A kilencvenes évek kezdetén, amikor a Massive Attack és a Portishead megismertette velünk a triphop fogalmát, a hip-hop e pszichedelikus mutánsához Bristol társítása kívánkozott. Ez így teljesen kézenfekvőnek is tűnt: túl azon, hogy itt működtek az említettek, a város jelentős színes bőrű lakossággal, továbbá masszív tánczenei hagyománnyal rendelkezett. Egy az egyben venni át az irányzat alapját képező hip-hopot, az a jellemző gettófíling nélkül aligha működött volna a fehérek között, de így, átszőve a reneszánszát élő trippel, jókorát ütött. Aztán újabb és újabb triphopauták kezdtek keringeni, s noha Tricky továbbra is tartotta a bristoli frontot, mire a tavalyi kedvenc Morcheeba felbukkant Londonban, már rég beleszoktunk, hogy közben Los Angeles, New York vagy éppen Tokió lett a kilövőhely.
A HMK Music most két ilyen albumot is behozott.
Az izlandi Gus Gus egy kilenctagú művészcsoport, most debütált (4AD kiadású) Polydistortion című albumával. Csomó filmes van a társaságban, és ez jókora előny - eseménydúsabb, látványosabb ezáltal az út. A Gus Gus a rock és a techno különféle lakosztályaiban is otthonos, de triphopjuk a legvonzóbb: kellemes dallam, vibráló ritmus, sejtelmes hang; akiknek a Morcheeba bejött, azoknak bátran ajánlható.
A japán DJ Krushé jóval bonyolultabb, messze-messze távolabbra szállt világ. Egy széthulló (zenei) univerzum posztmodern tájképét festi meg, régi vágású hip-hop-ütemekkel, bluesos énekkel, space-es szintihangokkal, szkreccsel, rappel és dzsesszfúvósok hangmintáival. Krush öreg motoros, a nyolcvanas évek legvégén, az acid dzsessz robbanásakor tűnt fel; ´91 óta számos válogatáson és saját albumon is (DJ Krush Remixes, Krush, Strictly Turntablized, Dalliano - A Thicker Plot Remixes) elérhető. Új lemeze, a ColdKrushCut - DJ Krush Mix a Ninja Tune kiadó sztárjainak (The Herbaliser, Coldcut, 9 Lazy 9, The London Funk Allstars, DJ Vadim) mixtúrája; szigorúan csak másként lebegőknek egy órácska lassulás.
F. D. J.