Imágó a verőfényben - Katarzyna Kozyra performanszfilmjei (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2007. október 18.

Zene

Derűs tél eleji napokra kínálnak könnyű, egyszersmind gondolatébresztő perceket Katarzyna Kozyra filmjei, melyek a nagy természet egyik apró kis csodáját, az átváltozás, a be- és kibábozódás megunhatatlan és káprázatos folyamatát ábrázolják, dolgozzák fel és hozzák közel az érdeklődő nézőkhöz.

Derűs tél eleji napokra kínálnak könnyű, egyszersmind gondolatébresztő perceket Katarzyna Kozyra filmjei, melyek a nagy természet egyik apró kis csodáját, az átváltozás, a be- és kibábozódás megunhatatlan és káprázatos folyamatát ábrázolják, dolgozzák fel és hozzák közel az érdeklődő nézőkhöz. Férfiből nő, nőből férfi, férfiből férfi, nőből nő lesz, hol nemes, hol nemtelen, hol ügyes, hol ügyetlen, olykor magasztos, máskor alpári módon, jelmezben és meztelenül, mindannyiszor imágó gyanánt.

Katarzyna Kozyra, a korábban fanyar, kemény és vakmerő művész megérett: édes, engedékeny, alkalmazkodó, kúl és trendi lett; könnyen emészthető történetekbe burkolja önmagát és nem túl eredeti ötleteit, melyek az elmúlt húsz-huszonöt évben előkerült, felvetődött és többnyire meg is oldott gender- és identitás-"problematika" új, cukros változataiként járják mostanában a világot.

A 2003-ban kezdett sorozat - A művészetben az álmok valóra válnak - 13, filmre rendezett performanszalapú történetből áll, ami végeredményben annyit jelent, hogy a művész a jelen idejű, improvizatív elemeket és olykor a közönség reakcióit is magába építő jeleneteket tipikus filmes eszközökkel és eljárásokkal kiemelte a performanszokra jellemző, efemer környezetből, s "felstilizálta" az örökkévalóság számára - a szó teljes értelmében. Kozyra ugyanis szerepálmait valósítja meg az elmúlt négy évben: operaénekes, Hófehérke-féleség, pomponlány, femme fatale, irodalmi heroina, sztriptíztáncos, kasztrált és mi egyéb bőrökbe-maszkokba vonva saját magát villództatni akar személyiségtoposzokat, amelyek - szerinte - alkalmasak lehetnek valamifajta inventárium megképzésére, ami az elmúlt nagyjából kétszáz-kétszázötven év, vagyis a barokktól máig húzódó tartam ideálimágóit foglalnák magukba. Másképp fogalmazva, magára próbál szerepeket, héjakat, álcákat, maszkokat, olyanokat, amelyek szerinte agresszivitásukkal, különösségükkel, hétköznapiságukkal, átmenetiségükkel vagy irodalmi-mitikus erejükkel kifejezhetik őt magát, s rajta keresztül a nőidentitás sokféleségét. Georges Sandtól Orlanon, Cindy Shermanen keresztül Marina Abramovicig (s akkor Mária főhadnagyról, Sarah Bernard-ról, Fedák Sáriról még nem is ejtettünk szót) sokan és sokféle módon reflektáltak az identitásmitológiára, hol játékosan, hol kegyetlenül, hol közvetve, hol közvetlenül. Kozyra okos-gazdaságos megoldást talált: maga mellé vett egy transzvesztitát és egy kellemkedő-erőszakos, macsónak "ábrázolt" férfit, akikhez olykor ő viszonyul-alkalmazkodik, máskor azok idomulnak - a változó álláspontok, állapotok és nézőszögek, forgatókönyvek érvényében - az általa választott szerephez, s így valami furcsa, végül is kedves didaxisba rendeződő kérdve-kifejtésben formát öltenek a művész azonosságot-eltérést firtató gondolatai. Fájdalommentesen működik mindez, mert látható és tudható, hogy Kozyra már egyáltalán nem akar drámát, nem akar irritálni és sebezni: például inkább vicces a homoszexuális nézők előtt gumifaszát levágni hagyó, (szublimált - ajvé!) kasztrációját langy egyetértéssel vállaló - talán büntetését örömmel is fogadó - művésznő szemforgása és az azt műrémülettel követő közönség reakciója. Amint - más szempontból - viszont kevesebb mint burleszk a Lou Salomé-epizód, mely a Nietzsche- és Rilke-mítoszt, a zseniábrándot akarná rombolni (ha jól értem) a filozófus és költő maszkjával szájkosarazott, kutyáknak öltöztetett figurákkal, akiket a démonnak szalomésített Kozyra pórázon egzecíroztat. A dolog látványos és tökéletesen érthető, különösebb kultúrtörténeti jártasságot sem igényel, de empátiát meg humorérzéket sem.

A filmek nagyjából Fellini Casanovája és a Greenaway-opusok képi világát követik, persze erősen leszedált formában, érezhetően nem kicsi, de nem is feneketlen büdzsével a háttérben, a fogyasztás és fogyaszthatóság könyvelői megalapozottságának szigorával.

Mindez a legkevésbé sem lenne baj, ha nem tudnánk, hogy Katarzyna Kozyra 2003-ig az egyik legkeményebb, legfanyarabb és legőszintébb közép-európai művész volt, aki fényképeivel, videóival és akcióival - korábban pedig szobraival - épp ugyanazokat a kérdéseket igyekezett megválaszolni, amelyekre most is feleletet keresne, csak régebben egészen más, hitelesebb, drámaibb és felkavaróbb módon. Munkái, amelyek többször Budapesten is láthatók voltak, provokatív és gyakran sértő formában, de szinte mindig katartikus hatást keltő eredménynyel firtatták az egó-test-szerep hármasságának legelevenebb (vagy ellenkezőleg: leghalálosabb) viszonylatait, édeskedés és engedékenység nélkül. Úgy rémlik, Kozyra most eljutott saját posztmodernjéhez, felfedezte és megízlelte önnön cukorságát, s elkáprázott.

Ludwig Múzeum, október 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.