Kiállítás - Kenyér és colstok - Böröcz András: Túl az Óperencián

Zene

1980 novemberében a Bercsényi klubban rendezte meg az Erdély Miklós által "vezetett" INDIGO csoport az Akvarell című kiállítását, melyen Böröcz András egy damillal fellógatott tárgyat, egy akvarellpapírból hajtogatott festményruhadarabot, egy fecskenadrágot állított ki.

1980 novemberében a Bercsényi klubban rendezte meg az Erdély Miklós által "vezetett" INDIGO csoport az Akvarell című kiállítását, melyen Böröcz András egy damillal fellógatott tárgyat, egy akvarellpapírból hajtogatott festményruhadarabot, egy fecskenadrágot állított ki.

A későbbiekben Révész L. Lászlóval közösen talányos és ironikus performanszokat előadó művész 1986-ban költözött Amerikába, ahol a meggyilkolt lengyel pap, Popieluszko a brooklyni McCarren parkban álló emlékművének meggyalázását követően (1990) tiltakozásul egy kenyérből megformált fejszobrot rakott ki az utcára. A hatalmas, ember formájúvá faragott faágakból összeálló, a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében található munkájáról (Akasztottak) és a kicsiny, antropomorfizált ceruzacsonkok interakcióiból kibomló színpadias életképeiről ismert Böröcz a továbbiakban is hű maradt a kenyér tematikájához, akárcsak a fabrikálásra, fúrásra-faragásra épülő technikájához s a műveire jellemző gunyoros, humoros és meghökkentő attitűdhöz.

A székesfehérvári kiállítás három részből épül fel. A kenyérművek sorát időrendben a szobrászati alapanyagként funkcionáló élelmiszerből készített portrék vezetik fel; egész pontosan egy fekete-fehér, panorámaszerűen kihajtható művészkönyv (Kenyérfej mesék, 1994), amely a köztéren elhelyezett fejek és a galambok találkozását dokumentálja. Ezt ceruza- és tusrajzok követik, majd e tanulmányok/vázlatok üdeségét és frissességét kalodába záró, kimerevítő (némiképpen a "csináltság" hangulatát árasztó), kenyérszelet alakú fára rajzolt sorozat, a Fa kenyerek. Sem a különös hordozóanyag nem újdonság Böröcz művészetében - készített már rajzokat tojásra és spatulára is -, sem az a képi világ, melyben korábban hordók, árnyékszékek és kaktuszok élték nagyon is emberi életüket. E csoda- vagy meseországban a kenyérből válhat ruhadarab (melltartó, sapka, kalap, muff, cipő) és kiegészítő (hátizsák), arcot elfedő maszk, sporteszköz (bokszkesztyű, bokszzsák, súlyzó), hangszer (hegedű, gitár), párna, könyv és dominó vagy akár ingaóra ellensúlya, netán a rablánc végén "csörgő", a járást nehezítő golyóbis is. Helyettesítheti a teknős páncélját, a szarvasbogár kitinvázát, és kirakható belőle kaktusz, kémény vagy alagút is. A pálcikalábú emberek is gyakran súlyos kenyértestet hordoznak: cipógyerekek csúszdáznak és hintáznak, kenyérfelnőttek táblákkal tüntetnek, veknilovat ül meg a veknizsoké, a kenyérasszony dús cipókebleket visel. Ezek az elnagyolt, sematikusan megrajzolt lények gyakran viselkednek furcsán: láthatunk például egy fűrésszel önnön testét felszeletelő kenyértestű férfit vagy olyan meztelen embert, akinek egyetlen ruhadarabja a mellére és a fenekére szorított vekni.

Nem annyira a művekből áradó groteszk humor, hanem maga a témafelvetés, azaz az alapvető élelmiszer defunkcionálása, "szentségének" sárba tiprása vezet át a második részhez. A központi térben elhelyezett installáció damilokra fellógatott, kígyószerűen ide-oda tekert, végeiken kézfejeket hordozó sárga colstokokból áll össze. A Yadok-Kezek kiindulópontja a zsinagógákban használt Tóra-mutató, egy kinyújtott mutatóujjú jobb kéz. Az emberi kezet helyettesítő, azaz a megszentségtelenítéstől megóvó tárgyat - mellyel a szertartás során betűről betűre követi az előolvasó a szöveget - Böröcz esztétizáló, lengedező és kellemes látványossággá degradálta. Kilúgozta belőle azt az erőt, amely a somorjai zsinagógában tavaly rendezett kiállításon még megtapasztalható volt: nem olvasható le belőle sem a hatalom parancsoló, elnyomó gesztusa, sem az emberi nem kiszolgáltatottsága vagy az önmagunkkal való szembenézés kényszerítő ereje. Talán mindezt érzékelte a művész vagy Izinger Katalin, a kiállítás kurátora is. Hogy a zsidó tematika - amely például implicite megjelent a 2004-ben készült Auschwitz-sorozat dominótestű deportáltjain - hangsúlyosabb legyen, az installációt keretező falszakaszokra két, keskeny mérőszalagra rajzolt mű került. A művész által készített mérőcentin sorakozó, gondosan megszámozott, zárt és bumfordi vasúti kocsik (Vagonok) voltaképpen visszahoznak valamit a szent és a profán, a transzcendens és a hétköznapi egymásba fordítható viszonyából.

A kiállítás harmadik műcsoportján a colstok mellett más barkácsszerszámok, mesteremberekhez kapcsolódó eszközök is megjelennek. Az egymásba nyomódó, szinte összegabalyodó, finoman megrajzolt fűrészek, gemkapcsok, láncok, ollók, patkók és bicskák vagy a különös, hol meztelen, hol lovagi páncélt viselő emberi alakok nemcsak irreális léptékváltáson esnek át (e megbillent arányosság figyelhető meg a 2006 és 2009 között készült, tárgyakkal benépesített dobozok, az ún. Fakönyvek esetében is), hanem - az üvegre felvitt aranyfüst réteg miatt - tükörként viselkednek, és egyszerre láttatják a nézőt és a kiállított műveket. S miközben maga a visszatükrözés, illetve az arany és a hétköznapi tárgyak ütköztetése ad egy mélyebb olvasatot a képeknek, az aranyozás egyfajta szépelgő/giccses hatást kelt.

Az éles szembeállítás talán nem véletlen. A kiállítás megnyitóját követő performansz során a művész öccse, Böröcz László előadásában elhangzott Kálmán Imre Csárdáskirálynő című operettjéből a kiállítás címét is adó dal, az ún. Fecskeduett. Az édes-bús, melankolikus dallamok közben többek közt egy filmen láthattuk a művészt, amint Brooklyn utcáin csoszog egy kivájt belű cipóból készült cipőben. A művészi gesztust teljes érdektelenség kíséri, csak egy hajléktalan figyel fel az eseményre. Talán mert a magas művészet és a giccs, a szent és a profán, a boldogság és a boldogtalanság nem csak meseországban jár kéz a kézben.

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, nyitva: szeptember 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.