karikatúra - KOKSZ

  • Kovács Bálint
  • 2008. szeptember 25.

Zene

A budapesti autómentes nap függelékeként állította ki tizenhárom tagjának karikatúráit a Kortárs Karikatúra és Szatíra Műhely az Andrássy út közepére, kis ízelítőként nem túlzottan ismert műhelyük munkájából, melynek nagyjából az a lényege, hogy értékes és minőségi karikatúrákat kell alkotni, túl a sajtókarikatúrán, de innen - mondjuk - a "szeriőz" festészeten. És noha semmi probléma nem is volt a képekkel (sőt), mégis nehéz optimistán szemlélni egy ilyen pár perc alatt bejárható minitárlatot, elveszve az autóktól megtisztított sugárút többi attrakciója közt.
A budapesti autómentes nap függelékeként állította ki tizenhárom tagjának karikatúráit a Kortárs Karikatúra és Szatíra Mûhely az Andrássy út közepére, kis ízelítõként nem túlzottan ismert mûhelyük munkájából, melynek nagyjából az a lényege, hogy értékes és minõségi karikatúrákat kell alkotni, túl a sajtókarikatúrán, de innen - mondjuk - a "szeriõz" festészeten. És noha semmi probléma nem is volt a képekkel (sõt), mégis nehéz optimistán szemlélni egy ilyen pár perc alatt bejárható minitárlatot, elveszve az autóktól megtisztított sugárút többi attrakciója közt. Amilyen jó mûfaj ugyanis a karikatúra, épp olyan alacsony a presztízse vagy még inkább az ismertsége: általában se nagyon van megjelenési felülete, de a kifejezetten minõségi képek közül nagyjából száz fiókban maradt alkotás juthat egy megjelentre - pláne, ha a nem feltétlenül nevettetõkrõl beszélünk.

Hogy nincs ez így jól, azt ez a kevés rajz és festmény is bizonyította; lényegében minden értékbõl ízelítõt adott, ami miatt a karikatúrát mint mûfajt szeretni lehet. Kezdve a Népszabadságból ismerhetõ Tettamanti Béla ugyancsak pesszimista, baljóslatú fekete-fehér munkáival, köztük a kereszt alakú szakadéksírba bámuló porszemnyi emberrel vagy Makina abszurd Dürer-parafrázisával, át Bojcsuk Iván pihent humorán (pl. "I. Ferenc József a Blanka folyami gõzhajó kajütjébõl - ezért nem látszik - megtekinti Óbudát" és "Veszélyes oroszlán írógépen" - a képek pedig valóban ezeket ábrázolják) és Kaján Tibor poénjain ("Az Országos Levéltár tulajdona" - olvasható a falevélre nyomott pecséten, és a piacon [ország]almák közül válogat a király) egészen Szerényi Gábor sorozatáig, a noteszlapokra rögtönzött, néha a dátumba kapaszkodó, metrón utazó emberalakokkal, vagy Sajdik Ferenc - Pom-Pom meséinek rajzolója - azonnal felismerhetõ, kedves és szép festményeiig. Jó volna sokkal többször találkozni velük.

Andrássy út, a Liszt Ferenc tér és a Jókai tér között, szeptember 21.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)