Színház - Gyerekfelnőtt - Ödön von Horváth: Istentelen ifjúság

  • Csáki Judit
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Különös színház a Vidovszky Györgyé: innen nézve fokozott kockázatú előadások, onnan nézve sikeres misszió. Gyerekek, pontosabban kamaszok játszanak olyan történeteket, amelyek - tán más időben és más helyen - éppen róluk szólnak. Csáki Judit

Különös színház a Vidovszky Györgyé: innen nézve fokozott kockázatú előadások, onnan nézve sikeres misszió. Gyerekek, pontosabban kamaszok játszanak olyan történeteket, amelyek - tán más időben és más helyen - éppen róluk szólnak.

Vidovszky György drámatanár; egykor a Vörösmarty Gimnázium drámatagozatos osztályaiban tanított, és a gimnáziumi hálózaton messze túlszaladt előadásainak híre. Ha körülnézünk az egyetemista és nemrég végzett színészek között, hát sok Vidovszky-tanítványt látunk, vagyis nem a "hasznos időtöltés" jegyében végzett színjátszó szakkörről van itt szó (bár én lennék az utolsó, aki ezt haszontalan időtöltésnek minősítené), hanem színházcsinálásról, gondolkodástól a cselekvésig.

Hat évvel ezelőtt "költözött be" Vidovszky a Bárkára - a legkézenfekvőbb remekművel, A Pál utcai fiúkkal kezdte a sorozatot. Két évvel később Golding regényét, A legyek urát vitte színre, majd újabb két év múlva - ez már igazi istenkísértés volt - Ottlik Géza Iskola a határon című regényének adaptációját. Néhány valamikori gyerekszínész a szemünk előtt nőtt fiatalemberré és érett színésszé - mert hát erről van szó, mondom, színházról.

Számomra egyébként nem volt ez mindig evidens. A gyerekszereplőkkel megtűzdelt különféle produkciókban ugyanis a gyerek többnyire gyerek - még ha ügyes, akkor sem színész, hanem ügyes gyerek -, aki épp abból építi föl a szerepét, hogy könnyen azonosul a figurával, és reflektálatlanul adhatja magát. Vidovszky "gyerekei" viszont ugyanonnan közelítenek a szerephez, mint az "igazi" színészek: az elemzés, a szituáció és az eszközök felől. Ebből az irányból és az összes szükséges munkafázison átesve születnek meg azok az ifjúsági előadások, amelyek amúgy nem csak az ifjúságnak szólnak; nekik viszont kétségtelen többlet, hogy kortársaikat látják az embert próbáló szituációkban.

A világirodalom meg teli van olyan művekkel, amelyek embert próbálnak, és gyerek-felnőtt szembenállásból modellezik az élet morális alapkérdéseit. Erre a szembenállásra kétségtelenül az egyik legjobb és leggyakoribb példa a tanár-diák helyzet. Szerencsés esetben - Vidovszkynál ilyenek sorjáznak - mindkét fél önmagával is szembesül, nemcsak a másikkal; többek közt ezért mutat túl a rétegszínházon az előadás.

Most Ödön von Horváth Istentelen ifjúság című regényét vitték színre a Bárkán; a mű eredetileg Hogyan lettem én néger címmel jelent meg magyarul. Gyarmati Kata készítette a színpadi adaptációt; a teljesség illúziója már Ottlik esetében is föl lett adva, hiszen bármennyire törekednek az alkotók az epikus karakter megőrzésére, a regény egész szövevényét mégsem lehet színpadra vinni. Horváth művének első részében a tanár és a diákok szembenállása hangsúlyos, a másodikban pedig ennek következményei és egy többé-kevésbé korrekt krimi. De mindkét elem alárendelődik annak, hogy ki-ki bejárja az önismeret útvesztőit.

A fiatalok összjátéka erős; mindig erősebb, mint az egyes alakítások. Ezúttal néhány felnőttszerepet is ők játszanak - apát, bírót, ügyvédet -; ilyenkor is arról van szó, hogy fiatal formál felnőttet, ahogy ő látja: egyes gesztusok eltúlozva, vélemény gyanánt, mások karikírozva, irónia gyanánt.

Lorenz Ludwig tanárt Kardos Róbert játssza. Önazonos alakítás; úgy érezzük, mintha a színész alázatosan és profin megkereste volna azt a közös nevezőt, ahol a színpadi játék teljességgel egyívású a fiatalokéval, ráadásul neki is súlyos szembesülnivalók jutnak. Kardos Róbert nemcsak szerepe szerint főszereplő itt, hanem az együttes játékot is finoman vezérli; elsősorban a ritmust, a hangsúlyok megteremtését végzi szinte észrevétlenül. És elhiteti (ami pedig a darabban kissé gyönge lábakon áll), hogy ez a komoly tanárember önmaga meghaladásával nagyot fordít az életén.

Ez az út persze halottakon át vezet: egy gyerek betegségben hal meg, egyet megölnek, egy magát öli meg. A háttérben a harmincas évek Németországa dereng; előtte a belső útkeresések, Istent és világnézetet is beleértve - mindezek előtt pedig azok az öröknek látszó jellegzetességek - agresszió, hazugság, gyávaság -, amelyek nem rendszer- és korspecifikusak.

A tér ismét egy meghatározó alapelemre épül: fekete olajoshordók állnak és fekszenek; a tér egyik végében egy túlméretezett katedra (alkalmasint bírói pulpitus), a másikban egy színpad, amelyre ferdén tükrök borulnak, hangsúlyozván a rendhagyó nézőpontot.

A fiatalok közül a Hans Zieglert játszó Koloszár András tűnik ki érett szerepformálásával; Otto Niederhöfer szerepében Juhász Lajos sarkos és markáns jelenlétével, a Trautweint alakító Dér Zsolt hangsúlyozottan fojtott játékával - de a többiek is odaadóan és alkalmasan végzik a dolgukat. A több alakot is életre keltő egyetlen női szereplő, az egyetemista Réti Adrienn a villanásszerű alakok megérzékítésében jobb, mint figurateremtésben.

Az előadás első része dramaturgiailag kissé szétszalad, a másodikra összefutnak a szálak; az előadás ekkor erősebb és sodróbb, és a végére összeáll, min is kell gondolkodnunk hazafelé.

Bárka Színház, szeptember 19.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)