film - Csereüvegek

  • Iványi Zsófia
  • 2008. december 11.

Zene

Kiüresedés felé rohanó világunkban létezik egy mesébe illő hely, ahol az emberek még mindig udvariasan köszönnek, számon tartják a másik hogylétét, segítik és támogatják egymást. A szeretet eme varázsos kis szigete nem más, mint egy prágai élelmiszerbolt hátsó részén meghúzódó üvegvisszaváltó - Jan Sverák filmjében legalábbis ez a helyzet.
Kiüresedés felé rohanó világunkban létezik egy mesébe illõ hely, ahol az emberek még mindig udvariasan köszönnek, számon tartják a másik hogylétét, segítik és támogatják egymást. A szeretet eme varázsos kis szigete nem más, mint egy prágai élelmiszerbolt hátsó részén meghúzódó üvegvisszaváltó - Jan Sverák filmjében legalábbis ez a helyzet. Az üres üvegek mellett (ej, de csuda ritka) emberi értékeket is közvetítõ kereskedelmi alegység egyik oldalán a rendezõ papája, a forgatókönyvet és a fõszerepet egyaránt vállaló Zdenek Sverák, a másikon a megváltásra váró világ helyezkedik el. Hõsünk 65 évesen képezte át magát irodalomtanárból raktárosba oltott boldogságfelelõssé, ami - jegyezzük meg gyorsan - jól is áll neki. Az már valamivel kevésbé, hogy az üvegcsere során megismert lányokat és asszonyokat rendre beépíti erotikus álmaiba - utalás szintjén virgoncabb korában máshova is. Háklis oldalbordáját és a banánt egyaránt unó, részmunkaidõben szerelmi kötéseket csomózgató Josef története azért (szerencsére) többet kínál "az öregember nem vénember" szólásmondás celluloidra ültetésénél. Az Általános iskola és a Kolja alkotóinak legfrissebb munkája is a családfõ önvallomásának ad teret, amúgy csehesen regélve el az öregedésbe belenyugodni képtelen, minden lében kanál férfi kalandjait. A nem a nyugdíjkorhatár körül szóródó nézõk számára ugyanakkor néhol nehézséget okozhat az igencsak kor- és nemspecifikus problémák átélése, de a film erõsségét adó kedveskedõ humor az õ helyzetükön is sokat javíthat.

Forgalmazza a Budapest Film

** és fél

Figyelmébe ajánljuk