Lemez

Franco Fagioli – Veni Vidi Vinci

Zene

A nagyszerű argentin kontratenor új szólólemezének címében a szójáték a nápolyi operaiskola mesterére, Leonardo Vincire utal, aki ugyan sohasem lesz olyan híres, mint a nevében a „da” olasz viszonyszócskát is feltüntető reneszánsz polihisztor, de azért ismertsége az elmúlt évtized során mégis érdemben fokozódott. Egyebek közt éppenséggel Fagioli jóvoltából, amit az a tény is érzékletesen bizonyít, hogy a lapunk hasábjain ez idáig méltatott mindkét Vinci-operafelvételnek elsőrendű közreműködője volt az énekes. Most pedig csupa Vinci-áriát kínál lemezén, a 14 szám felét egyenesen világelső hangfelvétel gyanánt: egyszerre ejtve ámulatba a hallgatókat a saját előadói, valamint a barokk komponista alkotói karakterteremtő és -váltó készségével. E bámulatos tudásnak ugyanis jól felismerhetően mindketten valóságos virtuózai: számról számra változó hangulatok, lelkiállapotok, érzelmek és indulatok tűzijátékát kínálja a CD, amelyen a még mindig csupán nyolcesztendős Il Pomo d’Oro kíséri kongeniális előzékenységgel Fagioli énekét. Az áriák sora mindemellett a XVIII. század operai világüzemét is megidézi, hiszen az áriák legelső megszólaltatói között a kor több sztárkasztráltja, így Farinelli és Senesino, de éppígy a primadonna Faustina Bordoni nevét is ott találjuk. A Vinci-premierek helyszínéül pedig korántsem csupán Nápoly szolgált, hanem a helyi honos Vivalditól elhódított Velence, Róma meg London is.

Deutsche Grammophon CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."