Koncert

Joshua Redman

Zene

A topligás amerikai szaxofonos a Reis/Demuth/Wiltgen trió vendégeként lépett a színültig telt MOMKult színpadára. Ilyenkor óhatatlan, hogy a luxemburgi zenészek a népszerű, nagy sztár mögött háttérbe szoruljanak – „Jössz a Redmanre?”, kérdezték egymástól a jazzrajongók –, noha minden azon múlik, ki rakja ki a többiek elé a kottát. A produkció vezetője kimondatlanul is Michel Reis zongorista volt, bár a trió az ezredforduló előtti kezdetektől fogva hármuk nevén szerepel. Állítólag úgy barátkoztak össze Redmannel, hogy előzenekarként hallotta egyszer őket, és puhatolózni kezdett, ami végül egy 2016-os koncertre érett be, a mostani turné pedig az első nagyobb közös megmozdulásuk. A 35 éves Reis, aki a legjobb amerikai jazzakadémiákra járt, sokat játszott a mesterekkel, és most is New York és Ville de Luxembourg között ingázik. De ha ezt nem tudnánk, úgy is egyértelműen „atlantinak” hallatszik a trió zenéje, az a jellegzetes, a kilencvenes években kialakult mainstream, aminek többek között Brad Mehldau és Esbjörn Svensson szabott irányt, és ami tulajdonképpen egyesítette az amerikai lüktetést az európaias harmonizálással, valamint a pop érdekesebb ritmusaival meg monotóniájával. A Reis/Demuth/Wiltgen flow-ja szinte tökéletes, a trió egyensúlya mintaszerű, és ebbe a folyamba nem is volt olyan könnyű Redmannek beleállni. (Talán egy kicsit pihenésként is felfogta, hogy éppen nem vezet zenekart, és nem kell komponálnia.) Nem tudom, hogy más felállásban egy Reis-féle kvartett hogyan szólalt volna meg, de az biztos, hogy Redman – bár ez volt a turné első állomása, és vastag keretes szemüvegét le nem vette volna a kottáról – tényleg feldobta a zenét, az izgalmas színek nagy részét ő rakta fel az összképre. A második felében jobban össze- és belemelegedtek, az agyalós akkordváltások és a rengeteg prím hangköz monotóniáját meg-megtörték, játékosságot is mutattak, amit két ráadás kérésével ismert el a közönség.

Get Closer, MOMKult, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.