Lemez

Ivan & The Parazol: Exotic Post Traumatic

  • - minek -
  • 2019. június 16.

Zene

Az utóbbi évek egyik legérdekesebb, egyben legnépszerűbb rockzenekara a Los Angeles-i EastWest Studiosnál vette fel negyedik albumát a szakmában magasan jegyzett Will Anspach produceri közreműködésével. Önmagában még ez a körülmény sem lenne garancia a sikerre, habár az Exotic Post Traumaticot hallgatva el kell hinnünk a zenészeknek, hogy sikerült kihozni produkciójukból azt a hangzást, amit mindig is mögé képzeltek. De közben megmaradt a Vitáris Iván énekhangja és a gitárjáték által dominált régi Parazol-sound is, nem kell attól félni, hogy kiveszett a lélek a zenéjükből.

Visszafogott tempóban, szintimelódiával kezdődik az album, a nosztalgikus hangulatból csak a harmadik szám, a What I’ve Been Through zökkent ki, ennek dögös-bluesos grúvja hozza ki először a jóleső borzongást a hallgatóból, ráadásul itt már Balla Máté is alaposan megtekeri a gitárját. Később is inkább ez a recept működik, a nyers rhythm and blues és a klasszikus hetvenes évek eleji, hol glames, hol hard rockos gitárzene (és néha annak kora kilencvenes évekbeli reminiszcenciája) is kiérződik a számokból. A zenekar pedig ebből a kellemesen eklektikus zenei nyersanyagból egységes hangzású és stílusú, rájuk oly jellemzően kicsit garázshangulatú lemezt rakott össze, amit a gitárriffek és a dalokká rántott melódiák működtetnek megfelelő hatásfokkal. Lehet, hogy igazuk van, és csak egy igazi nagy sláger hiányzik a végső áttöréshez, de attól már tényleg nem állnak messze.

Modernial/Butler, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.