Film - Nem középiskolás rokon - Ryan Fleck: Fél Nelson

  • - kg -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Film ez, az már az elején látszik, úgy mozognak, tesznek-vesznek, levegőznek benne, hogy ha nem is történik semmi rendkívüli, akkor is jó nézni, hogyan játsszák, hogy nem játszanak. Ez nem az a tanterem, melynek falai igény szerint kivehetők, hogy a kamera szabadabban mozoghasson, és a padokat koptató gyerekek sem azok a szabályosra érlelt, szimmetrikus fejek, akiket a menedzserszemléletű mama járóképes koruktól cipel egyik castingról a másikra. - kg -

Film ez, az már az elején látszik, úgy mozognak, tesznek-vesznek, levegőznek benne, hogy ha nem is történik semmi rendkívüli, akkor is jó nézni, hogyan játsszák, hogy nem játszanak. Ez nem az a tanterem, melynek falai igény szerint kivehetők, hogy a kamera szabadabban mozoghasson, és a padokat koptató gyerekek sem azok a szabályosra érlelt, szimmetrikus fejek, akiket a menedzserszemléletű mama járóképes koruktól cipel egyik castingról a másikra. Az itt látható tantermi valóság nem hivalkodik, csak van, pedig a szegényszag, melyet filmünk brooklyn-külsői (a helyi nyócker) termeiből juszt se visz ki a kereszthuzat, köztudottan giccsre ingerel, aligha kell ezt a hazai beidegződések ismeretében bizonygatni. Azt se nagyon kell, hogy milyen nehéz egy csillogóbb pódiumokhoz szokott előadót ebbe a közegbe belevinni, ahol nincs helye a szélesebb gesztusoknak, mert rögtön lelepleződik a jól fizetett kakukktojás. A Fél Nelson szép teljesítménye az amatőrök (vagy legalábbis annak látszók) és a hétpróbás profik akadálytalan együttmozgatása: egyik sem lép a másik bütykére, de nem is feszül meg a nagy alkalmazkodásban. A profik képviseletéből már csak az illendőség kedvéért is a csaknem végig színen lévő és csaknem végig másnaposságot mímelő Ryan Goslingot kell említeni, ő a film középpontjába állított tanár-diák reláció tanári vége. Egy lelkes pedagógus, aki olyan jól beszéli a rá bízott kiskamaszközösség nyelvét, hogy az örök szótlanságot fogadott vállvonogatókat is sikerül megszólítania. Még egy híresen mufurc kislány, a halmozottan hátrányos körülmények közül suliba bicikliző Drey is megtörik ennyi jófejségnek kitéve, pedig a zord otthoni viszonyok már alaposan megtépázták gyereklelkét. A tanerő gyereklelkét viszont saját kételyei és a kételyekre szedett kemény drogok kezdik kikezdeni, de nem kell félni; ez nem az a film, ami bármelyiküket is hagyná megdögleni. Híresen képlékeny anyag a forg. könyv, tán létezik is valahol egy munkaváltozat, amely a saját piszkukban fetrengő gettódrámák irányába pöccintette el a szereplők sorsát, ám minálunk a családbarát irányzat a nyerő. A diszkréten alakulgató bajtársi-baráti szál, ami, ha csak átmenetileg is, de életmentőnek bizonyul. Ennyi reményért azonban még nem kell azonnal rendőrt hívni: lehet, hogy át lettünk vágva, de legalább nem középiskolás fokon bántak el velünk.

Forgalmazza az Odeon

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.