Koncert

Scylla et Glaucus

  • - rj -
  • 2013. június 23.

Zene

Hogy az ember mennyire saját képére teremtette az isteneit, az a minap is kiderült a barokk hegedűművész-komponista Jean-Marie Leclair operájának előadásán.

Az amúgy sem a szelíd módszereiről ismert varázsló-istennő, Kirké ugyanis gátlástalanul átadja magát egy nagyon emberi indulatnak, a féltékenységnek, és isteni hatalmát felhasználva durván elbánik Glaucus szerelmével, Scyllával - a szép nimfát félig szörnnyé változtatja, aki azóta is félelmetes sziklaként idegesíti a hajósokat a calabriai tengerszorosnál. Leclair 1746-ban, ötvenévesen írta első és egyetlen operáját a mitologikus témából. A mű a maga korában csak néhány előadást ért meg, aminek csak részben lehetett oka, hogy akkoriban nem illett szomorú végű operát írni - a rövid karrier inkább az időközben megváltozott zenei ízlésnek tudható be. Annál hálásabbak lehetünk John Eliot Gardinernek, az opera modern kori újrafelfedezőjének, most pedig Vashegyi Györgynek, aki a tőle megszokott bátorsággal ébresztget zenei Csipkerózsikákat. A darab pezsdítő változatossága igazolja is a karmester buzgalmát, mert virtuóz vokális részek váltakoznak a még francia mércével is szokatlanul gazdag, ritkán hallott tánctételekkel. A három főszerepen kívül a rövidebb szólókat a kórusból tíz métereket előregyalogló kórustagok énekelték, ami a költségtakarékosságon túl a kórustagok képességeit így felvillantva az egész együttesnek is a dicséretére válik. A nem tipikusan mai témájú és terjedelmű barokk operákat koncertszerűen előadni nemcsak bátorságot igényel, hanem olyan előadói képességeket is, amelyekkel a Glaucust éneklő Jeffrey Thompson rítt ki az együttesből: nemcsak hanggal bírja fölényesen, hanem rendezés, díszlet és jelmez nélkül is megjeleníti a figuráját, érzékelteti a helyzeteket. Szövegmondásban is ő vitte a pálmát: karakteresen ejtett mássalhangzói példásan adtak struktúrát a szövegnek.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 16.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.