Lemez

Kettőt ér

Másfél: Merítés

  • - minek -
  • 2019. június 16.

Zene

A Másfél a kilencvenes évek elején tűnt fel a budapesti klubéletben, izgalmas, sok tekintetben formabontó zenéjével.

A Másfél a kilencvenes évek elején tűnt fel a budapesti klubéletben, izgalmas, sok tekintetben formabontó zenéjével. Akkor négyen voltak – ez többször változott –, a „primer” Másfél-hangzást Barnabás gitárjátéka, Lukács Levente zaklatottságában is dallamos szaxofonfutamai szabták meg, amihez a precíz és a közönséget jól megmozgató ritmusalap (Hegedűs János, basszus; Kalocsai Tamás, dob) járt. A későbbi formációk sem nélkülözték az izgalmakat. Emlékezetes például az 1996 és 2002 közötti időszak, amikor teljes jogú tagként velük zenélt a csellós Salamon Eszter. Ekkor többször próbálkoztak (részben példaképük, a holland Kong nyomdokain) vetítéssel kiegészített kvadrofon hangzással, így a fellépéseik vizuális oldalról is emlékezetessé váltak.

Az 1994-es Kínai náthától kezdve sorra készültek az emlékezetes, megszólalásban is kiemelkedő albumaik, a Viperagarzon (1996), a Katasztrófamámor (1998), az Angyaltojás (2000). Az ezredforduló után változott a felállás: jött Ujj Zoltán dobos, majd Sabák Péter basszusgitáros, közben Salamon és vele a csellófutamok távoztak. Eddigi utolsó stúdióalbumukon, a 2005-ös En Garde!-on az addig zömmel instrumentális folyamatzenét játszó zenekar a dalszerű megszólalással kísérletezett, mivel énekesük is lett Gaya Arutyunyan (Deti Picasso) személyében.

A most kiadott, a gazdag életműből szemezgető Merítés című válogatás több szempontból is érdekes tanulságokkal szolgál. Egy olyan korszakos zenekar életművét állítja új fénytörésbe, amely inaktív, élőben egy jó ideje nem értelmezi újra a saját repertoárját. De a lemez számai tökéletesen leírják a zenekar evolúcióját: hogyan alakult a kezdettől fogva eklektikus forrásokból (pszichedelikus és progresszív rock, punkjazz, dub, funk, ambient, savas elektronika, repetitív zenék stb.) táplálkozó Másfél-hangzás, és hogyan jutott el még több hatás asszimilálásával odáig, hogy már direkt elektronikus tánczenei (drum & bass) hatások is felbukkanjanak a zenéjükben. A Merítés esetében magának az analóg formátumnak is „jelentése” van, elvégre először lehet meghallgatni a Másfél zenéit vinilen; a 13 gondosan újramaszterelt szám pont kitölt egy dupla albumot, ráadásul exkluzív, ebben a formában kiadatlan darabok is hallhatók, mint az eredetileg negyedórás Hold rövidített változata, vagy a megelőző lemezen is szereplő Lengyel, ezúttal új, vokális verzióban. Annyi biztos, hogy a Másfél szerzeményei új kontextusba rendezve is lenyűgözik a hallgatót, a hangszerelési ötletek, kompozíciós megoldások máig ülnek, hangzásuk ma is frissnek hat. A dupla lemeznyi terjedelem is rendben van, egyszerűen kell egy koncertnyi idő, hogy alaposan belegabalyodhassunk a zenék szövetébe s a futamok, témák indáiba – rövidebb program tényleg elégtelenül kevés lett volna.

Mana Mana Records, 2019

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.