Lemez

Trio Bujdosó: Gold For Leslie

  • - minek -
  • 2013. június 23.

Zene

Bujdosó János kétségtelenül az egyik legkreatívabb magyar gitáros, aki számtalan formációban bukkant fel az idők során - hogy most csak a nálunk is többször méltatott Pop Ivant említsük. A Vajdovich Árpád basszusgitárossal és Németh Csaba dobossal alkotott, klubkoncertek során bizonyított triójának zenéje szinte zavarba ejtő nagyvonalúsággal nyúl vissza az utóbbi évszázad zenei forrásaihoz, a Gold For Leslie-t mégis összetartja a hangulatok finom egyensúlya és a hatásokat szintetizáló kompozíciós invenció.

A zömmel saját szerzeményeket rejtő szűk órás album a rembetika-összeállítások egyik elmaradhatatlan darabjával indul: a Sambanát persze az eredeti, szmirnai kávéházi tempójánál némileg gyorsabban és dinamikusabban játsszák. Aki azonban azt hinné, hogy kizárólagos ihlető forrásuk a húszas-harmincas évek zenéje, az téved - még ha reminiszcenciaként vissza is tér mondjuk egy-egy tangóbetét. Bujdosóékat leginkább a közelmúlt inspirálja, hogy ebből a jelenben rakjanak össze egy ellenállhatatlanul vonzó albumot.

Könnyed, de forró latin és közel-keleti ritmusok, dzsesszes futamok, maximális popzenei érzékenység - igazi fúziós rockzenét hallunk egy virtuóz gitáros (aki néha mandolint ragad) és remek kísérői előadásában.

A keleti, levantei motívumok némileg visszatérnek a Tiger Of Babel című számban (s egyébként a zárótétel Guarantee Of Quasiban is), hogy az meg egy hibátlan filmzenés darabnak, a címadó számnak adja át a helyét. A kompozícióknak rendre van elég terük a kibontakozáshoz, ugyanakkor ez a nagyvonalú témakezelés feszes kamarajátékkal párosul. Bujdosó elektromosra csak ritkán cserélt akusztikus gitárjátéka úgy lesz kifejező, érzelemteli és ötletes, hogy közben egy pillanatra sem hagyja magára társait - vagy pláne a hallgatóját.

Szerzői kiadás, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.