film - ÁDÁM FELTÁMADÁSA

  • - kg -
  • 2010. január 28.

Zene

"Magyar Narancs: Idén Paul Schraderrel forgattad Yoram Kaniuk regényét a holokausztról és annak pszichés utóhatásáról. Jeff Goldblum: Schrader így jellemezte a filmet: egy férfi, aki egyszer kutya volt, találkozik egy kutyával, aki egyszer ember volt.
"Magyar Narancs: Idén Paul Schraderrel forgattad Yoram Kaniuk regényét a holokausztról és annak pszichés utóhatásáról. Jeff Goldblum: Schrader így jellemezte a filmet: egy férfi, aki egyszer kutya volt, találkozik egy kutyával, aki egyszer ember volt. Mi van? Nos, elég kényes feladat volt..." - írásos bizonyítékunk van rá, hogy Jeff Goldblum már egy 2008-as Narancs-interjúban beszámolt az Ádám feltámadása címû filmben játszott "kutyás" szerepérõl. A mû ismeretében immár azt is elmondhatjuk; a Berlinalén diktafonvégre kapott sztár korrekt tartalomismertetéssel szolgált az új Schrader-filmet illetõen. Holokauszt-túlélõt játszik, igen, a békebeli Berlin szórakoztatóipari szakmunkását, akire a holokauszt kutyaszerepet oszt: hõsünk egy kabarékedvelõ táborparancsnok szórakoztatása végett játssza a láncra vert kutyát, s hegedül a gázkamrákhoz vezetõ halálsoron. Nos, elég kényes feladat... Annyira azért mégsem, mint azt a színész érthetõ elfogultsággal megpendítette. Az ihletet adó regényt és szerzõjét még maga Susan Sontag menesztette mennybe, s annyit azért olvasatlanul is feltételezünk a könyvrõl, hogy az nem egy hollywoodi dajkamese érzékenységével, hanem valami mással vette le a lábáról a neves mûértõt. Ezzel szemben Schrader valahol a Hollywood Boulevard-ról kanyarodik rá a Holokauszt sugárútra: Goldblum grandiózus túlélõshow-ját helyezi szembe Willem Dafoe jelmezes táborparancsnok-alakításával. Úgy egyébként meg mindenki tisztességgel végzi a dolgát, a rendezõ rendez, a színészek játszanak - a Taxisofõr írójából lett filmrendezõ ezúttal is profi munkát végzett.

Vetítés: Holokauszt Emlékközpont, január 28., csütörtök, 18.00

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."