Sziget 2013

Messze még Szarajevó

Franz Ferdinand

  • - minek -
  • 2013. szeptember 15.

Zene

Vannak zenekarok, melyek esetében már a létezés puszta ténye is esemény - nyilván sokan akadtak például (még talán a vasárnap esti koncert közönségéből is), akik csak a Sziget programjából értesültek arról, hogy a jeles, bár kicsit tán megkopott renoméjú skót Franz Ferdinand együttes köszöni, jól van.

Olyannyira, hogy négy év után új albumot is készített (Right Thoughts, Right Words, Right Action címen - megjelenését e hónap végére ígérik) - a koncerten hallott ízelítő alapján a szórakoztató faktor tekintetében ez sem marad majd el elődjeitől (azt meg már rég tudjuk, hogy nem ők fogják forradalmasítani a rock and rollt...).

Kora esti fellépésük pedig úgy indul, hogy egy kellemes, jóízű, habár korántsem katartikus másfél órában lesz részünk - sok slágerrel, néhány primőrrel. Ehhez képest a végére többet is kapunk a várakozásainkhoz képest - nem utolsósorban azért, mert sokadszor is kiderül, milyen erős mulatós potenciál rejlik a FF-daloskönyvben. Az elején voltaképpen rutinból, szinte fél kézzel gurítják elénk a számokat - legyen bár szó új darabról (Right Action) vagy majd tízéves klasszikusokról (Dark Of The Matinée, Tell Her Tonight). Alex Kapranos természetesen emblematikus fekete ingében, a többiek dettó - leszámítva Nick McCarthy gitárost, aki valószínűtlen, piros alapon fehér állatmintás (?) ingben sikál, irgalmatlan precizitással. Azután valahol a Do You Want To környékén sokadszorra is kiderül, hogy a Franz Ferdinand nem egyszerűen a szexi gitárzenekarok tradícióját folytatja, hanem a diszkót és a funkot a gitárpoppal házasító posztpunk/new wave együttesek nemes hagyományát is (Talking Heads, Blondie, hadd ne folytassuk a sort) - és ettől kezdve a jóízű tánczenéké és az önfeledt ugrándozásé a terep. S bár a derék zenészek még ekkor is elegánsan kimértnek tűnnek, azért érződik, hogy előbb-utóbb át fog szakadni a gát. Érdekes módon az új számok legalább oly fontosak a feloldódás folyamatában, mint a Walk Awayhez vagy a Michaelhez hasonló slágerek. A Love Illumination, de különösen a Can't Stop Feeling kifejezetten erős koncertdarab - ráadásul ez utóbbiba belecsempészik a Donna Summer-féle diszkóklasszikust, vagyis az I Feel Love-ot is. A This Fire vagy a Take Me Out robbanékony talpalávalója remekül megágyaz a fő blokkot záró Outsidersnek - ekkor már a muzsikusok is önfeledten ugrálnak, majd belefeledkeznek egy kis közös, dobolós dzsemmelésbe. És persze visszajönnek az első album nyitószámával, a Jacqueline-nal meg a Fallennel, hogy azután a négy évvel ezelőtti Tonight talán legdirektebb, már az e-zenékre kacsintó slágerével, az Ulyssesszel köszönjenek el. Bármit is véljünk felőlük, gondoljuk bár (igazságtalanul!) elegáns blöffnek a zenéjüket, az biztos, hogy a színpadon továbbra sem galacsinnal gurítanak.

Pop-Rock Nagyszínpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.