Képzőművészet - Termékeny konfliktusok - Tűz a múzeumban - Sugár János egyéni kiállítása

  • Kürti Emese
  • 2009. március 19.

Zene

Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy Sugár János Tűz a múzeumban című tervét nem a Kiscelliben, hanem a Nemzeti Galériában kellene megvalósítani, és akkor a mű kellően be tudna ágyazódni a kortárs muzeológia legaktuálisabb, igaz, önmagától soha meg nem oldódó problémakörébe. Az önkéntes tűzőrzők az Élet és Irodalom olvasói táborából kerülnének ki. A padlótűz barátságos fényénél megbeszélhetnénk, hogy mi kérhető számon a Nemzeti Galérián és mi nem, illetve, hogy miért nem érdekelte a kutyát se a nagy hevületben a Vajda Lajos-kiállítás. Kürti Emese

Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy Sugár János Tűz a múzeumban című tervét nem a Kiscelliben, hanem a Nemzeti Galériában kellene megvalósítani, és akkor a mű kellően be tudna ágyazódni a kortárs muzeológia legaktuálisabb, igaz, önmagától soha meg nem oldódó problémakörébe. Az önkéntes tűzőrzők az Élet és Irodalom olvasói táborából kerülnének ki. A padlótűz barátságos fényénél megbeszélhetnénk, hogy mi kérhető számon a Nemzeti Galérián és mi nem, illetve, hogy miért nem érdekelte a kutyát se a nagy hevületben a Vajda Lajos-kiállítás.

Az eredeti tervnek ugyanakkor nincs szándékában bekapcsolódni a művészettörténészek zátonyos vitájába a múzeumi működésről, hanem Vigh Tamás 1956-os emlékművének a múzeumi transzplantációjaként szerepel a Platán Galéria kiállításán. A Kossuth téren, ott, ahol a márványobeliszk áll, mindennap tüzet rakna a Parlamentből kijövő két ember, és késő éjszakáig táplálnák, hogy ki ne aludjon a láng, az emlékezők pedig körülállnák. Ezt az eleven emlékezetet feltételező monumentumot ma biztosan public artnak mondanánk, vagyis utolérte az idő, amikor befogadói tekintetben feltétlenül van létjogosultsága az ilyen gondolatnak, még ha a gyakorlati megvalósíthatósága az elkötelezettség hiányában erősen kétséges is. Sugár János akkor vette elő volt szobrászmesterének a javaslatát, amikor az idő rekontextualizációs ereje elegendőnek tűnt egy termékeny konfliktus megteremtéséhez. A Kiscelli Múzeum tüzének 24 órás őrzésére Sugár számításai szerint körülbelül 160 háromórás ügyeletre van szükség. Amikor ott jártam a Platán Galériában, négy jelentkező nevét láttam. A mű megvalósulásának feltétele a közönség figyelme és részt vevő hajlama, olyasfajta aktivitás, amelynek a próbáját nem feltétlenül szoktuk kiállni.

Tavaly ősszel négy vidéki nagyvárosban, korábban Budapesten is lehetett találkozni az Elnézést feliratú táblákkal, jó magasan, a közlekedési táblák fölött. A hat helyszín fotódokumentációját és a leszerelt, karcolásnyomos táblákat elválasztó fal a működőképes közegétől megfosztott tárgy és az emléke közötti távolságot jelenti.

A semleges galériatérben azonban a köztéren eleven, reakciót provokáló munka ténylegesen dokumentálhatatlan, mert a definíciós értékű mondatokat magukkal vitték az emberek, akik találkoztak velük. Csak el lehet képzelni, hogy mit gondolhattak az agresszív autós közegben és a szédelgő gyalogosokéban. Az ilyen típusú public art munka mindig ütközteti a társadalom valós állapotát azzal az imaginárius képpel, amely a művész konfrontációs igényéből megszületik, de a találkozásnak nincs mérhető következménye. Nem tudjuk, hogy attól a naptól kezdve többen kérnek-e majd elnézést a boltban, a dugóban, a játszótéren. Azt mindenesetre tudni lehet, hogy a művész mit szeretne. Látszólag kevesebbet, mint a táblaképfestő, aki a műkereskedelem rétegzett csatornáin keresztül a múzeumok raktárainak örökkévalósága felé hajózik, mert nem számol azzal, hogy van kánon, amely értelmes kontextust képes teremteni a műve számára néhány évtized múlva is. Másrészt többet, mert eredményt akar, azonnal: változzon meg az életem attól, hogy találkoztam a táblával a Batthyány Lajos téren. A kortárs művészet látszólagos szerénysége mögött nagy, imponáló elszántság van, és Sugár János a '80-as évek eleje óta tudja, hogy felépülni csak a konfliktust követően lehet, és hogy a szellemi, társadalmi passzivitás elviselhetetlen, a konformizmus kibírhatatlan. Ezt a szemléletet a szerencséjének is köszönheti, amely Erdély Miklós közelébe sodorta, ahol sok egyéb mellett megtapasztalta a periférián való létezés szabadságát, a másokkal való közös munka reflexív otthonosságát és a társadalmi tudatosságot azokban az években, amelyek a múltfeledtetés legelszántabb évei voltak.

Időnként saját műveit is a mikrotörténelem próbáinak teszi ki azért, hogy kiderüljön egy-egy koncepció életképessége vagy koridegensége. Oeuvre című kiállítását például a Stúdió Galériában 1986-ban és 1996-ban is megrendezte. A Platán Galériában kiállított harmadik mű, A tíz legnépszerűbb politikus démonai a kupacba hordott fekete-fehér emberfejekkel része volt a 2004-ben a Műcsarnokban kiállított Tekézés képzeletbeli barátokkal című munkának.

Most a részletet önállósította, és a cím ereje által rekontextualizálta, de mint a többi munka, ez is csak akkor működik, ha a nézőnek vannak politikai reflexei. Ezek a reflexek az utóbbi években egyre csak élesednek, ami kedvez a magyarországi public art művészeinek, akik azt próbálják elérni, hogy mint Sugár mondja, valahogy "hasra essenek" bennük. "Mert arról szól a művészet, hogy egy komplex, ellentmondásokkal terhes világban hogyan tudunk a gondolkodásmód flexibilitásán javítani. Hogyan lehet olyasmit csinálni, ami az elfogadható és az elfogadhatatlan, az érthető és az érthetetlen határán van." Arról is szól, hogy fokozható-e a befogadói és az interpretációs radikalizmus, és hogy növelhető-e a kritikus jelenlét a társadalomban, amelynek a korhadt struktúráival a nyilvános térben szembesítenek bennünket. Ott ugyan még nem tartunk, hogy az ilyesféle szándékokról szűkebb körön kívül komolyan beszélhessen valaki, mert beleragadtunk a szkepszisbe és a cinizmusba, amely vakká tesz múlt és jövő tekintetében, de Sugár János néhány éven belül biztosan újra meg fogja próbálni.

Lengyel Intézet, Platán Galéria - megtekinthető április 10-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.