film - BABÁK - AZ ELSÕ ÉV

  • 2010. október 14.

Zene

Megy a Spektrumon egy brit sorozat, amiben - ma már vagy 7-8 éves - gyerekeket követhetünk a bölcsőtől a nagykorúságig. A gyerekek a szigetország különféle származású, foglalkozású, műveltségű és egészségi állapotú családjaiból származnak, s ez a tény igen komoly hangsúlyt kap, midőn szemünk előtt bontakozik ki, mi teszi a gyerekeket ilyen vagy olyan felnőtté.
Megy a Spektrumon egy brit sorozat, amiben - ma már vagy 7-8 éves - gyerekeket követhetünk a bölcsõtõl a nagykorúságig. A gyerekek a szigetország különféle származású, foglalkozású, mûveltségû és egészségi állapotú családjaiból származnak, s ez a tény igen komoly hangsúlyt kap, midõn szemünk elõtt bontakozik ki, mi teszi a gyerekeket ilyen vagy olyan felnõtté. Folyamatokat bemutató, leíró szándékú sorozat.

Thomas Balmés filmje mind a tudományos attitûdöt, mind a leíró-részletezõ hozzáállást nélkülözi, amikor a Föld négy különbözõ pontjára született bébik elsõ évét követi. A kísértõ aranyoskodást sikerrel elkerülve inkább fázisokat látunk, semmint folyamatokat, s a látottak legfõbb szervezõelve a párhuzamosságokban megmutatkozó különbségek - nem is bemutatása, hanem - átélhetõvé tétele. A namíbiai szavanna, a mongol sztyeppe, az amerikai nagyváros (San Francisco) és a japán gigapolisz (Tokió) egészen más tapasztalatokat kínál a világot felfedezõ piciknek. S bár mind a szülõk szeme fénye, és látható szeretet övezi õket, a cseppet sem tolakodóan felvett történések szavak nélkül is világossá teszik a jól ismert különbségeket, amelyekre mégis rá kell csodálkoznunk. Ahogy az afrikai kislány zavartalanul tömi a szájába a port, ahogy a még járni sem tudó mongol kisfiú már a kecskegida hátára pattanna, ahogy a természetet csak képeskönyvbõl ismerõ amerikai kislánynak gügyögnek a new age-es bölcsõdében a földanyáról, ahogy a japán kislánynak már egyévesen logikai játékot adnak a kezébe - az minden verbális kiegészítés nélkül pontos leírását adja nem csak az õ gyerekkoruknak, de a társadalom minõségének is, amibe születtek.

A Budapest Film bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.