Film - Ringlispíl történelmi háttérrel - Danis Tanovic: Cirkusz Kolumbia

  • Bori Erzsébet
  • 2011. június 23.

Zene

A bosnyák rendező a 2001-es Senkiföldje világsikere után két nemzetközi koprodukcióval (A pokol, Az igazság nyomában) állt elő, de most új filmjének hősével együtt visszatér szülőföldjére. A Cirkusz Kolumbia minden ízében jugoszláv film. Helyszíne Bosznia-Hercegovina, ideje 1991, az utolsó év, amikor még megvolna az ország (a szocialista szövetségi köztársaság hivatalosan 1992-ben szűnt meg létezni); jugoszlávok a szereplők, Yugók az autók, de a legjugóbb maga a film.

A bosnyák rendező a 2001-es Senkiföldje világsikere után két nemzetközi koprodukcióval (A pokol, Az igazság nyomában) állt elő, de most új filmjének hősével együtt visszatér szülőföldjére. A Cirkusz Kolumbia minden ízében jugoszláv film. Helyszíne Bosznia-Hercegovina, ideje 1991, az utolsó év, amikor még megvolna az ország (a szocialista szövetségi köztársaság hivatalosan 1992-ben szűnt meg létezni); jugoszlávok a szereplők, Yugók az autók, de a legjugóbb maga a film. Az édesbús történet, a néhol harsány, néhol érzelmes hangütés, a sajátos humor - ami gyakran bizonytalanítja el a nézőt, hogy mit vegyen viccre és mit komolyra - mind a hatvanas-hetvenes évek moziját idézik, mielőtt jött Kusturica, és belecsapott a lecsóba. A (nem földrajzi értelemben vett) Balkánban eleve van egy jó adag abszurd, kivált Nyugatról nézvést, ami Kusturica módján túlrajzolva már travesztia: elsőre még bejön, harmadjára kész csömör. Tanovic szerencsére visszafogja az agarakat.

Nagy kedvencünk, Miki Manojlovic ezredszer is remekül hozza az érzelmes szívű macsó állatot. ' Divko, aki egy köteg márkával, piros Mercivel, fiatal bombázóval és rajongott macskájával tér haza "németből" a szülővárosába, ahonnét húsz éve sietősen kellett távoznia. A film erre nem tér ki, de rövid számolás után az 1971-es horvát tavaszhoz, a Tito-rendszer elleni nacionalista felkeléshez lyukadunk ki, amit az is megerősít, hogy Divko egy háború után kivégzett usztasa fia, és a komcsik bukásáig kellett várnia a visszatéréssel. De most végre itthon van, húsz éve hátrahagyott feleségét és fiát karhatalmi segédlettel azonmód kipenderíti a házból, az asszonyt, Luciját egy szál otthonkában vezetik el, a tűzhelyen rotyog az ebéd, Divko megkóstolja és utánasóz, az évtizedes tetszhalálból ébredő rutinnal nyúlva a fakanálért és a fali sótartóba.

Az időpontnak azonban alaposan mellényúlt, amikor 1991 nyarát vélte alkalmasnak a repatriálásra. Az elszakadt Horvátországban kitör a háború, s Divko elképedve látja a tévében, hogy lövik Dubrovnikot (ez valójában majd csak ősszel kezdődik), ami arra az abszurd kijelentésre ragadtatja, hogy még a végén a mostari Öreg hidat is lerombolják. Bosznia-Hercegovinában még béke van, de hamar kiderül, hogy a szerbek még mindig nem tanulták meg a Monarchia-kori katonanótát, miszerint "Megállj, megállj, kutya Szerbia, / Nem lesz tied Hercegovina". Mert szerveződnek már a paramilitáris alakulatok, és puccs készül a Jugoszláv Néphadsereg helyi alakulatán belül is, természetesen szigorúan preventív célzattal, mielőtt még a horvátok mozgolódni kezdenének a Krajinában (a bosnyák-horvát határvidéken). Ezen történelmi háttér és sajátos kisvárosi vetülete előtt bontakozik ki a tragikomikus családi dráma, elveszett szerencsemacskával, apa-fiú konfliktussal, családon belüli szerelmi háromszöggel, amelyre a szerelmi négyszög lesz a megoldás.

A címbeli Cirkusz Kolumbia a város határában felejtett vurstli neve, amelynek öreg ringlispílje hasonló dramaturgiai szerepet kap Tanovic meséjében, mint Fábri Zoltán körhintája.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”