Lemez

The Soft Moon: Criminal

  • - minek -
  • 2018. március 15.

Zene

A San Franciscó-i Luis Vasquez már nyolc évvel ezelőtti első albumával is remekül illusztrálta, hogy a klasszikus posztpunk gitárzenék, az Amerikában is eleven minimal wave/cold wave tradíció és a kontinentális szintiwave/szintipop hogyan tud megihletni egy kaliforniai előadót. Vasquez jó ideje Berlinbe költözött, zenéinek forrásvidéke bővült, és mostanában már Trent Reznor és a NiN aranykora is inspirálja, ehhez elég meghallgatni a Criminal két első számát. Az energikus és zúzós Burn és Choke ráadásul hangsúlyosan vokális darabok, Vasquez éneke az előtérbe nyomul, a dalok szövegében a fájdalmas múlt, a zaklatott gyermekkor sűrűsödik pusztító energiává. Az indusztriál zúzás vagy az EBM hideg dübörgése később is vissza-visszatér, de a Give Somethingtól kezdve ott vagyunk, ahová a Soft Moon első feltűnésekor repített minket: egy dark/gothic/wave diszkó közepén, ahol Vasquez megbízhatóan tolja a talpalávalót, s hangulatos (néha kissé cipőbámulós) gitártémákban, lüktető basszusban és további gépzajokban sem szenvedünk hiányt. A borongós önmarcangolástól egy pillanatra elszakadó, tisztán instrumentális betét (ILL) kissé öncélúnak hat, de Vasquez gyorsan újra felveszi a fonalat. A Young vagy a Born into This a nehézipari/neogót hullám új, méltó himnuszai, melyeket a koncerteken együtt üvölthetnek a rajongók a hangját nemcsak megtaláló, hanem rögvest ki is engedő Vasquezzel.

Sacred Bones, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.