film - Csereüvegek

  • Iványi Zsófia
  • 2008. december 11.

Zene

Kiüresedés felé rohanó világunkban létezik egy mesébe illő hely, ahol az emberek még mindig udvariasan köszönnek, számon tartják a másik hogylétét, segítik és támogatják egymást. A szeretet eme varázsos kis szigete nem más, mint egy prágai élelmiszerbolt hátsó részén meghúzódó üvegvisszaváltó - Jan Sverák filmjében legalábbis ez a helyzet.
Kiüresedés felé rohanó világunkban létezik egy mesébe illõ hely, ahol az emberek még mindig udvariasan köszönnek, számon tartják a másik hogylétét, segítik és támogatják egymást. A szeretet eme varázsos kis szigete nem más, mint egy prágai élelmiszerbolt hátsó részén meghúzódó üvegvisszaváltó - Jan Sverák filmjében legalábbis ez a helyzet. Az üres üvegek mellett (ej, de csuda ritka) emberi értékeket is közvetítõ kereskedelmi alegység egyik oldalán a rendezõ papája, a forgatókönyvet és a fõszerepet egyaránt vállaló Zdenek Sverák, a másikon a megváltásra váró világ helyezkedik el. Hõsünk 65 évesen képezte át magát irodalomtanárból raktárosba oltott boldogságfelelõssé, ami - jegyezzük meg gyorsan - jól is áll neki. Az már valamivel kevésbé, hogy az üvegcsere során megismert lányokat és asszonyokat rendre beépíti erotikus álmaiba - utalás szintjén virgoncabb korában máshova is. Háklis oldalbordáját és a banánt egyaránt unó, részmunkaidõben szerelmi kötéseket csomózgató Josef története azért (szerencsére) többet kínál "az öregember nem vénember" szólásmondás celluloidra ültetésénél. Az Általános iskola és a Kolja alkotóinak legfrissebb munkája is a családfõ önvallomásának ad teret, amúgy csehesen regélve el az öregedésbe belenyugodni képtelen, minden lében kanál férfi kalandjait. A nem a nyugdíjkorhatár körül szóródó nézõk számára ugyanakkor néhol nehézséget okozhat az igencsak kor- és nemspecifikus problémák átélése, de a film erõsségét adó kedveskedõ humor az õ helyzetükön is sokat javíthat.

Forgalmazza a Budapest Film

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.