Lemez

Franco Fagioli – Veni Vidi Vinci

Zene

A nagyszerű argentin kontratenor új szólólemezének címében a szójáték a nápolyi operaiskola mesterére, Leonardo Vincire utal, aki ugyan sohasem lesz olyan híres, mint a nevében a „da” olasz viszonyszócskát is feltüntető reneszánsz polihisztor, de azért ismertsége az elmúlt évtized során mégis érdemben fokozódott. Egyebek közt éppenséggel Fagioli jóvoltából, amit az a tény is érzékletesen bizonyít, hogy a lapunk hasábjain ez idáig méltatott mindkét Vinci-operafelvételnek elsőrendű közreműködője volt az énekes. Most pedig csupa Vinci-áriát kínál lemezén, a 14 szám felét egyenesen világelső hangfelvétel gyanánt: egyszerre ejtve ámulatba a hallgatókat a saját előadói, valamint a barokk komponista alkotói karakterteremtő és -váltó készségével. E bámulatos tudásnak ugyanis jól felismerhetően mindketten valóságos virtuózai: számról számra változó hangulatok, lelkiállapotok, érzelmek és indulatok tűzijátékát kínálja a CD, amelyen a még mindig csupán nyolcesztendős Il Pomo d’Oro kíséri kongeniális előzékenységgel Fagioli énekét. Az áriák sora mindemellett a XVIII. század operai világüzemét is megidézi, hiszen az áriák legelső megszólaltatói között a kor több sztárkasztráltja, így Farinelli és Senesino, de éppígy a primadonna Faustina Bordoni nevét is ott találjuk. A Vinci-premierek helyszínéül pedig korántsem csupán Nápoly szolgált, hanem a helyi honos Vivalditól elhódított Velence, Róma meg London is.

Deutsche Grammophon CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.