Koncert

Scylla et Glaucus

  • - rj -
  • 2013. június 23.

Zene

Hogy az ember mennyire saját képére teremtette az isteneit, az a minap is kiderült a barokk hegedűművész-komponista Jean-Marie Leclair operájának előadásán.

Az amúgy sem a szelíd módszereiről ismert varázsló-istennő, Kirké ugyanis gátlástalanul átadja magát egy nagyon emberi indulatnak, a féltékenységnek, és isteni hatalmát felhasználva durván elbánik Glaucus szerelmével, Scyllával - a szép nimfát félig szörnnyé változtatja, aki azóta is félelmetes sziklaként idegesíti a hajósokat a calabriai tengerszorosnál. Leclair 1746-ban, ötvenévesen írta első és egyetlen operáját a mitologikus témából. A mű a maga korában csak néhány előadást ért meg, aminek csak részben lehetett oka, hogy akkoriban nem illett szomorú végű operát írni - a rövid karrier inkább az időközben megváltozott zenei ízlésnek tudható be. Annál hálásabbak lehetünk John Eliot Gardinernek, az opera modern kori újrafelfedezőjének, most pedig Vashegyi Györgynek, aki a tőle megszokott bátorsággal ébresztget zenei Csipkerózsikákat. A darab pezsdítő változatossága igazolja is a karmester buzgalmát, mert virtuóz vokális részek váltakoznak a még francia mércével is szokatlanul gazdag, ritkán hallott tánctételekkel. A három főszerepen kívül a rövidebb szólókat a kórusból tíz métereket előregyalogló kórustagok énekelték, ami a költségtakarékosságon túl a kórustagok képességeit így felvillantva az egész együttesnek is a dicséretére válik. A nem tipikusan mai témájú és terjedelmű barokk operákat koncertszerűen előadni nemcsak bátorságot igényel, hanem olyan előadói képességeket is, amelyekkel a Glaucust éneklő Jeffrey Thompson rítt ki az együttesből: nemcsak hanggal bírja fölényesen, hanem rendezés, díszlet és jelmez nélkül is megjeleníti a figuráját, érzékelteti a helyzeteket. Szövegmondásban is ő vitte a pálmát: karakteresen ejtett mássalhangzói példásan adtak struktúrát a szövegnek.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 16.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.