A reménybeli - Molnár András: Viam meam persequor (könyv)

Zene

"A magam útját járom" - imigyen hangzott a vértanúként kivégzett miniszterelnök, Batthyány Lajos jelmondata, s éppen ezt az unikális utat ismerteti most könyvében a kiváló történész, Molnár András, föltárva a nemes gróf pályafutásának kevésbé ismert felívelő szakaszát.

"A magam útját járom" - imigyen hangzott a vértanúként kivégzett miniszterelnök, Batthyány Lajos jelmondata, s éppen ezt az unikális utat ismerteti most könyvében a kiváló történész, Molnár András, föltárva a nemes gróf pályafutásának kevésbé ismert felívelő szakaszát. A szertelen és adósságokban fuldokló ifjúkort, amikor még senki sem sejthette az uzsorásokkal huzakodó huszártisztben a majdani "szent halottat"; s a tevékeny reformkori évtizedeket, mikor már jócskán mocorgott a providenciális államférfiú a főrendi ellenzék vezetőjében. Nem az eredeti, elméleteket fabrikáló politikai gondolkodó, nem a győzedelmes orátor, s tán még csak nem is a levelei útján szervezkedő ügyes konspirátor, hanem az ambiciózus politikus, akit magas születése és bátor szerepvállalása egyként és egyhamar pártvezérré avatott.

Molnár András két korábban már megjelentetett munkáját kapcsolta össze, javította és bővítette ki a kötetben: Batthyány 1848-ig terjedő politikai életrajzát, valamint 1824 és 1848 között keletkezett leveleinek, beszédeinek és írásainak teljességre törekvő dokumentumgyűjteményét. A méltóságosan hömpölygő Batthyány-emlékév egyik dísze, egyszersmind nagy nyeresége ez a könyv, és vitán felül egyenrangú párja a Batthyány-irodalom korábbi magisztrális alkotásának, az 1848-as miniszterelnöki ténykedést áttekintő Urbán Aladár lucidus művének. Mert jóllehet Batthyány emlékezete ezután sem fogja majd homályba takarni a mindmáig telivér Kossuth-kultuszt, s vélhetőleg a szépszámú Széchenyi-rajongók sem szegődnek csapatostul az első felelős magyar kormány miniszterelnökének kizárólagos tisztelőivé, ám Molnár kötete rendkívüli érdekkel bír. Megismerteti ugyanis az olvasót egy született vezéregyéniséggel, a reformkori országgyűlési küzdelmek és társadalmi kezdeményezések egyik főszereplőjével, aki a legkevésbé sem véletlenül vált az első magyar kormány fejévé. S megismertet ráadásul egy életteli, szenvedélyes (és nemritkán indulatos), tetovált arisztokratával, aki szeretett kártyázni, ellenben rühellt írni, s italos fővel sosem tett lakatot a szájára. A halavány tablókép tehát életre kel, s Molnár Andrásnak alighanem megadatik a legnagyobb öröm és jutalom, ami történetírót csak érhet: választott hőse elhagyhatja immár a tankönyvi tételmondatok vértelen purgatóriumát.

Osiris, 2007, 774 oldal, 4980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.