Kiállítás - Cinkos, aki néma - Nemes Csaba: Állj ide!

Zene

A magyarországi művészeti élet helyszínein zajló aktuális kiállításokat felsoroló Index című kiadvány szeptemberi számának mellékletében négy kortárs művész vall a művészi szabadság és az ideológiai elkötelezettség viszonyáról, a társadalomkritikus vagy politikai művészet "létjogosultságáról". Míg a világban ez az irányzat már-már divatosnak tekinthető, Magyarországon a témát mintha dermedt csend ölelné körül. Bár a probléma igen sokrétű, némi megszorítással állítható, hogy elsősorban a rendszerváltás előtti társadalmi berendezkedés felelős e némaságért. Miközben a mindent látó hatalom tökéletesen hamis és üres, kvázi baloldali ideológiával terítette be a hétköznapokat, arról is gondoskodott, hogy a szocialista rendszer "visszásságait" kipécéző művek ne nagyon kerüljenek a nyilvánosság elé - Pauer Gyula 1978-os Tüntetőtábla-erdejét például szinte rögtön a felállítása után lerombolták -, az ellenőrzésen átjutó, finoman rejtjelezett munkákat pedig szinte csak a kiválasztottak ismerték. Nem egy megtűrt vagy tiltott művész érezte úgy 1989 után, hogy kicsúszott a talaj a lába alól, hogy a művészeti szabadságvágyból vállalt oppozíciója okafogyottá vált, s igen sokáig úgy tűnt, hogy egyszerűen nem "illik" ilyen témákkal foglalkozni. Kevés kivételtől eltekintve a kilencvenes évek kritikai attitűddel felvértezett művészei inkább a médiakritika felé fordultak, betegesen rettegve attól, hogy - jó magyar szokás szerint - állásfoglalásukkal rögtön besorolódjanak valamely párt ideológiája mögé.

A magyarországi művészeti élet helyszínein zajló aktuális kiállításokat felsoroló Index című kiadvány szeptemberi számának mellékletében négy kortárs művész vall a művészi szabadság és az ideológiai elkötelezettség viszonyáról, a társadalomkritikus vagy politikai művészet "létjogosultságáról". Míg a világban ez az irányzat már-már divatosnak tekinthető, Magyarországon a témát mintha dermedt csend ölelné körül. Bár a probléma igen sokrétű, némi megszorítással állítható, hogy elsősorban a rendszerváltás előtti társadalmi berendezkedés felelős e némaságért. Miközben a mindent látó hatalom tökéletesen hamis és üres, kvázi baloldali ideológiával terítette be a hétköznapokat, arról is gondoskodott, hogy a szocialista rendszer "visszásságait" kipécéző művek ne nagyon kerüljenek a nyilvánosság elé - Pauer Gyula 1978-os Tüntetőtábla-erdejét például szinte rögtön a felállítása után lerombolták -, az ellenőrzésen átjutó, finoman rejtjelezett munkákat pedig szinte csak a kiválasztottak ismerték. Nem egy megtűrt vagy tiltott művész érezte úgy 1989 után, hogy kicsúszott a talaj a lába alól, hogy a művészeti szabadságvágyból vállalt oppozíciója okafogyottá vált, s igen sokáig úgy tűnt, hogy egyszerűen nem "illik" ilyen témákkal foglalkozni. Kevés kivételtől eltekintve a kilencvenes évek kritikai attitűddel felvértezett művészei inkább a médiakritika felé fordultak, betegesen rettegve attól, hogy - jó magyar szokás szerint - állásfoglalásukkal rögtön besorolódjanak valamely párt ideológiája mögé.

