Film - Ringlispíl történelmi háttérrel - Danis Tanovic: Cirkusz Kolumbia

  • Bori Erzsébet
  • 2011. június 23.

Zene

A bosnyák rendező a 2001-es Senkiföldje világsikere után két nemzetközi koprodukcióval (A pokol, Az igazság nyomában) állt elő, de most új filmjének hősével együtt visszatér szülőföldjére. A Cirkusz Kolumbia minden ízében jugoszláv film. Helyszíne Bosznia-Hercegovina, ideje 1991, az utolsó év, amikor még megvolna az ország (a szocialista szövetségi köztársaság hivatalosan 1992-ben szűnt meg létezni); jugoszlávok a szereplők, Yugók az autók, de a legjugóbb maga a film.

A bosnyák rendező a 2001-es Senkiföldje világsikere után két nemzetközi koprodukcióval (A pokol, Az igazság nyomában) állt elő, de most új filmjének hősével együtt visszatér szülőföldjére. A Cirkusz Kolumbia minden ízében jugoszláv film. Helyszíne Bosznia-Hercegovina, ideje 1991, az utolsó év, amikor még megvolna az ország (a szocialista szövetségi köztársaság hivatalosan 1992-ben szűnt meg létezni); jugoszlávok a szereplők, Yugók az autók, de a legjugóbb maga a film. Az édesbús történet, a néhol harsány, néhol érzelmes hangütés, a sajátos humor - ami gyakran bizonytalanítja el a nézőt, hogy mit vegyen viccre és mit komolyra - mind a hatvanas-hetvenes évek moziját idézik, mielőtt jött Kusturica, és belecsapott a lecsóba. A (nem földrajzi értelemben vett) Balkánban eleve van egy jó adag abszurd, kivált Nyugatról nézvést, ami Kusturica módján túlrajzolva már travesztia: elsőre még bejön, harmadjára kész csömör. Tanovic szerencsére visszafogja az agarakat.

Nagy kedvencünk, Miki Manojlovic ezredszer is remekül hozza az érzelmes szívű macsó állatot. ' Divko, aki egy köteg márkával, piros Mercivel, fiatal bombázóval és rajongott macskájával tér haza "németből" a szülővárosába, ahonnét húsz éve sietősen kellett távoznia. A film erre nem tér ki, de rövid számolás után az 1971-es horvát tavaszhoz, a Tito-rendszer elleni nacionalista felkeléshez lyukadunk ki, amit az is megerősít, hogy Divko egy háború után kivégzett usztasa fia, és a komcsik bukásáig kellett várnia a visszatéréssel. De most végre itthon van, húsz éve hátrahagyott feleségét és fiát karhatalmi segédlettel azonmód kipenderíti a házból, az asszonyt, Luciját egy szál otthonkában vezetik el, a tűzhelyen rotyog az ebéd, Divko megkóstolja és utánasóz, az évtizedes tetszhalálból ébredő rutinnal nyúlva a fakanálért és a fali sótartóba.

Az időpontnak azonban alaposan mellényúlt, amikor 1991 nyarát vélte alkalmasnak a repatriálásra. Az elszakadt Horvátországban kitör a háború, s Divko elképedve látja a tévében, hogy lövik Dubrovnikot (ez valójában majd csak ősszel kezdődik), ami arra az abszurd kijelentésre ragadtatja, hogy még a végén a mostari Öreg hidat is lerombolják. Bosznia-Hercegovinában még béke van, de hamar kiderül, hogy a szerbek még mindig nem tanulták meg a Monarchia-kori katonanótát, miszerint "Megállj, megállj, kutya Szerbia, / Nem lesz tied Hercegovina". Mert szerveződnek már a paramilitáris alakulatok, és puccs készül a Jugoszláv Néphadsereg helyi alakulatán belül is, természetesen szigorúan preventív célzattal, mielőtt még a horvátok mozgolódni kezdenének a Krajinában (a bosnyák-horvát határvidéken). Ezen történelmi háttér és sajátos kisvárosi vetülete előtt bontakozik ki a tragikomikus családi dráma, elveszett szerencsemacskával, apa-fiú konfliktussal, családon belüli szerelmi háromszöggel, amelyre a szerelmi négyszög lesz a megoldás.

A címbeli Cirkusz Kolumbia a város határában felejtett vurstli neve, amelynek öreg ringlispílje hasonló dramaturgiai szerepet kap Tanovic meséjében, mint Fábri Zoltán körhintája.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.