Lemez

Hot Chip: A Bath Full of Ecstasy

  • - minek -
  • 2019. augusztus 4.

Zene

Alexis Taylor, Joe Goddard és három zenésztársuk igazi mesterei a lüktető, érzéki elektronikába merülő, ám szinte vajpuhára párolt melódiáknak. Testet-lelket megmozgató, a szívvel és a lábbal egyaránt eljátszadozó dalaik, néha gyermekien egyszerű, szinte a banalitásba hajló, máskor meg enigmatikus verzék, valamint Taylor érzelmekkel teli, jellegzetes falzett vokálja mind-mind a névjegyeik közé tartoznak, ezért csak az lehet a kérdés, hogyan tudnak ezekből friss és érdekfeszítő albumot összerakni. Nos, ezúttal felesleges aggódnunk, a hetedik, címében is a régi „szép” időkre utaló Hot Chip-album a jobbak közül való, a dallamok most még tapadósabbak, a fülbe nem csak belemásznak, de onnan szinte kirázni sem lehet őket. A maximális popérzékenységet – bónuszként – a diszkó, a house és az elektropop arany háromszögéből kölcsönzött ritmusok, basszusmenetek és behízelgő analóg szintiszőnyegek egészítik ki, amiért jár a köszönet a nemrég elhunyt francia producernek, Philippe Zdarnak is.

A Melody of Love 80-as évekre hajazó szintidiszkójától a hajnali, baleári hangulatú Echón át a lustán lüktető, zömmel Goddard által fel­énekelt Clear Blue Skiesig megannyi remek darabot kapunk a szeretetcsomagban. Ha egy pillanatra is kétségeink támadtak volna, néhány meghallgatás után inkább már az lesz kérdés, hogy akad-e a maguk álnaivitásában is okosan összerakott kilenc új szám között olyan, amely ne lenne méltó arra, hogy a listákon trónoljon.

Domino, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.