Klasszikus négyötöd (David Bowie: Earthling)

  • m. l. t.
  • 1997. február 27.

Zene

Ötvenedik születésnapja alkalmából David Bowie egy kitűnő tánclemezzel lepte meg magát. Ez nem az első ilyen eset, az 1975-ös Young Americans és a 83-as Let´s Dance is a sikeresebb albumai közé tartoztak. Akkoriban a soul és a funky hatott rá, most pedig a jungle, ennyi a különbség.

Ötvenedik születésnapja alkalmából David Bowie egy kitűnő tánclemezzel lepte meg magát. Ez nem az első ilyen eset, az 1975-ös Young Americans és a 83-as Let´s Dance is a sikeresebb albumai közé tartoztak. Akkoriban a soul és a funky hatott rá, most pedig a jungle, ennyi a különbség.

A következő történt. Tavaly februárra állandósult Bowie kísérőzenekara, majd bő fél évet töltöttek együtt a 95-ös Outside turnéján. A gitáros Reeves Gabrels és a zongorista Michael Garson már-már veterán Bowie-társ, a dobos Zachary Alford és a kopasz énekesnő/basszusgitáros Gail Ann Dorsey friss vér; menet közben hihetetlenül egymásra találtak. Mire véget ért a turné, több erő volt bennük, mint a kezdetén, alig öt nap pihenő múltán újra együtt voltak egy stúdióban, a turnén íródott (többnyire) Bowie-Gabrels-számok felvételébe plántálni azt az energiát, amely a koncerteken felhalmozódott.

Akik nem ismerik Bowie kaméleonságát, akár dohoghatnak is kicsit: mi az, hogy így, öreg fejjel, meglovagolja a friss hullámokat. De nem lenne igazuk. Bowie átlényegüléseinek sorában ezúttal olyan album született, amelynek az önazonosság legalább annyira erőssége, mint az új szél: benne van Bowie múltja és benne a jungle jelene, sőt megkockáztatnám: a közös jövő is. Ez a lemez a rockzenének azt a tendenciáját sejteti, ami felé a Prodigy is mutat: a techno már, a gitár még mindig és újra megkerülhetetlen. Azt mondja Bowie, pár évvel ezelőtt egy Big Audio Dynamite-koncerten érzett rá az elektronika és az élő hangzás arányának az ízére, innen az ihlet a hardrock és a melodikus jungle párosítására.

És tényleg: az Earthling elektronikus tánczenének éppolyan húzós, mint gitárorientált rocknak; nincsenek magaslatai és nincsenek mélypontjai, ha osztályozni kéne: klasszikus négyötöd. Egységesebb, persze messze populárisabb, mint amilyen az Enóval közös - tánczenei és technoelemekben ugyancsak bővelkedő - Outside volt. Az akkor (a hetvenes évek derekán megjelent Low, Heroes és Lodger után) egy újabb Eno-Bowie-trilógia első darabjaként jelent meg - a második rész 1998 elejére várható. De tarthat már bármerre, az Earthling megkerülhetetlen állomás.

m. l. t.

Arista/BMG, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.