Lemez

The Soft Moon: Criminal

  • - minek -
  • 2018. március 15.

Zene

A San Franciscó-i Luis Vasquez már nyolc évvel ezelőtti első albumával is remekül illusztrálta, hogy a klasszikus posztpunk gitárzenék, az Amerikában is eleven minimal wave/cold wave tradíció és a kontinentális szintiwave/szintipop hogyan tud megihletni egy kaliforniai előadót. Vasquez jó ideje Berlinbe költözött, zenéinek forrásvidéke bővült, és mostanában már Trent Reznor és a NiN aranykora is inspirálja, ehhez elég meghallgatni a Criminal két első számát. Az energikus és zúzós Burn és Choke ráadásul hangsúlyosan vokális darabok, Vasquez éneke az előtérbe nyomul, a dalok szövegében a fájdalmas múlt, a zaklatott gyermekkor sűrűsödik pusztító energiává. Az indusztriál zúzás vagy az EBM hideg dübörgése később is vissza-visszatér, de a Give Somethingtól kezdve ott vagyunk, ahová a Soft Moon első feltűnésekor repített minket: egy dark/gothic/wave diszkó közepén, ahol Vasquez megbízhatóan tolja a talpalávalót, s hangulatos (néha kissé cipőbámulós) gitártémákban, lüktető basszusban és további gépzajokban sem szenvedünk hiányt. A borongós önmarcangolástól egy pillanatra elszakadó, tisztán instrumentális betét (ILL) kissé öncélúnak hat, de Vasquez gyorsan újra felveszi a fonalat. A Young vagy a Born into This a nehézipari/neogót hullám új, méltó himnuszai, melyeket a koncerteken együtt üvölthetnek a rajongók a hangját nemcsak megtaláló, hanem rögvest ki is engedő Vasquezzel.

Sacred Bones, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.