Koncert

Scylla et Glaucus

  • - rj -
  • 2013. június 23.

Zene

Hogy az ember mennyire saját képére teremtette az isteneit, az a minap is kiderült a barokk hegedűművész-komponista Jean-Marie Leclair operájának előadásán.

Az amúgy sem a szelíd módszereiről ismert varázsló-istennő, Kirké ugyanis gátlástalanul átadja magát egy nagyon emberi indulatnak, a féltékenységnek, és isteni hatalmát felhasználva durván elbánik Glaucus szerelmével, Scyllával - a szép nimfát félig szörnnyé változtatja, aki azóta is félelmetes sziklaként idegesíti a hajósokat a calabriai tengerszorosnál. Leclair 1746-ban, ötvenévesen írta első és egyetlen operáját a mitologikus témából. A mű a maga korában csak néhány előadást ért meg, aminek csak részben lehetett oka, hogy akkoriban nem illett szomorú végű operát írni - a rövid karrier inkább az időközben megváltozott zenei ízlésnek tudható be. Annál hálásabbak lehetünk John Eliot Gardinernek, az opera modern kori újrafelfedezőjének, most pedig Vashegyi Györgynek, aki a tőle megszokott bátorsággal ébresztget zenei Csipkerózsikákat. A darab pezsdítő változatossága igazolja is a karmester buzgalmát, mert virtuóz vokális részek váltakoznak a még francia mércével is szokatlanul gazdag, ritkán hallott tánctételekkel. A három főszerepen kívül a rövidebb szólókat a kórusból tíz métereket előregyalogló kórustagok énekelték, ami a költségtakarékosságon túl a kórustagok képességeit így felvillantva az egész együttesnek is a dicséretére válik. A nem tipikusan mai témájú és terjedelmű barokk operákat koncertszerűen előadni nemcsak bátorságot igényel, hanem olyan előadói képességeket is, amelyekkel a Glaucust éneklő Jeffrey Thompson rítt ki az együttesből: nemcsak hanggal bírja fölényesen, hanem rendezés, díszlet és jelmez nélkül is megjeleníti a figuráját, érzékelteti a helyzeteket. Szövegmondásban is ő vitte a pálmát: karakteresen ejtett mássalhangzói példásan adtak struktúrát a szövegnek.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.