mi a kotta?

Gyorsan elfelejtik majd

  • mi a kotta
  • 2018. április 14.

Zene

„Még Rómában sem volt dicstelen Caratacus neve, és Caesar, mikor a maga kiválóságát magasztalta, egyben öregbítette a legyőzött hírnevét. Mert, mint valami jeles látványosságra, összehívták a népet; ott állottak fegyverben a testőrcsapatok a tábor előtt elterülő térségen. Akkor a felvonuló királyi kíséret nyomában meghordozták a fémlemezeket, nyakláncokat, s amit csak külső háborúkban szerzett, majd testvéreit, feleségét és leányát, végül őt magát mutatták meg. [...] De Caratacus sem lesütött tekintettel, sem szavaival nem pályázott részvétre, hanem midőn az emelvény elé állt, ilyenféle beszédet mondott: – Ha akkora lett volna a mérséklet szerencsémben is, amilyen nemességem és rangom volt, inkább barátként, nem mint fogoly jöttem volna ebbe a városba, és nem tartottad volna méltatlannak, hogy a hírneves ősök sarját, sok nép uralkodóját szövetséggel és békével fogadd. Mostani sorsom rám nézve rút, neked dicsőséges. Voltak lovaim, embereim, fegyvereim, kincseim: csodálhatni-e, ha mindezt nem szívesen vesztettem el? Mert ha ti mindenki fölött akartok parancsolni, következik-e ebből, hogy mindenki elfogadja a szolgaságot? Ha azonnali meghódolás után hurcoltak volna ide, sem az én sorsom, sem a te dicsőséged híre nem terjedt volna el, és kivégzésemet feledés követné, de ha életemet meghagyod, örök példája leszek nagylelkűségednek.” Tacitus beszámolója szerint így beszélt Claudius császár színe előtt a brit történelem korai nagysága, Cara(c)tacus király, aki most majd a Pannon Filharmonikusok koncertjén lép elénk: Elgar neki szentelt 1898-as kantátájának győzelmi indulója révén (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc).

A pécsiek estjének szólista vendége az ugyancsak pécsi Várdai István lesz Walton Gordonkaversenyének magánszólamával, s két nappal korábban ugyanő száll majd be a lengyel Apollon Musagète Quartett mellé, hogy a Zeneakadémián megszólaljon Schubert C-dúr vonósötöse (Solti Terem, március 21., hét óra). A kvartett ezen a koncerten még egy számmal készül: a számunkra Edward Elgarnál, sőt talán Caratacus királynál is jóval kevésbé ismert 19. századi orosz komponista, Anton Arenszkij a-moll vonósnégyesével, akiről az éppenséggel nem a kíméletlenségéről híres Rimszkij-Korszakov hajdan így nyilatkozott: „Gyorsan elfelejtik majd.”

Arenszkij ifjabb és elfelejthetetlennek bizonyuló nemzedéktársa, Sergey Rahmaninov az Óbudai Danubia Zenekar esedékes zeneakadémiai hangversenyét uralja majd: két népszerű d-moll művével, a 3. zongoraversennyel és az 1. szimfóniával, az ifjú japán Szakata Tomoki szólójával és az orosz Sztanyiszlav Kocsanovszkij vezényletével (március 23., fél nyolc). A Concerto Budapest és Keller András viszont a francia zene, illetve a kortárs gitárkompozíciók felé fog nyitni: Snétberger Ferenc vendégművészi és zeneszerzői részvételével, valamint John McLaughlin „mediterrán” melléknevű Gitárversenyével (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., fél nyolc).

Végül dalesttel érkezik Budapestre a legelső vonalbeli tenor, Ramón Vargas, s olasz meg Liszt-dalok mellett ő is megismertet majd velünk egy számunkra jobbára obskúrus komponistát (Erkel Színház, március 19., fél nyolc). A 2002-ben elhunyt katalán Xavier Montsalvatge i Bassols Cinco canciones negras című mini dalciklusa rögtön reprezentatív lehetőséget fog kínálni az ismerkedésre.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.