Film - Szarvaslebőgés - Joe Wright: Hanna - Gyilkos természet

  • - ts -
  • 2011. június 23.

Zene

A játékfilm - legegyszerűbb megközelítésben - képekben előadott közlemény, mely közlemény az esetek döntő többségében valami történet ostyájába van csomagolva. Van ennél szimplább eset is, amikor a történet maga a közlemény - nem afféle közbeiktatott vivőanyag, hanem a tuti lényeg, amit magánbeszélgetéseinkben úgy szokás útjára indítani, hogy "ilyet még nem hallottál".
Sajnálatos módon mind az eredeti történetek, mind az adekvát közlemények száma - eddigi tapasztalataink szerint - végesnek tűnik, így a mozizás egyre kevésbé a meglepetések bolondjainak szórakozása. A meccs azonban még távolról sem lefutott, hiszen ott van még a - képekre bízott - nyelv, az még mindig feneketlen kútnak látszik, hisz az alkotók és a befogadók oly kevés figyelmet fordítottak rá az elmúlt száz év során. Mutogathatunk egymásra, hogy nekem (a nézőnek) nem érdemes mást mutatni, mint amit megszoktam, mert nem rezonálok, inkább menekülőre fogom, és viszont, hogy hát nem nagyon sikerült megszólítani eddig, de ez nem változtat egyikünkön sem.

Joe Wright a sokat dicsért angol Büszkeség és balítélet, illetve a díjakkal és jelölésekkel dúsan elhalmozott Vágy és vezeklés rendezője ugyancsak figyelemre méltó próbálkozása, A szólista után - lefogadom, a kor szavát keresvén - sarkalatos műfaji fordulatot vett: a Hanna (csak a magyar címverzióhoz volt feltétlenül szükséges a jó nagy mankó) egy nettó thriller, minden különösebb cafrang nélkül. Már ami a történetét s a vásznon folyó eseményeket illeti.

Mert amúgy a - várépítési indulatból felhalmozott - cafrang a főszereplő, felteszem, dettó a kor szavát követve. Kezdjük ott, hogy Wright feltehetően két okból váltott thrillerre, egyfelől azért, mert mutatós holmi, másfelől nyilvánvalóan azért, mert így lehet a legkényelmesebben megszabadulni a történettől. Az ugyanis, hogy egy valamikor titkos ügynök valahol Finnországban, közelebbről a tundrán legyőzhetetlen gyilkológéppé neveli egy szem kislányát, majd mikor az alig kiskamasszá cseperedve késznek mutatkozik beteljesíteni régen várt küldetését, zsupsz, visszaküldi a már-már futurisztikus civilizációba, hogy a megfelelő nyakakat szépen kitekerje, nos, ez minden (elsősorban kamu), csak nem történet. De egy thrillerben minimum elfogadható, maximum természetes. Kezdetben itt is helyes választásnak tűnik, lévén bántóan csekély számú magas költségvetésű stúdiómozi játszódik a számik vagy más hasonszőrűek földjén, miután egy látványosan kibelezett rénszarvas is üdítően bír hatni - egy darabig. S ha már a darabszámnál tartunk, a második már például necces lehet, a harmadik meg kifejezetten ciki. Félre ne értsenek, Wright thrillere nem a rénszarvas-zsigerelők munkás hétköznapjait regéli el kalandos formában, s tényleg csak egyet intéznek el, azt is rögtön az elején, mégis hamar önismétlésbe fordul a dolog, noha megjárjuk Marokkót és Berlint, hogy is mondhatnám szebben: ibuszos körülmények között. Csúnyábban: nagyon oda vannak rakva. A Travel Channel kipukkadna a büszkeségtől, ha ilyennek tudná mutatni kedvenc helyeit. Kültereik és belviláguk rejtélyes és félelmetes, ugyanakkor vonzó és elragadó - ezen arculatukon látja és láttatná Wright napjaink valóját és velejét. Csakhogy mindet elunja menthetetlenül az ember. Pedig egymásnak adják a szélesvásznat a dögösebbnél dögösebb beállítások.

Ám míg ez megy, az imént vázolt alapsztori további ostobaságoktól - ilyenkor másodosztályú kézikönyvek szerint elengedhetetlennek számító paneloktól - válik letörhetetlen béklyóvá, s csak másodsorban a néző, mint sokkal inkább a színészek számára. Kate Blanchett önmaga és egy szerepkör elrontott karikatúrája, Eric Bana szerencsére csak rohan, mert amikor meg kell állnia, burleszkbe fordul az igyekezete. Mindeközben a rendező annyira a beállításaival van elfoglalva, hogy nem tud/akar rajtuk segíteni, nyilván szeretne már túl lenni az egészen, rágyújtani, zuhanyozni, bármit, hisz' a kielégülés már jóval a forgatás előtt, a helyszínkereséskor bekövetkezett (egy csomószor).

Mindezt figyelembe véve mondhatjuk, ím, a történet elhagyására tett sokadik mozikísérlet újabb - ezúttal tagadhatatlanul látványos - kudarcot hozott. A fifikás képek fifikás képek maradnak, csak az alkotói szándékot értjük, mutatná, mely korban élünk, s hol, de nem sikerül. Nem látjuk jobban magunkat, s nem is szórakozunk.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.