rés a présen

„Csak kilenc hang”

Fekete-Kovács Kornél zenész, a Modern Art Orchestra (MAO) vezetője

  • rés a présen
  • 2020. június 21.

Zene

rés a présen: Hogyan érintett a karantén híre először?

Fekete-Kovács Kornél: Az sokkolt, amikor március 11-én szerdán bejelentették a korlátozásokat, hogy 100 főnél többet befogadó rendezvényeket nem tarthatunk. Aznap adtam le a kiadónak a Foundations című lemezemhez szükséges utolsó momentumokat. A BMC-be március 20-ra terveztük a lemez bemutatóját a Modern Art Orchestrával, de úgy döntöttem, hogy nem tartjuk meg. Másfél évet dolgoztam előtte a produkción, de a zeneszerzői, megmutatkozni vágyó egómon felülkerekedett a felelős zenekarvezető.

rap: Azóta mivel töltöd az időt?

FKK: Pár nap sokk után elhatároztam, hogy milyen nagyon fontos dolgokat fogok megcsinálni, de nagy részük a füstbe ment terv nevű fiókban landolt. A hangszeres gyakorlás állandó elem, de viszonylag ciklikusan letargiába esek, igaz, mostanra ezek egyre ritkábbak. Fontos volt, hogy a közönségünkkel tudjunk tartani valamiféle kapcsolatot. Így született egy fórum ötlete, ahol azon kívül, hogy a korábbi koncertjeinkkel „traktáljuk” őket, történik még valami. Szerda esténként a MAO és a magam Facebook-oldalán kilenc órától élőben Külön­KiAdás címmel szerkesztünk egy live podcast műsort. Az első órában meghívott vendégekkel beszélgetünk egy zenei témakörből kiindulva, majd leadunk egy koncertet az archívumunkból, javarészt a BMC-ben felvett, a jazz történetét feldolgozó Legendás albumok című koncertsorozatunkból. Technikailag a nappalimból megy az adás, így a beszélgetéseket is én vezetem a zenekar tagjaival és külsősökkel. Borlai Gergővel kezdtük, de itt volt már Vajda Gergő, Molnár Anna, Németh Ferenc, Pátkai Rozina, Tony Lakatos és Pocsai Kriszta. Május 27-én Zipernovszky Kornél dzsessztörténész lesz a vendég.

rap: A saját projektekkel és az egyéb formációiddal mi a helyzet?

FKK: Jó két hete van egy vadonatúj projektem is. Kitaláltam egy olyan játékot, amelynek keretében a zenén keresztül lehet reprezentálni a jelen helyzetet. A címe Art of Virus és egy nagy, virtuális performansz jellegű zenei műalkotás arról, hogyan néz ki a fertőzés, hogyan viselkedik a vírus. Megadtam egy dallamot, amely mindenféle zenei kontextust nélkülöz, nincs ritmusa, kísérete, csak kilenc hang. Felkértem tíz zeneszerzőt a világ különböző pontjairól, akik más-más műfajokban alkotnak, hogy készítsék el a saját mutációjukat erre a vírusmotívumra. A szabály az, hogy miután elkészült, tegyen hozzá ő is egy a capella dallamot és az így kapott részt küldje tovább két újabb zeneszerzőnek, akik hasonlóképpen folytatják a sort. Május elsején lőttem ki a „vírustörzset” egy élő stream adás keretében és minden pénteken van egy összefoglaló híradó a beküldött zenékről. Ezek egyébként megtekinthetők az oldalamon. A MAO tagjai otthon hangfelvételben rögzítik a kottába foglalt darabokat és ezekből készítjük az illusztrációt a pénteki adásokhoz és így kerülnek fel a projekt oldalára (phonicchat.com/aov/), ahol már most is hallgathatók, nézhetők az eddigi művek, Eötvös Péter, Mike Garson, Tony Gray, Cseke Gábor, Bacsó Kristóf és sok további zeneszerző szerzeményei. A játék szabályait követve a jövő hétre már 40, aztán 80 és aztán 160 verzió születik majd, aztán eldöntjük, hogy szeretnénk-e folytatni. Most jórészt ezzel foglalkozom tehát, de a MAO egy kisebb formációjával pályázat útján lehetőséget kaptunk egy „fellépésre” az A38 hajón. A felvételre június 7-én kerül sor.

rap: Hogyan képzeled a zenei élet újraindulását?

FKK: A KülönKiAdás című online műsor olyan, mint egy rádióadás, azt lehet folytatni utána is, ha nem unjuk meg. Mondjuk, majd inkább valós zenei problémákkal szeretnék foglalkozni a műsorszerkesztés helyett, így azt lehet, hogy átadnám egy külsős szakembernek. Ha feloldják a vészhelyzetet, akkor a budapesti IX. kerületben szervezünk a MAO-val egy nagy szabadtéri fesztivált még az idei szezonban, és arra az Art of Virus projektből összegyűjtött, a vírushelyzetet dokumentáló zenéket dolgozzuk össze majd egy nagyszabású darabbá. Háromnaposra tervezzük az eseményt, lennének meghívott előadók is, és a Foundations című lemezt is a fesztivál keretein belül mutatnánk be. Talán az elmaradt koncertvállalásainkat is be lehet majd pótolni. Két helyszín merült fel eddig: a Bakáts tér, annak jó akusztikája van, vagy a Bálna melletti park. Nagyon bízom benne, hogy szeptemberben el tudjuk kezdeni az új évadot.

rap: Milyen szakmai veszteséget élsz meg a karanténban?

FKK: Hogy hiába vagyok alkotó művész és hiába próbálom meg bevonni azokat a muzsikusokat az alkotásba, akikkel egyébként kapcsolódom, pont az interakció, a jazz lényege nem tud létrejönni. Ezt a zenét játszani olyan, mint egy társasjátékot, az én trombitadallamom megjelenik a zongorista következő akkordjában. A spontán interakció izgalma és energiája nem tud online megvalósulni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.