Film - Nem középiskolás rokon - Ryan Fleck: Fél Nelson

  • - kg -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Film ez, az már az elején látszik, úgy mozognak, tesznek-vesznek, levegőznek benne, hogy ha nem is történik semmi rendkívüli, akkor is jó nézni, hogyan játsszák, hogy nem játszanak. Ez nem az a tanterem, melynek falai igény szerint kivehetők, hogy a kamera szabadabban mozoghasson, és a padokat koptató gyerekek sem azok a szabályosra érlelt, szimmetrikus fejek, akiket a menedzserszemléletű mama járóképes koruktól cipel egyik castingról a másikra. - kg -

Film ez, az már az elején látszik, úgy mozognak, tesznek-vesznek, levegőznek benne, hogy ha nem is történik semmi rendkívüli, akkor is jó nézni, hogyan játsszák, hogy nem játszanak. Ez nem az a tanterem, melynek falai igény szerint kivehetők, hogy a kamera szabadabban mozoghasson, és a padokat koptató gyerekek sem azok a szabályosra érlelt, szimmetrikus fejek, akiket a menedzserszemléletű mama járóképes koruktól cipel egyik castingról a másikra. Az itt látható tantermi valóság nem hivalkodik, csak van, pedig a szegényszag, melyet filmünk brooklyn-külsői (a helyi nyócker) termeiből juszt se visz ki a kereszthuzat, köztudottan giccsre ingerel, aligha kell ezt a hazai beidegződések ismeretében bizonygatni. Azt se nagyon kell, hogy milyen nehéz egy csillogóbb pódiumokhoz szokott előadót ebbe a közegbe belevinni, ahol nincs helye a szélesebb gesztusoknak, mert rögtön lelepleződik a jól fizetett kakukktojás. A Fél Nelson szép teljesítménye az amatőrök (vagy legalábbis annak látszók) és a hétpróbás profik akadálytalan együttmozgatása: egyik sem lép a másik bütykére, de nem is feszül meg a nagy alkalmazkodásban. A profik képviseletéből már csak az illendőség kedvéért is a csaknem végig színen lévő és csaknem végig másnaposságot mímelő Ryan Goslingot kell említeni, ő a film középpontjába állított tanár-diák reláció tanári vége. Egy lelkes pedagógus, aki olyan jól beszéli a rá bízott kiskamaszközösség nyelvét, hogy az örök szótlanságot fogadott vállvonogatókat is sikerül megszólítania. Még egy híresen mufurc kislány, a halmozottan hátrányos körülmények közül suliba bicikliző Drey is megtörik ennyi jófejségnek kitéve, pedig a zord otthoni viszonyok már alaposan megtépázták gyereklelkét. A tanerő gyereklelkét viszont saját kételyei és a kételyekre szedett kemény drogok kezdik kikezdeni, de nem kell félni; ez nem az a film, ami bármelyiküket is hagyná megdögleni. Híresen képlékeny anyag a forg. könyv, tán létezik is valahol egy munkaváltozat, amely a saját piszkukban fetrengő gettódrámák irányába pöccintette el a szereplők sorsát, ám minálunk a családbarát irányzat a nyerő. A diszkréten alakulgató bajtársi-baráti szál, ami, ha csak átmenetileg is, de életmentőnek bizonyul. Ennyi reményért azonban még nem kell azonnal rendőrt hívni: lehet, hogy át lettünk vágva, de legalább nem középiskolás fokon bántak el velünk.

Forgalmazza az Odeon

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.