"Hát élet ez?" - Büchner: Woyzeck (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. június 15.

Zene

A kolozsváriak előadása leginkább Woyzeck-tanulmány; Mihai Maniutiu Woyzeckje, a színészeké - egy lehetséges Woyzeck, maradjunk ebben. Persze, ha belegondolunk, nemigen lehet másként, hiszen Büchnernek Woyzeck című drámája nincsen: töredékei vannak, melyek összeillesztésre szorulnak.

A kolozsváriak előadása leginkább Woyzeck-tanulmány; Mihai Maniutiu Woyzeckje, a színészeké - egy lehetséges Woyzeck, maradjunk ebben. Persze, ha belegondolunk, nemigen lehet másként, hiszen Büchnernek Woyzeck című drámája nincsen: töredékei vannak, melyek összeillesztésre szorulnak.

Bizonyos értelmezési klisék pedig elvetésre. Summa summarum: nehéz dolga van annak a nézőnek, akinek lövése sincs az egészről, mert aligha van más választása, mint beledőlni az előadás legintenzívebb rétegébe, amely a látványból, a mozgásból meg a zenéből képződik meg, pedig az eligazodásban leginkább nyilván a beszéd segítene. Az viszont alig van.

Woyzecket - ezt a katonát, aki szerelmes Marie-ba, sajátos viszonyt ápol istennel, van egy törvénytelen gyereke, természete a följebbvalók iránti föltétlen engedelmesség, és némi pénzért

megalázó kísérletekben

vesz részt, borsót zabál, parancsra vizel és a többi - ebben az előadásban mégsem lehet szerencsétlen nyomoroncnak, szétalázott véglénynek látni, pedig hajlanánk rá. Nem: Bogdán Zsolt Woyzeckjének világa van, noha sajátos; tiszta tekintettel és fölvetett fejjel néz környezetére, és mindaddig békésen tűri a megpróbáltatásokat, míg azok ezt az ő világát nem zavarják össze. A borsó nem zavarja össze. A szeretője elcsábítása összezavarja. Akár megtörtént, akár csak képzeli.

A tér első pillantásra üres, a sokadikra nagyon is tele van. A földön borsóból olvasható Woyzeck neve - színházban vagyunk, hát hogyne. Körben rengeteg fűrészbak - univerzális darabok, kerítenek, emelnek, nyomnak, ágyat tartanak, mikor mit. Föntről katonabábok lógnak - elrajzolt vurstli és a megbomló képzelet jelei. Hátul vetítővászon - négyszer játszik, közeliket mutat, négy kulcsfontosságú epizódban. A dresszúrázott Woyzeck eltorzult arca, rendíthetetlen tekintete az első; a vurstliban lovagoltatott Marie erotikus-érzéki és nyilvános elragadtatása a második, a Woyzeck fejében dübörgő megcsalattatás Marie-képe a harmadik és a kettős halál a negyedik.

Mihai Maniutiu rendezésében két arc éles igazán: a Woyzeckén kívül Marie-é, aki bizonyos értelemben Woyzeck része, párja, világának komplementer eleme. A drill okozta kényszeres túlmozgás, a bábuszerűség "tünetei" az ő létezését is jellemzik: súlyzózik a kisbabájával, nagyokat ugrik, katonás merevséggel rója a színpadot. Ugyanakkor - Woyzeckkel szemben - ő vágyik az életörömre, fülbevalóra, a vurstliba, Woyzeckre vagy bárkire; ez okoz tragikus hasadást kettőjük közös világának gömbjén.

Mögöttük markánsan látszik két másik alak: a Kapitány és a Doktor stilizált, elrajzolt figurák, de nekik is közös a világuk és legfőbb ambíciójuk: Woyzeck dresszírozása. Két bomlott elme uralkodik egy harmadik, nem bomlott elmén.

És még két figura válik ki a tömegből. Andres, a barát, aki tán a leginkább látszik közülünk valónak - féltő aggodalommal kíséri Woyzeck és Marie drámáját, majd haláluk után megrendítő természetességgel kezdi utánozni Woyzeck kényszeres mozdulatait, ő lép a helyére. És ott van még a Bolond, aki egy ideig Marie körül sertepertél, magas, éneklő hangon adja elő tanmeséjét a magára maradt kisgyermekről - de a végén ő nyomja Woyzeck kezébe a kést, és miután Marie meghalt, leszúrja Woyzecket is. De közben még eljátssza az Ezreddobost: előbb majomjelmezben körüludvarolja, majd pedig el-csábítja a lányt. Igaz, ekkor már Marie viseli a majomjelmezt.

És ezt a jelenetet nemcsak a tömeg, a rengeteg katona nézi, hanem a vetítővásznon Marie eltorzult arcára tapad Woyzeck is: már nem tudjuk pontosan, valóság-e, amit látunk, vagy Woyzeck rémlátomása. Bármelyik is, csak úgy lehet vége, ha a lánynak is vége lesz - ez Woyzeck logikája, aki ilyenformán gyöngéden és

szeretettel szúrja le

a lányt, majd megkönnyebbülve fogadja saját halálát is. A tömeg ekkor nekünk háttal, a vászonnal szembefordulva nézi a végkifejletet. De a Woyzeck helyére lépő Andrest már csak mi, a közönség látjuk.

A kolozsváriak előadásának legfőbb erénye - Maniutiu körültekintően teátrális és minden eszközt egymáshoz igazító rendezése mellett - a színészi játék. Bogdán Zsolt Woyzeckje nagy formátumú és hatásos alakítás, Kézdi Imola Marie-ja pedig pontos, szép idomulás. Ketten egy egyszerű, megrendítő és szomorú összetartozást játszanak el. Bíró József Doktora és Bács Miklós Kapitánya szintén összedolgozott páros. Hatházi András kettős szerepében hajlítja egymáshoz a két sorsszerű alakot: Bolondként döbbenetes erővel hozza a "csökkentett üzemmódú" létezést, Ezreddobosként pedig a démonikus játékosságot. Dimény Áron Andrese egyetlen rémült felkiáltójel. És a többiek, akik a tömeget játsszák, fegyelmezett, alázatos és telített jelenléttel teremtik meg a nélkülözhetetlen közeget: a katonásdi iszonyatos szabadság- és emberellenességét, a csordaszellem állatias felszabadultságát, fenyegető erejét.

Nagyszerű színház, remek társulat, új Woyzeck.

 

Pécsi Országos Színházi Találkozó, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.