi van? Nos, elég kényes feladat volt..." - írásos bizonyítékunk van rá, hogy Jeff Goldblum már egy 2008-as Narancs-interjúban beszámolt az Ádám feltámadása címû filmben játszott "kutyás" szerepérõl. A mû ismeretében immár azt is elmondhatjuk; a Berlinalén diktafonvégre kapott sztár korrekt tartalomismertetéssel szolgált az új Schrader-filmet illetõen. Holokauszt-túlélõt játszik, igen, a békebeli Berlin szórakoztatóipari szakmunkását, akire a holokauszt kutyaszerepet oszt: hõsünk egy kabarékedvelõ táborparancsnok szórakoztatása végett játssza a láncra vert kutyát, s hegedül a gázkamrákhoz vezetõ halálsoron. Nos, elég kényes feladat... Annyira azért mégsem, mint azt a színész érthetõ elfogultsággal megpendítette. Az ihletet adó regényt és szerzõjét még maga Susan Sontag menesztette mennybe, s annyit azért olvasatlanul is feltételezünk a könyvrõl, hogy az nem egy hollywoodi dajkamese érzékenységével, hanem valami mással vette le a lábáról a neves mûértõt. Ezzel szemben Schrader valahol a Hollywood Boulevard-ról kanyarodik rá a Holokauszt sugárútra: Goldblum grandiózus túlélõshow-ját helyezi szembe Willem Dafoe jelmezes táborparancsnok-alakításával. Úgy egyébként meg mindenki tisztességgel végzi a dolgát, a rendezõ rendez, a színészek játszanak - a Taxisofõr írójából lett filmrendezõ ezúttal is profi munkát végzett.

Vetítés: Holokauszt Emlékközpont, január 28., csütörtök, 18.00

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.