Lemez

Jan Lisiecki: Mendelssohn

  • - csk -
  • 2019. június 16.

Zene

A lengyel szülőktől származó, kanadai zongoraművészről 2016 tavaszán már szó esett a Magyar Narancs e rovatában – akkor Schumann összes zenekari kíséretes zongoraművét tartalmazó albuma alkalmából. A három évvel ezelőtti tapasztalatok igen kedvezőek voltak: plasztikus billentés, markáns karakterek, hiteles tempók, életteli hangsúlyok. Valami mégis hiányzott a felvételekből: az egyéniség határozott megnyilvánulása.

A még mindig igen fiatal – mindössze 24 éves – Jan Lisiecki most új lemezzel jelentkezett: ezúttal Mendelssohn két zongoraversenyét (g-moll, op. 25; d-moll, op. 40) adja elő a karmester nélkül is ihletett professzionizmussal muzsikáló Or­pheus Chamber Orchestra társaságában, szólódarabokkal (d-moll Variations sérieuses, op. 54; E-dúr Rondo capriccioso, op. 14; g-moll dal szöveg nélkül, op. 19b/6) kiegészítve. A különböző műfajú, terjedelmű és apparátusú művek együtt miniatűr Mendelssohn-portrét kínálnak a hallgatónak.

Ami egyénivé avatja az előadást, az a máskor gyakran egyoldalúan lírai, lágy, szelíd Mendelssohn-tolmácsolások szokásos ábrázolásmódjának kiegészítése a lendület, a szenvedély megjelenítésével. Li­siecki játéka nemcsak elegáns, pontos, lekerekített, de ha kell, sistergően virtuóz, és ez a virtuozitás erőteljes indulatokat és heroikus tartást hordoz, világossá téve, hogy Mendelssohn igazi romantikus, akit nemcsak fegyvertársi hűség kapcsolt nemzedéktársához, Schumannhoz, de a teljes ember zenei bemutatásának közös művészi alapelve is. Ezt a teljességet sikerül most Jan Lisieckinek zongorajátékába sűrítenie.

Deutsche Grammophon, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.