Lemez

Franco Fagioli – Veni Vidi Vinci

Zene

A nagyszerű argentin kontratenor új szólólemezének címében a szójáték a nápolyi operaiskola mesterére, Leonardo Vincire utal, aki ugyan sohasem lesz olyan híres, mint a nevében a „da” olasz viszonyszócskát is feltüntető reneszánsz polihisztor, de azért ismertsége az elmúlt évtized során mégis érdemben fokozódott. Egyebek közt éppenséggel Fagioli jóvoltából, amit az a tény is érzékletesen bizonyít, hogy a lapunk hasábjain ez idáig méltatott mindkét Vinci-operafelvételnek elsőrendű közreműködője volt az énekes. Most pedig csupa Vinci-áriát kínál lemezén, a 14 szám felét egyenesen világelső hangfelvétel gyanánt: egyszerre ejtve ámulatba a hallgatókat a saját előadói, valamint a barokk komponista alkotói karakterteremtő és -váltó készségével. E bámulatos tudásnak ugyanis jól felismerhetően mindketten valóságos virtuózai: számról számra változó hangulatok, lelkiállapotok, érzelmek és indulatok tűzijátékát kínálja a CD, amelyen a még mindig csupán nyolcesztendős Il Pomo d’Oro kíséri kongeniális előzékenységgel Fagioli énekét. Az áriák sora mindemellett a XVIII. század operai világüzemét is megidézi, hiszen az áriák legelső megszólaltatói között a kor több sztárkasztráltja, így Farinelli és Senesino, de éppígy a primadonna Faustina Bordoni nevét is ott találjuk. A Vinci-premierek helyszínéül pedig korántsem csupán Nápoly szolgált, hanem a helyi honos Vivalditól elhódított Velence, Róma meg London is.

Deutsche Grammophon CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.