Lemez

Franco Fagioli – Veni Vidi Vinci

Zene

A nagyszerű argentin kontratenor új szólólemezének címében a szójáték a nápolyi operaiskola mesterére, Leonardo Vincire utal, aki ugyan sohasem lesz olyan híres, mint a nevében a „da” olasz viszonyszócskát is feltüntető reneszánsz polihisztor, de azért ismertsége az elmúlt évtized során mégis érdemben fokozódott. Egyebek közt éppenséggel Fagioli jóvoltából, amit az a tény is érzékletesen bizonyít, hogy a lapunk hasábjain ez idáig méltatott mindkét Vinci-operafelvételnek elsőrendű közreműködője volt az énekes. Most pedig csupa Vinci-áriát kínál lemezén, a 14 szám felét egyenesen világelső hangfelvétel gyanánt: egyszerre ejtve ámulatba a hallgatókat a saját előadói, valamint a barokk komponista alkotói karakterteremtő és -váltó készségével. E bámulatos tudásnak ugyanis jól felismerhetően mindketten valóságos virtuózai: számról számra változó hangulatok, lelkiállapotok, érzelmek és indulatok tűzijátékát kínálja a CD, amelyen a még mindig csupán nyolcesztendős Il Pomo d’Oro kíséri kongeniális előzékenységgel Fagioli énekét. Az áriák sora mindemellett a XVIII. század operai világüzemét is megidézi, hiszen az áriák legelső megszólaltatói között a kor több sztárkasztráltja, így Farinelli és Senesino, de éppígy a primadonna Faustina Bordoni nevét is ott találjuk. A Vinci-premierek helyszínéül pedig korántsem csupán Nápoly szolgált, hanem a helyi honos Vivalditól elhódított Velence, Róma meg London is.

Deutsche Grammophon CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.