Koncert

Joshua Redman

Zene

A topligás amerikai szaxofonos a Reis/Demuth/Wiltgen trió vendégeként lépett a színültig telt MOMKult színpadára. Ilyenkor óhatatlan, hogy a luxemburgi zenészek a népszerű, nagy sztár mögött háttérbe szoruljanak – „Jössz a Redmanre?”, kérdezték egymástól a jazzrajongók –, noha minden azon múlik, ki rakja ki a többiek elé a kottát. A produkció vezetője kimondatlanul is Michel Reis zongorista volt, bár a trió az ezredforduló előtti kezdetektől fogva hármuk nevén szerepel. Állítólag úgy barátkoztak össze Redmannel, hogy előzenekarként hallotta egyszer őket, és puhatolózni kezdett, ami végül egy 2016-os koncertre érett be, a mostani turné pedig az első nagyobb közös megmozdulásuk. A 35 éves Reis, aki a legjobb amerikai jazzakadémiákra járt, sokat játszott a mesterekkel, és most is New York és Ville de Luxembourg között ingázik. De ha ezt nem tudnánk, úgy is egyértelműen „atlantinak” hallatszik a trió zenéje, az a jellegzetes, a kilencvenes években kialakult mainstream, aminek többek között Brad Mehldau és Esbjörn Svensson szabott irányt, és ami tulajdonképpen egyesítette az amerikai lüktetést az európaias harmonizálással, valamint a pop érdekesebb ritmusaival meg monotóniájával. A Reis/Demuth/Wiltgen flow-ja szinte tökéletes, a trió egyensúlya mintaszerű, és ebbe a folyamba nem is volt olyan könnyű Redmannek beleállni. (Talán egy kicsit pihenésként is felfogta, hogy éppen nem vezet zenekart, és nem kell komponálnia.) Nem tudom, hogy más felállásban egy Reis-féle kvartett hogyan szólalt volna meg, de az biztos, hogy Redman – bár ez volt a turné első állomása, és vastag keretes szemüvegét le nem vette volna a kottáról – tényleg feldobta a zenét, az izgalmas színek nagy részét ő rakta fel az összképre. A második felében jobban össze- és belemelegedtek, az agyalós akkordváltások és a rengeteg prím hangköz monotóniáját meg-megtörték, játékosságot is mutattak, amit két ráadás kérésével ismert el a közönség.

Get Closer, MOMKult, március 6.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.