mi a kotta?

Gyorsan elfelejtik majd

  • mi a kotta
  • 2018. április 14.

Zene

„Még Rómában sem volt dicstelen Caratacus neve, és Caesar, mikor a maga kiválóságát magasztalta, egyben öregbítette a legyőzött hírnevét. Mert, mint valami jeles látványosságra, összehívták a népet; ott állottak fegyverben a testőrcsapatok a tábor előtt elterülő térségen. Akkor a felvonuló királyi kíséret nyomában meghordozták a fémlemezeket, nyakláncokat, s amit csak külső háborúkban szerzett, majd testvéreit, feleségét és leányát, végül őt magát mutatták meg. [...] De Caratacus sem lesütött tekintettel, sem szavaival nem pályázott részvétre, hanem midőn az emelvény elé állt, ilyenféle beszédet mondott: – Ha akkora lett volna a mérséklet szerencsémben is, amilyen nemességem és rangom volt, inkább barátként, nem mint fogoly jöttem volna ebbe a városba, és nem tartottad volna méltatlannak, hogy a hírneves ősök sarját, sok nép uralkodóját szövetséggel és békével fogadd. Mostani sorsom rám nézve rút, neked dicsőséges. Voltak lovaim, embereim, fegyvereim, kincseim: csodálhatni-e, ha mindezt nem szívesen vesztettem el? Mert ha ti mindenki fölött akartok parancsolni, következik-e ebből, hogy mindenki elfogadja a szolgaságot? Ha azonnali meghódolás után hurcoltak volna ide, sem az én sorsom, sem a te dicsőséged híre nem terjedt volna el, és kivégzésemet feledés követné, de ha életemet meghagyod, örök példája leszek nagylelkűségednek.” Tacitus beszámolója szerint így beszélt Claudius császár színe előtt a brit történelem korai nagysága, Cara(c)tacus király, aki most majd a Pannon Filharmonikusok koncertjén lép elénk: Elgar neki szentelt 1898-as kantátájának győzelmi indulója révén (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc).

A pécsiek estjének szólista vendége az ugyancsak pécsi Várdai István lesz Walton Gordonkaversenyének magánszólamával, s két nappal korábban ugyanő száll majd be a lengyel Apollon Musagète Quartett mellé, hogy a Zeneakadémián megszólaljon Schubert C-dúr vonósötöse (Solti Terem, március 21., hét óra). A kvartett ezen a koncerten még egy számmal készül: a számunkra Edward Elgarnál, sőt talán Caratacus királynál is jóval kevésbé ismert 19. századi orosz komponista, Anton Arenszkij a-moll vonósnégyesével, akiről az éppenséggel nem a kíméletlenségéről híres Rimszkij-Korszakov hajdan így nyilatkozott: „Gyorsan elfelejtik majd.”

Arenszkij ifjabb és elfelejthetetlennek bizonyuló nemzedéktársa, Sergey Rahmaninov az Óbudai Danubia Zenekar esedékes zeneakadémiai hangversenyét uralja majd: két népszerű d-moll művével, a 3. zongoraversennyel és az 1. szimfóniával, az ifjú japán Szakata Tomoki szólójával és az orosz Sztanyiszlav Kocsanovszkij vezényletével (március 23., fél nyolc). A Concerto Budapest és Keller András viszont a francia zene, illetve a kortárs gitárkompozíciók felé fog nyitni: Snétberger Ferenc vendégművészi és zeneszerzői részvételével, valamint John McLaughlin „mediterrán” melléknevű Gitárversenyével (Nemzeti Hangversenyterem, március 21., fél nyolc).

Végül dalesttel érkezik Budapestre a legelső vonalbeli tenor, Ramón Vargas, s olasz meg Liszt-dalok mellett ő is megismertet majd velünk egy számunkra jobbára obskúrus komponistát (Erkel Színház, március 19., fél nyolc). A 2002-ben elhunyt katalán Xavier Montsalvatge i Bassols Cinco canciones negras című mini dalciklusa rögtön reprezentatív lehetőséget fog kínálni az ismerkedésre.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.