mi a kotta?

Aladdin lámpása

  • mi a kotta
  • 2019. augusztus 4.

Zene

„Az opera prágai bemutatója előtt, az utolsó előtti napon, mikor már túl voltak a főpróbán, este azt mondta feleségének, éjszaka meg akarja írni a nyitányt. Készítsen puncsot, és maradjon mellette, hogy éberen tartsa. Felesége így is tett, Aladdin lámpásáról mesélt neki, és más meséket mondott neki, amelyek könnyekig megnevettették. A puncs azonban úgy elálmosította, hogy lecsuklott a feje, ha az asszony abbahagyta, s csak akkor dolgozott, ha az mesélt neki. A megerőltető munka, az álmosság és a gyakori elbó­biskolás és felrebbenés közepette egyre nehezebben haladt. Felesége azt ajánlotta, aludjék egyet a kanapén, és megígérte, hogy egy óra múlva felkelti. De nem volt szíve hozzá, hogy fölzavarja, férje olyan mélyen aludt, csak két óra múlva költötte fel. Öt óra volt, hétre rendelték oda a másolókat – hétre kész volt a nyitány. A másolók csak fáradságosan készültek el az előadásig, s az operai zenekar, melynek ügyességét Mozart már ismerte, lapról adta elő – kitűnően.” Mozart egyik legelső biográfusa és egyszersmind férji utódja Constanze oldalán, Georg Nikolaus von Nissen örökítette meg a Don Giovanni keletkezéstörténetének ezt a jól ismert, kedves és anekdotikus részletét, amelynek, fájdalom, vajmi kevés a valóságtartalma. Ilyen kétes hitelű, hangulatos történetkék előszeretettel tapadnak hozzá a nagy művekhez, így természetesen az operák operájához is, amely a rendezők fantáziáját úgyszintén rendre elszabadítja. A hétvégén most éppenséggel Alföldi Róbert rendezésében találkozhatunk majd a Don Giovannival: az Armel Opera Festival programján, az Ecuadori Magyar Zeneművészeti Alapítvány közreműködésével (Fesztivál Színház, július 6., fél nyolc).

Egyebekben is az operák, méghozzá a hétpróbás slágeroperák nyújthatnak majd némi reményt nekünk az elkövetkező napokban – éppen csak utaz­nunk kell minden egyes előadásért. Péntek este például Fertőrákos felé, ahol is a kassai operatársulat Puccini Bohéméletét készül betelepíteni a kőfejtőbe, legalább okot szolgáltatva ahhoz, hogy szegény Mimi emlegetett kacsói kihűljenek (július 5., nyolc óra). Egészen hasonló körülmények között, mondhatni azonos földtörténeti korokat megidéző közegben, habár a magyar–osztrák határ túloldalán veszi majd kezdetét jövő szerdán a Varázsfuvola nagy sorozata is (St. Margarethen, július 10., fél kilenc). A szentmargitbányai kőfejtő hatalmas színpadán ugyanis egészen augusztus közepéig játsszák majd ezt a Mozart-operát, amelynek előadásaiban idén is fiatal nemzetközi énekesgárda fog szerepelni, ezúttal a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának kíséretével.

No, és persze itt lesz nekünk csütörtökön a Rigoletto – Veszprémben (július 11., nyolc óra)! A VeszprémFest programjára majdnem másfél évtized után visszatérő Verdi-opera címszerepét a valamikori legendás Rigoletto-specialista, a veterán olasz bariton, Paolo Gavanelli fogja énekelni, szinte már túl is az aktív évein. De a Mantovai hercegként fellépő amerikai René Barbera személyében azért egy jelen idejű operasztár is ott lesz majd a História Kertben, hogy a szép cseh koloratúrszoprán, Zuzana Markofejét elcsavarja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."