Színház - Gyerekfelnőtt - Ödön von Horváth: Istentelen ifjúság

  • Csáki Judit
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Különös színház a Vidovszky Györgyé: innen nézve fokozott kockázatú előadások, onnan nézve sikeres misszió. Gyerekek, pontosabban kamaszok játszanak olyan történeteket, amelyek - tán más időben és más helyen - éppen róluk szólnak. Csáki Judit

Különös színház a Vidovszky Györgyé: innen nézve fokozott kockázatú előadások, onnan nézve sikeres misszió. Gyerekek, pontosabban kamaszok játszanak olyan történeteket, amelyek - tán más időben és más helyen - éppen róluk szólnak.

Vidovszky György drámatanár; egykor a Vörösmarty Gimnázium drámatagozatos osztályaiban tanított, és a gimnáziumi hálózaton messze túlszaladt előadásainak híre. Ha körülnézünk az egyetemista és nemrég végzett színészek között, hát sok Vidovszky-tanítványt látunk, vagyis nem a "hasznos időtöltés" jegyében végzett színjátszó szakkörről van itt szó (bár én lennék az utolsó, aki ezt haszontalan időtöltésnek minősítené), hanem színházcsinálásról, gondolkodástól a cselekvésig.

Hat évvel ezelőtt "költözött be" Vidovszky a Bárkára - a legkézenfekvőbb remekművel, A Pál utcai fiúkkal kezdte a sorozatot. Két évvel később Golding regényét, A legyek urát vitte színre, majd újabb két év múlva - ez már igazi istenkísértés volt - Ottlik Géza Iskola a határon című regényének adaptációját. Néhány valamikori gyerekszínész a szemünk előtt nőtt fiatalemberré és érett színésszé - mert hát erről van szó, mondom, színházról.

Számomra egyébként nem volt ez mindig evidens. A gyerekszereplőkkel megtűzdelt különféle produkciókban ugyanis a gyerek többnyire gyerek - még ha ügyes, akkor sem színész, hanem ügyes gyerek -, aki épp abból építi föl a szerepét, hogy könnyen azonosul a figurával, és reflektálatlanul adhatja magát. Vidovszky "gyerekei" viszont ugyanonnan közelítenek a szerephez, mint az "igazi" színészek: az elemzés, a szituáció és az eszközök felől. Ebből az irányból és az összes szükséges munkafázison átesve születnek meg azok az ifjúsági előadások, amelyek amúgy nem csak az ifjúságnak szólnak; nekik viszont kétségtelen többlet, hogy kortársaikat látják az embert próbáló szituációkban.

A világirodalom meg teli van olyan művekkel, amelyek embert próbálnak, és gyerek-felnőtt szembenállásból modellezik az élet morális alapkérdéseit. Erre a szembenállásra kétségtelenül az egyik legjobb és leggyakoribb példa a tanár-diák helyzet. Szerencsés esetben - Vidovszkynál ilyenek sorjáznak - mindkét fél önmagával is szembesül, nemcsak a másikkal; többek közt ezért mutat túl a rétegszínházon az előadás.

Most Ödön von Horváth Istentelen ifjúság című regényét vitték színre a Bárkán; a mű eredetileg Hogyan lettem én néger címmel jelent meg magyarul. Gyarmati Kata készítette a színpadi adaptációt; a teljesség illúziója már Ottlik esetében is föl lett adva, hiszen bármennyire törekednek az alkotók az epikus karakter megőrzésére, a regény egész szövevényét mégsem lehet színpadra vinni. Horváth művének első részében a tanár és a diákok szembenállása hangsúlyos, a másodikban pedig ennek következményei és egy többé-kevésbé korrekt krimi. De mindkét elem alárendelődik annak, hogy ki-ki bejárja az önismeret útvesztőit.

A fiatalok összjátéka erős; mindig erősebb, mint az egyes alakítások. Ezúttal néhány felnőttszerepet is ők játszanak - apát, bírót, ügyvédet -; ilyenkor is arról van szó, hogy fiatal formál felnőttet, ahogy ő látja: egyes gesztusok eltúlozva, vélemény gyanánt, mások karikírozva, irónia gyanánt.

Lorenz Ludwig tanárt Kardos Róbert játssza. Önazonos alakítás; úgy érezzük, mintha a színész alázatosan és profin megkereste volna azt a közös nevezőt, ahol a színpadi játék teljességgel egyívású a fiatalokéval, ráadásul neki is súlyos szembesülnivalók jutnak. Kardos Róbert nemcsak szerepe szerint főszereplő itt, hanem az együttes játékot is finoman vezérli; elsősorban a ritmust, a hangsúlyok megteremtését végzi szinte észrevétlenül. És elhiteti (ami pedig a darabban kissé gyönge lábakon áll), hogy ez a komoly tanárember önmaga meghaladásával nagyot fordít az életén.

Ez az út persze halottakon át vezet: egy gyerek betegségben hal meg, egyet megölnek, egy magát öli meg. A háttérben a harmincas évek Németországa dereng; előtte a belső útkeresések, Istent és világnézetet is beleértve - mindezek előtt pedig azok az öröknek látszó jellegzetességek - agresszió, hazugság, gyávaság -, amelyek nem rendszer- és korspecifikusak.

A tér ismét egy meghatározó alapelemre épül: fekete olajoshordók állnak és fekszenek; a tér egyik végében egy túlméretezett katedra (alkalmasint bírói pulpitus), a másikban egy színpad, amelyre ferdén tükrök borulnak, hangsúlyozván a rendhagyó nézőpontot.

A fiatalok közül a Hans Zieglert játszó Koloszár András tűnik ki érett szerepformálásával; Otto Niederhöfer szerepében Juhász Lajos sarkos és markáns jelenlétével, a Trautweint alakító Dér Zsolt hangsúlyozottan fojtott játékával - de a többiek is odaadóan és alkalmasan végzik a dolgukat. A több alakot is életre keltő egyetlen női szereplő, az egyetemista Réti Adrienn a villanásszerű alakok megérzékítésében jobb, mint figurateremtésben.

Az előadás első része dramaturgiailag kissé szétszalad, a másodikra összefutnak a szálak; az előadás ekkor erősebb és sodróbb, és a végére összeáll, min is kell gondolkodnunk hazafelé.

Bárka Színház, szeptember 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.