film - BABÁK - AZ ELSÕ ÉV

  • 2010. október 14.

Zene

Megy a Spektrumon egy brit sorozat, amiben - ma már vagy 7-8 éves - gyerekeket követhetünk a bölcsőtől a nagykorúságig. A gyerekek a szigetország különféle származású, foglalkozású, műveltségű és egészségi állapotú családjaiból származnak, s ez a tény igen komoly hangsúlyt kap, midőn szemünk előtt bontakozik ki, mi teszi a gyerekeket ilyen vagy olyan felnőtté.
Megy a Spektrumon egy brit sorozat, amiben - ma már vagy 7-8 éves - gyerekeket követhetünk a bölcsõtõl a nagykorúságig. A gyerekek a szigetország különféle származású, foglalkozású, mûveltségû és egészségi állapotú családjaiból származnak, s ez a tény igen komoly hangsúlyt kap, midõn szemünk elõtt bontakozik ki, mi teszi a gyerekeket ilyen vagy olyan felnõtté. Folyamatokat bemutató, leíró szándékú sorozat.

Thomas Balmés filmje mind a tudományos attitûdöt, mind a leíró-részletezõ hozzáállást nélkülözi, amikor a Föld négy különbözõ pontjára született bébik elsõ évét követi. A kísértõ aranyoskodást sikerrel elkerülve inkább fázisokat látunk, semmint folyamatokat, s a látottak legfõbb szervezõelve a párhuzamosságokban megmutatkozó különbségek - nem is bemutatása, hanem - átélhetõvé tétele. A namíbiai szavanna, a mongol sztyeppe, az amerikai nagyváros (San Francisco) és a japán gigapolisz (Tokió) egészen más tapasztalatokat kínál a világot felfedezõ piciknek. S bár mind a szülõk szeme fénye, és látható szeretet övezi õket, a cseppet sem tolakodóan felvett történések szavak nélkül is világossá teszik a jól ismert különbségeket, amelyekre mégis rá kell csodálkoznunk. Ahogy az afrikai kislány zavartalanul tömi a szájába a port, ahogy a még járni sem tudó mongol kisfiú már a kecskegida hátára pattanna, ahogy a természetet csak képeskönyvbõl ismerõ amerikai kislánynak gügyögnek a new age-es bölcsõdében a földanyáról, ahogy a japán kislánynak már egyévesen logikai játékot adnak a kezébe - az minden verbális kiegészítés nélkül pontos leírását adja nem csak az õ gyerekkoruknak, de a társadalom minõségének is, amibe születtek.

A Budapest Film bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.