KOMOLYZENEI MELLÉKLET - A koncertetikett évszázadai

Isten házából a templomba

  • Novotny Anna
  • 2020. november 22.

Zene

Ma az elegáns zenészek és a pisszenést sem hallató közönség korában elképzelhetetlen, hogy hangos pohárcsörömpölés, csámcsogás, esetleg dühödt vagy lelkes bekiabálások zavarják meg a klasszikus zenei koncerteket. Hogyan változott a műélvezet módja a reneszánsztól Wagnerig? Átszáguldunk pár száz éven.

Az emberi faj fennmaradásának egyik kulcsa a gyors alkalmazkodóképesség – és lám, most is, egy pillanatnyi megtorpanás után a leleményes közönség a hátrányból előnyt fabrikált – no meg különleges arctakarókat. De nem mindig volt alapvetés, hogy a koncert- vagy operalátogatás egyik fontos eleme az öltözék gondos kiválasztása legyen.

A nyugati zene történetének kezdete, vagy legalábbis az a kezdőpont, melyet a divat szempontjából szemügyre venni érdemes, a hitélethez köthető. A 17. század előtt évszázadokon át a templomi tér jelentette azt, amit ma koncertteremnek hívunk, itt prezentálták azokat a liturgikus műveket, amelyeket (kis jóindulattal) a modern kori koncertek elődeinek nevezhetünk. Egy Bach-kantáta, mely ma átszellemült élvezetet okoz a koncertterem esti fél 8-as előadásán, annak idején egy teljesen átlagos vasárnapi istentiszteleten csendült fel, a szerző és egyben orgonajátékos Bach pedig hétről hétre ontotta a darabokat. A szakralitás – a későbbi évszázadokkal ellentétben – nem a szerzőt vagy az előadót, hanem a zenét övezte, így a muzsikusok alig látszottak az orgona takarásában. Sötét ruhában muzsikáltak a szintén igen szerény és visszafogott gúnyába burkolózó gyülekezetnek.

Az 1600-as évek végének történelmi fordulatai a zenére (és a divatra) is rányomták a bélyegüket. A muzsika lassan kiszabadult a templomból, és beszivárgott az előkelő otthonokba, ahol a spiritualitás helyébe a szórakoztatás lépett. Zenés vacsora? Baráti összejövetel élő zenével? Temetés? Szabadtéri ünnepség? Nos, mindezek zenei kíséretei a mindennapok részeivé váltak, és ne felejtsük el – főként, ha öltözködésről esik szó –, hogy időközben, az 1500-as évek legvégén, megszületett a zenehallgatás mai napig legnagyobb misztikummal övezett műfaja, az opera is. És mint minden, ebben a változásban is nagy szerepet játszott a műfaj támogatásának kérdése, az, hogy az egyház finanszírozó szerepét egyre inkább a nemesség vette át. Ahol pedig szervezett muzsikálás folyt, ott a megrendelő diktálta a szabályokat. Georg Friedrich Händel 1717. július 17-én bemutatott Vízizenéjét I. György király megrendelésére írta, aki egy hajón, a Temzén ringatózva hallgatta meg a három szvitből álló szerzeményt. A darab annyira megtetszett neki, hogy ott frissiben háromszor eljátszatta a muzsikusokkal. Minthogy a három szvit összesen 22 tételből áll, a kor összes ismert hangszere (mínusz a szállítási nehézségek miatt a csembaló) szerephez jut benne, a teljes mű pedig több mint egy órát tesz ki, igencsak megterhelő feladatról beszélünk. Ám amit a felső néposztály szeret, azt másolják az alsóbbak is: lett légyen az zenei ízlés, avagy öltözködés, részvétel egy nagyszabású mű bemutatóján. A divat valahonnan innen indulhatott.

