Lemez

John Carpenter: Lost Themes II

  • - greff -
  • 2016. július 9.

Zene

John Carpenterről a legkevésbé sem túlzás azt állítani, hogy alkony­éveiben a poraiból támadt fel – az pedig már igazán csak részletkérdés, hogy a diadalmas visszatérést nem a neki eredetileg világhírnevet biztosító mozifilmek, hanem a zene világában abszolválta. Persze, Carpenter (szintén zenész kollégájához, David Lynchhez hasonlóan) akkor is zsánerfilmeket vizionál maga elé, amikor a kamera helyett a szintetizátorállvány mögé áll be: 2015-ös első albuma, a Lost Themes tételei, ha nem is voltak annyira lehengerlően markánsak, mint mondjuk a Halloween vagy a 13-as rendőrőrs ostroma minden rajongó agyába örökre beleégett vezérmotívumai, azért nagyon közel álltak ezek minőségéhez.

A frappánsan Lost Themes II-ra keresztelt folytatás egy kicsit más. Az idén már elismert, turnézó rockzenészként tevékenykedő, 68 éves alkotó világosan reflektál megváltozott helyzetére, amikor a korábbiaknál jóval színpadközelibb zenével rukkol elő: noha itt is van pár tétel (például a kiemelkedő Angel’s Asylum), amely bármikor előgomolyoghatna egy olyan filmben, ahol Kurt Russell kibiztosított gépfegyverrel menekül egy kékesen derengő, fagyos föld alatti alagútban valami elől, a lemez döntő többsége inkább olyan, mintha egy Carpenter-rajongó rockzenekar jammelne egy rég bezárt videotéka raktárjában. Egész pontosan egy régi vágású prog-rock zenekar, amely sajnos sokszor (Hofner Dawn, Last Sunrise) nem merészkedik messzebbre egy Omega-koncert intróhangjainál. Legközelebb több horrort és kevesebb merengést, édes mester!

Sacred Bones, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."