Lemez

Hatalmas kések

The Knife: Shaking The Habitual

  • - minek -
  • 2013. június 23.

Zene

Az előző évtized első felében oly aktív The Knife testvérkollektíva (Karin Dreijer Andersson és Olof Dreijer duója) 2006 után hosszú alkotói szünetet tartott - már ami az albumkészítést illeti. Azért persze ne feledkezzünk meg a 2010-ben (többek között Mt. Sims és Planningtorock társaságában) elkészített Tomorrow, In A Year című, dupla cédényi zeneanyagukról, mely papíron egy Darwin életéről készült dán opera zenéje, de a maga nemében (monumentalitása és néha provokatív megközelítése dacára) tökéletesen és tartalmasan szórakoztató.

A most tavasszal kiadott Shaking The Habitualen ismerős lehet onnan a narrativitás különleges módja, akárcsak a hallgatók idejét tudatosan és huzamosan lefoglaló terjedelem. Kérdés persze, hogy fenn lehet-e tartani a figyelmet 98 percen keresztül - de a svéd testvéreknek egészen más céljaik vannak velünk. Az új lemeznek amúgy is vannak teljes mértékben fókuszált, tudatosan összerakott, a befogadás érdekében némi koncentrációt igénylő, ám ezért a lemez befogadóját megjutalmazó csúcspontjai - több is. A dupla album javarészt pulzáló, lüktető elektronikus tánczenéket tartalmaz - melyek közül még a szokásos műfaji sémákra (electro/pop, technó, house) leginkább hasonlítók is valahogy szabálytalanok. Egyrészt kihallani véljük azt, ami a Knife hangzását oly organikussá teszi: a szokásos szintihangzást felülíró barkácsmunkát, a hangszerré átalakított használati tárgyakat. Másrészt nagyon is érződik, hogy ugyanaz a kéz, amely izgalmas hangzásokkal jutalmazza a befogadót, néha büntetni is tud. Az első diszk végén elhelyezett Old Dreams Waiting To Be Realised 19 perces, fegyelmező jellegű drone-orgiája persze fakultatív. Aki meg akarja kímélni magát tőle, rögtön ugorhat a második részre, amely a dinamikus elektro/technopop számok mellett ugyancsak tartalmaz egy minimalista, repetitív elektroakusztikus darabot, a palagázkitermelésre utaló Fracking Fluid Injection címűt.

Az album valódi kohézióját mindenféle motorikus lüktetésen felül Karin Dreijer Andersson hol durván torzított, hol már majdnem tisztán megszólaló kántálása szolgáltatja. Nem is maga a felhozott témák sokfélesége újszerű, hanem az, hogy a genderkérdésről, az ökológiai válságról vagy éppen társadalomkritikáról úgy tud szólni, hogy ez szinte zökkenőmentesen belesimul a zene szövetébe: nincs annál szubverzívebb, mint amikor ellenállhatatlan lüktetés vagy éppen egy örvénybe rántó szintigrúv kíséretében kapunk a fülünkbe néhány gunyoros fricskaként prezentált szociális kommentárt. S ha kifejezetten slágerszerű dalt hiába keresnénk is a két plasztikkorongon, a Full Of Fire vagy Raging Lung típusú energiabombák kárpótolnak mindezért.

Rabid, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Az Orbán-beszéd alatt elvitt exrendőr: „Azt szerettem volna megtudni, meddig megy el a hatalom”

Csőgör Pétert Orbán Viktor október 23-i beszéde közben állították falhoz, miután kicsavarták kezéből a „Mi a f@sz van ebben az országban?!” feliratú tábláját. Bilincsben vitték el, hét órán át tartotta fogva a rendőrség, majd kihallgatás után kiengedték. Az nem lepte meg, hogy a NER-rel szembeni kritikus véleménynyilvánítást nem tűri a hatalom, az viszont igen, hogy a TEK munkatársai mekkora lelkesedéssel szolgálják a vezért.

Hód Adrienn koreográfus: "Itthon már mindenki kis volumenekben gondolkodik"

  • Artner Sisso

A Hodworks tánctársulat alapítója megszállottan kutatja a test kifejezési lehetőségeit. Tánckreációi tabudöntögetők és társadalomkritikusak, de egyben játékosak is. Meghökkentő előadásaival nemzetközi elismerésre tett szert. Legújabb, Shared Values című munkáját Bécsben készítette, de nem csak erről beszélgettünk.