mi a kotta?

Futóbolond

  • mi a kotta
  • 2018. március 15.

Zene

„December kilencedikén, csütörtökön fél tizenegykor láttam másodszorra Richard Wagnert a Hotel Imperialban, ahol egy fél órán át ácsorogtam a jöttére várva. (Tudtam, hogy aznap vezényelni fogja a Lohengrin utolsó próbáját.) Végre megláttam a mestert a második emelet felől közeledni, s még a távolból mély tisztelettel köszöntöttem, amit ő roppant barátságosan viszonzott. Ahogy a kijárathoz közeledett, én előreszaladtam, s kitártam előtte az ajtót, mire ő néhány másodpercig rajtam tartotta a tekintetét, majd elindult az Opera felé. Én erre rohanni kezdtem, ahogy csak bírtam, és sikerült is megelőznöm Richard Wagner bérkocsiját. Az Opera előtt aztán újra köszöntöttem őt, majd ki akartam nyitni számára a kocsi ajtaját, de az nem nyílt, s végül a kocsis nyitotta ki helyettem. Wagner mondott valamit a kocsisnak, azt hiszem, hogy rólam. A nyomában haladva be akartam menni az Operába, de oda már nem engedtek be utána.” Az alig 15 esztendős Hugo Wolf számolt be ekképpen a bálványával, a belőle első látásra „ellenállhatatlan vonzalmat” kiváltó Wagnerrel való, szó szerint futólagos találkozásáról. Az egzaltált rajongóból rövid élete utolsó szakaszára sajnos súlyos elmebeteg vált, akit harminchét esztendős korában zárt intézetbe szállítottak, miután azt képzelte, hogy őt nevezték ki a bécsi opera igazgatójának – és nem Mahlert. De azért a Wagner által komponálásra felbátorított fiatalember előbb még szerzett vagy harmadfélszáz dalt, melyek közül az Olasz daloskönyv csokrát a Budapestre látogató két német operai világsztár, Diana Damrau és Jonas Kaufmann (mindketten képünkön) fogja majd átnyújtani nekünk (Nemzeti Hangversenyterem, február 22., fél nyolc).

„A gondolatok nélküli komponálás művészetének legméltóbb képviselője” – ez az idézet úgyszintén Wolftól származik: zenekritikusi munkássága részeként Johannes Brahmsot jellemezte ily kevéssé barátságosan. Wolf ellenszenvének e céltáblája az elkövetkező napokban egyebek közt a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén jut majd elénk, méghozzá egy ritkán felcsendülő műve, a tenorszólós kantáta, a Rinaldo révén (Nemzeti Hangversenyterem, február 17., fél nyolc). Míg a Zeneakadémián a Brahms összes trióját megszólaltató sorozat első alkalma ígérkezik, külföldi és hazai kamarazenészek, így például a fiatal norvég hegedűművész, Miriam Helms Ålien részvételével (Solti Terem, február 21., hét óra).

Végül következzen még két kihagyhatatlan, a slágerszámokat az ínyencségekkel elegyítő koncert! A Concerto Budapest „látomásos” fantázia című estjén például Sosztakovics egészen populáris és ritkán felhangzó művei közül is szerepel majd reprezentatív példa, de még az első blikkre egyművesnek sejthető Manuel de Fallától is felhangzik az az „egy mű”, vagyis az Éjszakák a spanyol kertekben (Nemzeti Hangversenyterem, február 18., fél nyolc). A Pannon Filharmonikusok soros pesti koncertjének programján pedig a Prokofjev-féle Rómeó és Júlia kismilliószor hallott és megunhatatlan szvittételei mellett a még inkább egyművesnek elkönyvelt Samuel Barber egy másik, éppenséggel felfedezésünkre váró műve, az 1939-es Hegedűverseny is ott fog szerepelni: Baráti Kristóf szólójával és Gilbert Varga vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, február 23. fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.