Lemez

Editors: Violence

Zene

Tíz éve még hanyatt-homlok rohantam ki Bécsbe megnézni az Editorst, de azóta már gyakran látogatnak Magyarországra, és a lemezeik is egyre kevesebb izgalmat tartogatnak. A választóvonal nagyjából a korábbi gitáros, Chris Urbanowicz 2012-es távozásához köthető, legalábbis azóta ad ki az immár öttagú csapat egyre felejthetőbb munkákat a kezei közül. A Violence már a hatodik opus a diszkográfiában, és sokat elmond róla, hogy a rajta található kilenc dalból kettőt a páncélszekrényből szedett elő a zenekar. A No
Sound But the Wind
már 2009-ben megjelent az Alkonyat-széria második részének soundtrackjén, és Tom Smith frontember hiába hajtogatja, hogy az szinte csak egy demó volt, igazából ez a verzió is teljesen olyan, mint a régi, legfeljebb a szövege változott valamennyire. A most első kislemeznek választott Magazine keletkezése 2011-re datálódik – még az előző gitárossal állt neki az Editors, de aztán félbemaradt a dal. Nem csoda, hogy ez a két szám viszi a prímet, valamint még a jó kis váltást tartalmazó
Counting Spooks emelkedik ki valamennyire a középszerből. A Vio­lence zeneileg amúgy a harmadik album, az In This Light and on This Eveninget idézi bizonyos mértékben, legalábbis ami az elektronikát illeti. Ebben a Blanck Mass néven alkotó Benjamin John Power volt Smithék segítségére, de a dalszerzésen ő sem tudott javítani. Az Editors a rosszabb pillanataiban olyan, mint egy jobb Coldplay, ami a Coldplay-re nézve még hízelgő is lehetne, de az Editorsre nem az. Smith a Violence-t egy olimpiai úszóhoz hasonlította („áramvonalas, izmos, fókuszált”), de hát a saját gyerekével mindig elfogultabb az ember. Azért az áprilisi koncertet kár lenne kihagyni, főleg, ha a setlist inkább az első három lemezre koncentrál majd.

 

PIAS, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.