mi a kotta?

Aladdin lámpása

  • mi a kotta
  • 2019. augusztus 4.

Zene

„Az opera prágai bemutatója előtt, az utolsó előtti napon, mikor már túl voltak a főpróbán, este azt mondta feleségének, éjszaka meg akarja írni a nyitányt. Készítsen puncsot, és maradjon mellette, hogy éberen tartsa. Felesége így is tett, Aladdin lámpásáról mesélt neki, és más meséket mondott neki, amelyek könnyekig megnevettették. A puncs azonban úgy elálmosította, hogy lecsuklott a feje, ha az asszony abbahagyta, s csak akkor dolgozott, ha az mesélt neki. A megerőltető munka, az álmosság és a gyakori elbó­biskolás és felrebbenés közepette egyre nehezebben haladt. Felesége azt ajánlotta, aludjék egyet a kanapén, és megígérte, hogy egy óra múlva felkelti. De nem volt szíve hozzá, hogy fölzavarja, férje olyan mélyen aludt, csak két óra múlva költötte fel. Öt óra volt, hétre rendelték oda a másolókat – hétre kész volt a nyitány. A másolók csak fáradságosan készültek el az előadásig, s az operai zenekar, melynek ügyességét Mozart már ismerte, lapról adta elő – kitűnően.” Mozart egyik legelső biográfusa és egyszersmind férji utódja Constanze oldalán, Georg Nikolaus von Nissen örökítette meg a Don Giovanni keletkezéstörténetének ezt a jól ismert, kedves és anekdotikus részletét, amelynek, fájdalom, vajmi kevés a valóságtartalma. Ilyen kétes hitelű, hangulatos történetkék előszeretettel tapadnak hozzá a nagy művekhez, így természetesen az operák operájához is, amely a rendezők fantáziáját úgyszintén rendre elszabadítja. A hétvégén most éppenséggel Alföldi Róbert rendezésében találkozhatunk majd a Don Giovannival: az Armel Opera Festival programján, az Ecuadori Magyar Zeneművészeti Alapítvány közreműködésével (Fesztivál Színház, július 6., fél nyolc).

Egyebekben is az operák, méghozzá a hétpróbás slágeroperák nyújthatnak majd némi reményt nekünk az elkövetkező napokban – éppen csak utaz­nunk kell minden egyes előadásért. Péntek este például Fertőrákos felé, ahol is a kassai operatársulat Puccini Bohéméletét készül betelepíteni a kőfejtőbe, legalább okot szolgáltatva ahhoz, hogy szegény Mimi emlegetett kacsói kihűljenek (július 5., nyolc óra). Egészen hasonló körülmények között, mondhatni azonos földtörténeti korokat megidéző közegben, habár a magyar–osztrák határ túloldalán veszi majd kezdetét jövő szerdán a Varázsfuvola nagy sorozata is (St. Margarethen, július 10., fél kilenc). A szentmargitbányai kőfejtő hatalmas színpadán ugyanis egészen augusztus közepéig játsszák majd ezt a Mozart-operát, amelynek előadásaiban idén is fiatal nemzetközi énekesgárda fog szerepelni, ezúttal a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának kíséretével.

No, és persze itt lesz nekünk csütörtökön a Rigoletto – Veszprémben (július 11., nyolc óra)! A VeszprémFest programjára majdnem másfél évtized után visszatérő Verdi-opera címszerepét a valamikori legendás Rigoletto-specialista, a veterán olasz bariton, Paolo Gavanelli fogja énekelni, szinte már túl is az aktív évein. De a Mantovai hercegként fellépő amerikai René Barbera személyében azért egy jelen idejű operasztár is ott lesz majd a História Kertben, hogy a szép cseh koloratúrszoprán, Zuzana Markofejét elcsavarja.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.