Amikor Nemes Csaba animációs filmen dolgozta fel a 2006-os tévéostrom eseményeit (Remake, 2007), egyesek kevesellték az elkötelezettségét, mások sokallták a mű ideológiai tartalmát. Nemest azonban nem ez motiválja, hanem a személyes tapasztalat, a saját élmény, az események és szereplők ellentmondásossága és - mint erről az Index mellékletében is beszámol - "a reflexióban felbukkanó kritikai lehetőség". Hasonlóan a magyar társadalmat megosztó feszültségek lenyomata a Puhányok című 2009-es videomunkája, egy fiktív történet, melyben két jobboldali fiatalember megtámad egy zsidónak/balliberálisnak vélt egyetemistát. Azonban míg e művet áthatja egyfajta irónia - az "agresszorok" bő nadrágban és ingben, pörge kalapban mint afféle modern betyárok jelennek meg -, a Kiscelli Múzeum templomterében látható kiállítás témája egyszerűen túl súlyos az efféle megoldáshoz.

A munka kiindulópontja a romák ellen 2008 júliusa és 2009 augusztusa között végrehajtott kilenc, előre kitervelt brutális támadás, amelyek több életveszélyes sérülést és hat védtelen ember (köztük egy gyerek) halálát okozták. A rendőrség igen lassan kezdett el nyomozni, nehezen ismerte fel/el a támadások rasszista jellegét, sőt az első Molotov-koktélos és gépfegyveres támadások után három tarnabodi roma fiatalembert gyanúsított meg és helyezett előzetes letartóztatásba (s csak tizenegy hónap múlva, a gyilkosok letartóztatása után engedte őket szabadon). Mintegy azt sugallta ezzel a társadalom erre fogékony, mentálisan szétesett rétegének, hogy az áldozatokhoz és tettesekhez "semmi köze", hiszen ők egy kisebbségi klánháború (vagy uzsoraügy) szereplői.

Nemes nem vádol és ítélkezik, "csupán" megmutat. Három nagyméretű festményen egy Pécs környéki cigánytelep házai láthatók. A művész saját fotói alapján készült képeken a tisztes, de szomorú, az országban bárhol fellelhető szegénység jellegzetes jegyeire ismerhetünk: üres udvarokra, sok kicsi lakásra osztott vályogházakra, hámló és vizesedő vakolatra, égre néző antennákra. Az otthonossá varázsolt nyomor képeivel szemben, a sötétbe burkolódzó templombelső (amely szinte megidézi a sötétségből támadókat) másik falán négy gyilkossági helyszín látható. A nagycsécsi, tatárszentgyörgyi, tiszalöki és kislétai gyilkosságok környezetét Nemes médiabeli felvételek alapján festette meg: a képeken kiégett házak, bámészkodó emberek, a helyszínt biztosító rendőrök (A kukoricással szemben) vagy - a Könnyű szellőn - lebegő Police feliratú szalag látható. A képek nem egyneműek: ez utóbbi lágy, légies, inkább sejtető, de akad olyan is, amelynek a hangulata egészen vészjósló (Sárga ház). Ezek voltaképpen az ábrázolhatatlan és erőszakos halál emlékképei, a józan ésszel felfoghatatlan borzalom mementói.

A tárlatot a kiállítás címét adó, látszólag állást is foglaló bábjátékfilm zárja le, melyben egy gárdistának tűnő erdész és az erdőben sétáló roma fiú találkozásának lehetünk szemtanúi. A fokozatosan kibomló párbeszéd során a falopással vádolt, de következetesen tagadó fiú lassú megtörésén figyelhetjük meg, hogy az előítélettel párosult hatalom miként alázza porrá a megvádoltat, egészen odáig, míg az áldozat önként veszi a nyakába és hurkolja meg a kötelet. A tragédia azonban elmarad, az akasztás helyett a fiú az éneklést választja. A játék, amely akár halállal is végződhetett volna, véget ér, s mi itt állunk értetlenül. A békés egymás mellett élés záloga egy sztereotípiának, a romák és a muzikalitás összekapcsolásának az elfogadása lenne? Egymás kultúrájának tiszteletben tartása, párbeszéd csak két egyenrangú szereplő között lehetséges, márpedig itt nem erről van szó. S bár lehet, hogy Nemes erre akarja a nézőt rávezetni - ez elég visszafogott válasznak tűnik. Egy találomra kiválasztott honfitársunk levadászása ellen szót emelni nem jelent ideológiai elkötelezettséget. Ez a minimum.

Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum, október 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.