Eközben az operaházakban is pezsgő társasági élet zajlott, olyannyira, hogy szinte maga az előadás számított az est legjelentéktelenebb pontjának. A közönség amellett, hogy kedvenc sztárénekesére (és nem magára a mű egészére) volt kíváncsi, elsősorban ismerkedni, pletykálni, enni, inni, netán szerencsejátékot játszani járt a dalszínházakba. A 18. század közepi Itália zeneszerzői a kulináris élvezetekre azzal is rásegítettek, hogy a második felvonás első áriáját egy, az est szempontjából jelentéktelenebb énekesre írták – ez volt az úgynevezett sörbetária (aria di sorbetto). Ekkor szolgálták fel ugyanis nagy csörömpöléssel a szóban forgó édességet, a csengő-bongó kana­laktól pedig a muzsikát nemigen lehetett hallani. Az általános eszmecserét, hangos szakértést, tetszés- és nemtetszés-nyilvánítást, füttykoncertet, ovációt magába foglaló zajtömeg igen sokáig az itáliai operaházak sajátja maradt, olyannyira, hogy Mary Shelley, a Frankenstein szerzője, nem mellesleg nagy operarajongó, panaszosan jegyzi meg 1840-ben, a milánói Scalában tett látogatása után, hogy a lókupecek és a tőzsdespekulánsok fecsegésétől alig hallott valamit az előadásból.

A romantikában aztán ismét fordult a kocka, és a megrendelő helyett az előadó és az általa előadott mű került a középpontba. A korszak emblematikus figurája Liszt Ferenc, az első szupersztár, aki jobbnál jobb sztorikkal szolgált kortársainak – és az utókornak is. Nők (és férfiak) hada követte rajongva koncertkörútjain, a jelenséget Heinrich Heine nem kis malíciával a lisztománia kifejezéssel illette. Liszt gondosan lefektette a sztárkultusz mai napig érvényes szabályrendszerét, a többi közt a következő fogásokat alkalmazva koncertjein: a zongorát mindig úgy forgatta el, hogy előnyösebb profilját lássa a publikum; dedikált fotókat osztogatott, illetve ezeket is, valamint különféle ereklyéket, hajtincseit, ruhájának egy-egy darabkáját árusíttatta a lelkes közönségnek. Liszt nem csupán korának egyik legkiválóbb muzsikusa, de legdörzsöltebb üzletembere, és nem mellesleg legdivatosabb sármőrje is volt. Eközben lassan kezdett kialakulni az a fajta koncertlátogatási etikett, amelyet a mai napig is ismerünk. Gustav Mahler például nem bízta a véletlenre, pontosabban a hallgatók ízlésére a tetszésnyilvánítást, Gyermekgyászdalok című ciklusának kottájába bejegyezte, hogy a tételek között nemkívánatos a tapsolás.

A 19. századra a társasági operaéletnek is bealkonyult, nagyrészt Richard Wagnernek és saját építésű bayreuthi operaházának köszönhetően. Wagner az első zeneszerzők egyike volt, aki elvárta, hogy a közönség az operái alatt csendben maradjon; ezt elősegítendő, az előadások alatt elsötétítette a nézőteret – ez korábban nem volt szokás az operaházakban. Bayreuthban a klasszikus (dal)színházakkal ellentétben nincsenek páholyok, így eltűntek a szociális érintkezés hagyományos helyszínei, valamint – részben akusztikai okokból – a zenekari árkot is elrejtette, így minden olyan tényezőt kiküszöbölt, amelyek elterelhették volna a közönség figyelmét a Nagy Műről. Ez a fajta látásmód az 1900-as évek közepére teljes mértékben becsontosodott, és tanúi lehettünk, hogy a történelem bizony ismétli önmagát: a zene helyszínei ismét a templomok lettek. Pontosabban a koncerttermek és operaházak váltak a zene templomaivá. Nem ildomos csak úgy, utcai ruhában beesni egy-egy eseményre, és a mai néző idegesen rándul össze a cukorkapapír-zörgés, a tételek közötti taps, a félhangos megjegyzések – vagy ami manapság a legrémisztőbb: a köhögés vagy tüsszögés hallatán.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.