KOMOLYZENEI MELLÉKLET - Lemez

Le a fejjel!

Tudor Queens – Diana Damrau

Zene

„Uneasy lies the head that wears a crown”, azaz „koronás fő nem lel nyugalomra” – sóhajt fel a gondoktól álmatlan IV. Henrik Shakespeare azonos című királydrámájában, s hasonló panasz azon fejedelmi hölgyek száját is méltán elhagyhatná, akik Donizetti Tudor-operáit uralják.

Boleyn Annát és Stuart Máriát lefejezik, Erzsébet királyné pedig kivégezteti hűtlen, de váltig szeretett kegyencét, Essex grófját, s mindhárom operai hősnő nagyszabású végfináléban adhat számot érzelmeinek hullámzásáról, nem mellesleg megformálójuk énekesnői virtuozitásáról. Ez a három primadonnai jutalomjáték alkotja a világsztár német szoprán, Diana Damrau új árialemezének anyagát, melyet hallgatva elégedettséget és némi kis csalódottságot egyaránt érezhetünk.

A Donizetti-operák záró nagyjeleneteinek könnyen felismerhető formulaszerűségét ma már hajlamosak vagyunk másként megítélni, mint akár csak pár évtizeddel ezelőtt. Maria Callas után még kellett néhány díva, és kellett a bel canto egészének rehabilitálása is ahhoz, hogy végre ne a rutinizált zeneszerzői önismétlést és a többé-kevésbé öncélú vokális tűzijátékot véljük felismerni ezekben a szopránt felmagasztaló finálékban, hanem a maga zárt esztétikai szabály- és viszonyrendszerében a nő, illetve a női kiteljesedés drámáját. A hosszan elnyújtott pillanatfelvételt, amely ugyan rendre tragikus magaslaton, de kétségkívül magaslaton mutatja a női létezést, annak totalitását.

Damrau mindebből elsősorban a kifogástalan és stílusos szólamformálást hozza alapértelmezetten: a hang tiszteletreméltóan állja a kihívást, a szólista – Antonio Pappano karmester hathatós közreműködésével – rendben kirajzolja az íveket és gondosan felépíti a tetőpontokat. Az éneklés kulturált és hibátlan, csak éppen kissé általános jellegű, ritkán üt át rajta személyes közlés bélyege. Igaz, a bel canto dívák körében elő-előfordul az ilyesmi, hiszen például a csodálatos Mariella Devia énekszavából is rendszerint hiányzott a személyiség hozzáadott értéke. Csakhogy ő és néhány rokonalkatú fachkolleginája ezt a deficitet fölényes virtuozitással tette már-már észrevehetetlenné, ami Damrau előadásából azért többnyire hiányzik.

A Maria Stuarda preghierája mindazonáltal így is szívfájdítóan hatásos, sőt gyönyörű szám, a Roberto Devereux záróképe pedig teljes egészében szépen megoldott, árnyalatokban gazdag produkciónak bizonyul. Damrau vokális figurateremtése itt végre az indulatokat és a parancsoló erélyt is játékba hozhatja, s ennek köszönhetően Erzsébet királynője teljes valójában kilép a gusztusosan csomagolt és reprezentatív bel canto-kisantológia közegéből – át a zenés színpadi dráma szenvedélyektől vezérelt világába. A képességeivel mindvégig jól gazdálkodó, rokonszenvesen okos szoprán a CD-borító és a booklet fotóján is a kezében tart egy uralkodói fejdíszt; a lemez záró egységét alkotó Roberto Devereux-fináléval viszont felteszi a koronát – a produkciójára.

Erato CD, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.