Film - Szarvaslebőgés - Joe Wright: Hanna - Gyilkos természet

  • - ts -
  • 2011. június 23.

Zene

A játékfilm - legegyszerűbb megközelítésben - képekben előadott közlemény, mely közlemény az esetek döntő többségében valami történet ostyájába van csomagolva. Van ennél szimplább eset is, amikor a történet maga a közlemény - nem afféle közbeiktatott vivőanyag, hanem a tuti lényeg, amit magánbeszélgetéseinkben úgy szokás útjára indítani, hogy "ilyet még nem hallottál".
Sajnálatos módon mind az eredeti történetek, mind az adekvát közlemények száma - eddigi tapasztalataink szerint - végesnek tűnik, így a mozizás egyre kevésbé a meglepetések bolondjainak szórakozása. A meccs azonban még távolról sem lefutott, hiszen ott van még a - képekre bízott - nyelv, az még mindig feneketlen kútnak látszik, hisz az alkotók és a befogadók oly kevés figyelmet fordítottak rá az elmúlt száz év során. Mutogathatunk egymásra, hogy nekem (a nézőnek) nem érdemes mást mutatni, mint amit megszoktam, mert nem rezonálok, inkább menekülőre fogom, és viszont, hogy hát nem nagyon sikerült megszólítani eddig, de ez nem változtat egyikünkön sem.

Joe Wright a sokat dicsért angol Büszkeség és balítélet, illetve a díjakkal és jelölésekkel dúsan elhalmozott Vágy és vezeklés rendezője ugyancsak figyelemre méltó próbálkozása, A szólista után - lefogadom, a kor szavát keresvén - sarkalatos műfaji fordulatot vett: a Hanna (csak a magyar címverzióhoz volt feltétlenül szükséges a jó nagy mankó) egy nettó thriller, minden különösebb cafrang nélkül. Már ami a történetét s a vásznon folyó eseményeket illeti.

Mert amúgy a - várépítési indulatból felhalmozott - cafrang a főszereplő, felteszem, dettó a kor szavát követve. Kezdjük ott, hogy Wright feltehetően két okból váltott thrillerre, egyfelől azért, mert mutatós holmi, másfelől nyilvánvalóan azért, mert így lehet a legkényelmesebben megszabadulni a történettől. Az ugyanis, hogy egy valamikor titkos ügynök valahol Finnországban, közelebbről a tundrán legyőzhetetlen gyilkológéppé neveli egy szem kislányát, majd mikor az alig kiskamasszá cseperedve késznek mutatkozik beteljesíteni régen várt küldetését, zsupsz, visszaküldi a már-már futurisztikus civilizációba, hogy a megfelelő nyakakat szépen kitekerje, nos, ez minden (elsősorban kamu), csak nem történet. De egy thrillerben minimum elfogadható, maximum természetes. Kezdetben itt is helyes választásnak tűnik, lévén bántóan csekély számú magas költségvetésű stúdiómozi játszódik a számik vagy más hasonszőrűek földjén, miután egy látványosan kibelezett rénszarvas is üdítően bír hatni - egy darabig. S ha már a darabszámnál tartunk, a második már például necces lehet, a harmadik meg kifejezetten ciki. Félre ne értsenek, Wright thrillere nem a rénszarvas-zsigerelők munkás hétköznapjait regéli el kalandos formában, s tényleg csak egyet intéznek el, azt is rögtön az elején, mégis hamar önismétlésbe fordul a dolog, noha megjárjuk Marokkót és Berlint, hogy is mondhatnám szebben: ibuszos körülmények között. Csúnyábban: nagyon oda vannak rakva. A Travel Channel kipukkadna a büszkeségtől, ha ilyennek tudná mutatni kedvenc helyeit. Kültereik és belviláguk rejtélyes és félelmetes, ugyanakkor vonzó és elragadó - ezen arculatukon látja és láttatná Wright napjaink valóját és velejét. Csakhogy mindet elunja menthetetlenül az ember. Pedig egymásnak adják a szélesvásznat a dögösebbnél dögösebb beállítások.

Ám míg ez megy, az imént vázolt alapsztori további ostobaságoktól - ilyenkor másodosztályú kézikönyvek szerint elengedhetetlennek számító paneloktól - válik letörhetetlen béklyóvá, s csak másodsorban a néző, mint sokkal inkább a színészek számára. Kate Blanchett önmaga és egy szerepkör elrontott karikatúrája, Eric Bana szerencsére csak rohan, mert amikor meg kell állnia, burleszkbe fordul az igyekezete. Mindeközben a rendező annyira a beállításaival van elfoglalva, hogy nem tud/akar rajtuk segíteni, nyilván szeretne már túl lenni az egészen, rágyújtani, zuhanyozni, bármit, hisz' a kielégülés már jóval a forgatás előtt, a helyszínkereséskor bekövetkezett (egy csomószor).

Mindezt figyelembe véve mondhatjuk, ím, a történet elhagyására tett sokadik mozikísérlet újabb - ezúttal tagadhatatlanul látványos - kudarcot hozott. A fifikás képek fifikás képek maradnak, csak az alkotói szándékot értjük, mutatná, mely korban élünk, s hol, de nem sikerül. Nem látjuk jobban magunkat, s nem is szórakozunk.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.