rés a présen

„Csak kilenc hang”

Fekete-Kovács Kornél zenész, a Modern Art Orchestra (MAO) vezetője

  • rés a présen
  • 2020. június 21.

Zene

rés a présen: Hogyan érintett a karantén híre először?

Fekete-Kovács Kornél: Az sokkolt, amikor március 11-én szerdán bejelentették a korlátozásokat, hogy 100 főnél többet befogadó rendezvényeket nem tarthatunk. Aznap adtam le a kiadónak a Foundations című lemezemhez szükséges utolsó momentumokat. A BMC-be március 20-ra terveztük a lemez bemutatóját a Modern Art Orchestrával, de úgy döntöttem, hogy nem tartjuk meg. Másfél évet dolgoztam előtte a produkción, de a zeneszerzői, megmutatkozni vágyó egómon felülkerekedett a felelős zenekarvezető.

rap: Azóta mivel töltöd az időt?

FKK: Pár nap sokk után elhatároztam, hogy milyen nagyon fontos dolgokat fogok megcsinálni, de nagy részük a füstbe ment terv nevű fiókban landolt. A hangszeres gyakorlás állandó elem, de viszonylag ciklikusan letargiába esek, igaz, mostanra ezek egyre ritkábbak. Fontos volt, hogy a közönségünkkel tudjunk tartani valamiféle kapcsolatot. Így született egy fórum ötlete, ahol azon kívül, hogy a korábbi koncertjeinkkel „traktáljuk” őket, történik még valami. Szerda esténként a MAO és a magam Facebook-oldalán kilenc órától élőben Külön­KiAdás címmel szerkesztünk egy live podcast műsort. Az első órában meghívott vendégekkel beszélgetünk egy zenei témakörből kiindulva, majd leadunk egy koncertet az archívumunkból, javarészt a BMC-ben felvett, a jazz történetét feldolgozó Legendás albumok című koncertsorozatunkból. Technikailag a nappalimból megy az adás, így a beszélgetéseket is én vezetem a zenekar tagjaival és külsősökkel. Borlai Gergővel kezdtük, de itt volt már Vajda Gergő, Molnár Anna, Németh Ferenc, Pátkai Rozina, Tony Lakatos és Pocsai Kriszta. Május 27-én Zipernovszky Kornél dzsessztörténész lesz a vendég.

rap: A saját projektekkel és az egyéb formációiddal mi a helyzet?

FKK: Jó két hete van egy vadonatúj projektem is. Kitaláltam egy olyan játékot, amelynek keretében a zenén keresztül lehet reprezentálni a jelen helyzetet. A címe Art of Virus és egy nagy, virtuális performansz jellegű zenei műalkotás arról, hogyan néz ki a fertőzés, hogyan viselkedik a vírus. Megadtam egy dallamot, amely mindenféle zenei kontextust nélkülöz, nincs ritmusa, kísérete, csak kilenc hang. Felkértem tíz zeneszerzőt a világ különböző pontjairól, akik más-más műfajokban alkotnak, hogy készítsék el a saját mutációjukat erre a vírusmotívumra. A szabály az, hogy miután elkészült, tegyen hozzá ő is egy a capella dallamot és az így kapott részt küldje tovább két újabb zeneszerzőnek, akik hasonlóképpen folytatják a sort. Május elsején lőttem ki a „vírustörzset” egy élő stream adás keretében és minden pénteken van egy összefoglaló híradó a beküldött zenékről. Ezek egyébként megtekinthetők az oldalamon. A MAO tagjai otthon hangfelvételben rögzítik a kottába foglalt darabokat és ezekből készítjük az illusztrációt a pénteki adásokhoz és így kerülnek fel a projekt oldalára (phonicchat.com/aov/), ahol már most is hallgathatók, nézhetők az eddigi művek, Eötvös Péter, Mike Garson, Tony Gray, Cseke Gábor, Bacsó Kristóf és sok további zeneszerző szerzeményei. A játék szabályait követve a jövő hétre már 40, aztán 80 és aztán 160 verzió születik majd, aztán eldöntjük, hogy szeretnénk-e folytatni. Most jórészt ezzel foglalkozom tehát, de a MAO egy kisebb formációjával pályázat útján lehetőséget kaptunk egy „fellépésre” az A38 hajón. A felvételre június 7-én kerül sor.

rap: Hogyan képzeled a zenei élet újraindulását?

FKK: A KülönKiAdás című online műsor olyan, mint egy rádióadás, azt lehet folytatni utána is, ha nem unjuk meg. Mondjuk, majd inkább valós zenei problémákkal szeretnék foglalkozni a műsorszerkesztés helyett, így azt lehet, hogy átadnám egy külsős szakembernek. Ha feloldják a vészhelyzetet, akkor a budapesti IX. kerületben szervezünk a MAO-val egy nagy szabadtéri fesztivált még az idei szezonban, és arra az Art of Virus projektből összegyűjtött, a vírushelyzetet dokumentáló zenéket dolgozzuk össze majd egy nagyszabású darabbá. Háromnaposra tervezzük az eseményt, lennének meghívott előadók is, és a Foundations című lemezt is a fesztivál keretein belül mutatnánk be. Talán az elmaradt koncertvállalásainkat is be lehet majd pótolni. Két helyszín merült fel eddig: a Bakáts tér, annak jó akusztikája van, vagy a Bálna melletti park. Nagyon bízom benne, hogy szeptemberben el tudjuk kezdeni az új évadot.

rap: Milyen szakmai veszteséget élsz meg a karanténban?

FKK: Hogy hiába vagyok alkotó művész és hiába próbálom meg bevonni azokat a muzsikusokat az alkotásba, akikkel egyébként kapcsolódom, pont az interakció, a jazz lényege nem tud létrejönni. Ezt a zenét játszani olyan, mint egy társasjátékot, az én trombitadallamom megjelenik a zongorista következő akkordjában. A spontán interakció izgalma és energiája nem tud online megvalósulni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."