rés a présen

„Csak kilenc hang”

Fekete-Kovács Kornél zenész, a Modern Art Orchestra (MAO) vezetője

  • rés a présen
  • 2020. június 21.

Zene

rés a présen: Hogyan érintett a karantén híre először?

Fekete-Kovács Kornél: Az sokkolt, amikor március 11-én szerdán bejelentették a korlátozásokat, hogy 100 főnél többet befogadó rendezvényeket nem tarthatunk. Aznap adtam le a kiadónak a Foundations című lemezemhez szükséges utolsó momentumokat. A BMC-be március 20-ra terveztük a lemez bemutatóját a Modern Art Orchestrával, de úgy döntöttem, hogy nem tartjuk meg. Másfél évet dolgoztam előtte a produkción, de a zeneszerzői, megmutatkozni vágyó egómon felülkerekedett a felelős zenekarvezető.

rap: Azóta mivel töltöd az időt?

FKK: Pár nap sokk után elhatároztam, hogy milyen nagyon fontos dolgokat fogok megcsinálni, de nagy részük a füstbe ment terv nevű fiókban landolt. A hangszeres gyakorlás állandó elem, de viszonylag ciklikusan letargiába esek, igaz, mostanra ezek egyre ritkábbak. Fontos volt, hogy a közönségünkkel tudjunk tartani valamiféle kapcsolatot. Így született egy fórum ötlete, ahol azon kívül, hogy a korábbi koncertjeinkkel „traktáljuk” őket, történik még valami. Szerda esténként a MAO és a magam Facebook-oldalán kilenc órától élőben Külön­KiAdás címmel szerkesztünk egy live podcast műsort. Az első órában meghívott vendégekkel beszélgetünk egy zenei témakörből kiindulva, majd leadunk egy koncertet az archívumunkból, javarészt a BMC-ben felvett, a jazz történetét feldolgozó Legendás albumok című koncertsorozatunkból. Technikailag a nappalimból megy az adás, így a beszélgetéseket is én vezetem a zenekar tagjaival és külsősökkel. Borlai Gergővel kezdtük, de itt volt már Vajda Gergő, Molnár Anna, Németh Ferenc, Pátkai Rozina, Tony Lakatos és Pocsai Kriszta. Május 27-én Zipernovszky Kornél dzsessztörténész lesz a vendég.

rap: A saját projektekkel és az egyéb formációiddal mi a helyzet?

FKK: Jó két hete van egy vadonatúj projektem is. Kitaláltam egy olyan játékot, amelynek keretében a zenén keresztül lehet reprezentálni a jelen helyzetet. A címe Art of Virus és egy nagy, virtuális performansz jellegű zenei műalkotás arról, hogyan néz ki a fertőzés, hogyan viselkedik a vírus. Megadtam egy dallamot, amely mindenféle zenei kontextust nélkülöz, nincs ritmusa, kísérete, csak kilenc hang. Felkértem tíz zeneszerzőt a világ különböző pontjairól, akik más-más műfajokban alkotnak, hogy készítsék el a saját mutációjukat erre a vírusmotívumra. A szabály az, hogy miután elkészült, tegyen hozzá ő is egy a capella dallamot és az így kapott részt küldje tovább két újabb zeneszerzőnek, akik hasonlóképpen folytatják a sort. Május elsején lőttem ki a „vírustörzset” egy élő stream adás keretében és minden pénteken van egy összefoglaló híradó a beküldött zenékről. Ezek egyébként megtekinthetők az oldalamon. A MAO tagjai otthon hangfelvételben rögzítik a kottába foglalt darabokat és ezekből készítjük az illusztrációt a pénteki adásokhoz és így kerülnek fel a projekt oldalára (phonicchat.com/aov/), ahol már most is hallgathatók, nézhetők az eddigi művek, Eötvös Péter, Mike Garson, Tony Gray, Cseke Gábor, Bacsó Kristóf és sok további zeneszerző szerzeményei. A játék szabályait követve a jövő hétre már 40, aztán 80 és aztán 160 verzió születik majd, aztán eldöntjük, hogy szeretnénk-e folytatni. Most jórészt ezzel foglalkozom tehát, de a MAO egy kisebb formációjával pályázat útján lehetőséget kaptunk egy „fellépésre” az A38 hajón. A felvételre június 7-én kerül sor.

rap: Hogyan képzeled a zenei élet újraindulását?

FKK: A KülönKiAdás című online műsor olyan, mint egy rádióadás, azt lehet folytatni utána is, ha nem unjuk meg. Mondjuk, majd inkább valós zenei problémákkal szeretnék foglalkozni a műsorszerkesztés helyett, így azt lehet, hogy átadnám egy külsős szakembernek. Ha feloldják a vészhelyzetet, akkor a budapesti IX. kerületben szervezünk a MAO-val egy nagy szabadtéri fesztivált még az idei szezonban, és arra az Art of Virus projektből összegyűjtött, a vírushelyzetet dokumentáló zenéket dolgozzuk össze majd egy nagyszabású darabbá. Háromnaposra tervezzük az eseményt, lennének meghívott előadók is, és a Foundations című lemezt is a fesztivál keretein belül mutatnánk be. Talán az elmaradt koncertvállalásainkat is be lehet majd pótolni. Két helyszín merült fel eddig: a Bakáts tér, annak jó akusztikája van, vagy a Bálna melletti park. Nagyon bízom benne, hogy szeptemberben el tudjuk kezdeni az új évadot.

rap: Milyen szakmai veszteséget élsz meg a karanténban?

FKK: Hogy hiába vagyok alkotó művész és hiába próbálom meg bevonni azokat a muzsikusokat az alkotásba, akikkel egyébként kapcsolódom, pont az interakció, a jazz lényege nem tud létrejönni. Ezt a zenét játszani olyan, mint egy társasjátékot, az én trombitadallamom megjelenik a zongorista következő akkordjában. A spontán interakció izgalma és energiája nem tud online megvalósulni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.