Kiállítás: Pusztai szárnyvonal (Trans Sexual Express Budapest)

  • Hajdu István
  • 2002. február 14.

Zene

A német romantika óta tudjuk, hogy a művészet integrálta a lélek "anomáliáit", és fölfedezve az új meg új tudatszigeteket, azóta is minden pillanatban magába olvasztja őket. Pimaszabbul fogalmazva: a mentálhigiénés vagy pszichopatológiai kóresetek újításként szervesülnek termékenyítőleg a művészetbe, nemtől, ágtól és műfajtól függetlenül. Krafft-Ebing után pedig sejtelmünk lehet arról is, mennyire igaz: sok van, mi csodálatos, de az embernél nincs borzasztóbb.

A német romantika óta tudjuk, hogy a művészet integrálta a lélek "anomáliáit", és fölfedezve az új meg új tudatszigeteket, azóta is minden pillanatban magába olvasztja őket. Pimaszabbul fogalmazva: a mentálhigiénés vagy pszichopatológiai kóresetek újításként szervesülnek termékenyítőleg a művészetbe, nemtől, ágtól és műfajtól függetlenül. Krafft-Ebing után pedig sejtelmünk lehet arról is, mennyire igaz: sok van, mi csodálatos, de az embernél nincs borzasztóbb.Aszellem e téren lejátszott nagy meccsének egyik utolsó, végeredményében meglepő mozzanata a híres francia művészettörténésznek, a meghatározó szerepet betöltő Art Press alapító főszerkesztőjének, Catherine Millet-nek másfél éve megjelent önéletrajzi könyve, melyben - ahogy mondani szokás - kendőzetlen őszinteséggel, sajátos új-tárgyilagossággal tárja fel orális és altesti kalandjait (C. M. szexuális élete címen), elképesztően magas eladott példányszámot produkálva. C. M. ezzel mintegy részt hasított magának a gyónva-dicsekvés ligetében, egyúttal és következésképpen művésszé is vált.

Így van ez rendjén, terjeszkedjék a művészet, amíg csak a szem ellát, a fül elhall, rezegjenek az érzékek a csillagos égig, gáz (a szó szoros értelmében) csak akkor keletkezik, ha megindul a bomlás, vagyis az ideológia lesz a katalizátor.

´szintén szólva nem bírom a fölmutatott, díszként elvakart sebeket. (Hogy a valódi sérüléssel hogyan kell bánni, arról váratlanul Andy Warhol gyerekkori története jut eszembe: a nagy kaméleon valahol elmeséli, hogy nyolc-kilenc éves korában az utcán találkozott egy színtelen lánnyal, vagy ahogy A. W. mondja, olyannal, akinek csak két tónusa volt. Összefutottak, majd a kisfiú elvesztette a pigmentjeit; átalakult, kifehéredett egy életre, s azon túl.)

A Műcsarnok halljában a látogatót egy hatalmas belga csillárt imitáló mű fogadja. Tamponok képezik meg az üveggyöngyöket, hogy

a havibajt hozzák a férfi nézőre,

és földobják a transzvesztitákat (merthogy ők megússzák a ciklust, még ha női lelküket teszik is föl egy férfiért), megágyazva az alaphangulatnak. Aztán egymásra rétegződnek, összecsúsznak, egybebújnak genderproblémák, transzszexualizmus, transzvesztitizmus, békeharc és küzdelem a nemi alávetettség ellen, összeesküszik nedvedző álom és fetisizmus, animal-sex és csipkefinom elvágyódás. Persze, mint az életben. S mindezzel az égvilágon semmi baj nem lenne, legyen lelkiismeret-furdalás a tiszta identitástudat okán, vagy határozzuk el, hogy itt az idő a coming outra, mindenre van esély, ok és lehetőség, csak az a gáz - ismétlem -, az a gáz a Műcsarnokban, hogy minden másodlagos, minden ismert, minden látott és semmi sem erős, amúgy pedig túlpárállik az ideológia.

Valószínűleg az ingerküszöbbel, s azzal van baj, hogy már mindent tudunk, mindent láttunk. S bár nagy nehezen kiolvasható a tipográfiailag mesterséges diszlexiát előidéző prospektusból (nem katalógus!), hogy a kiállítás egyik rendezője, a spanyol Rosa Martínez 1999-ben "a világ legjobb kurátora" volt (hol adják?, hogy az Istenben lehetne egy ilyen címre szert tenni?!), úgy tetszik, ő a valaha volt Lúdas Matyi mottójának megszemélyesítője, mert mint minden újszülöttnek, neki is - segítségével pedig már nekünk is, legalább kénytelenségből - minden vicc új.

Az egyenes, a kanyargós vagy a zegzugos identitás tömeges vagy társas vizsgálatának nagy korszaka, antologikus vizsgálata - legalábbis Európában - azt hiszem, a kilencvenes évek közepére jó eredménnyel lezajlott. Az 1995-ös Velencei Biennále Jean Clair által iniciált Identitá et alteritá című kiállítása, majd ugyanez év végén a párizsi Feminimasculin józan expanzióval foglalta össze a tudni- és látnivalókat, azóta inkább "szakkiállítások" tágítják tudatunkat és mélyesztik körmüket érzékeny húsunkba-lelkünkbe. Mindez azt jelenti, hogy a tematika és a "beszédmód" kidolgozott, számtalan mű klasszicizálódott és klasszifikálódott, valóban csak a személyesség, a kézjegy (a sors talán?) menti a helyzetet. Ám épp ez hiányzik a műcsarnoki kiállítás műveinek többségéről: patenteket ismételgetnek, másodosztályon. A majd harminc kiállító - ha jól látom - nem tartozik a sztárművészek közé, hárman szerepelnek több-kevesebb rendszerességgel jelentős helyszíneken (az orosz Oleg Kulik, az amerikai Janine Antoni és a brit Leigh Bowery), de természetesen nem ez a baj, hanem hogy a beszerkesztett művészek többsége műveivel nem különösebben jelentékeny, s még akkor sem nagyon érdekes, amit csinálnak, ha bekalkuláljuk a személyes vállalás heroizmusát, az önfeltárulás hitelét (?), bár ilyenkor megint beesik a sebtépés iránti ellenszenv mint nivelláló tényező.

A másik alapvető probléma (írjuk le bátran az unt kifejezést, mert itt tényleg erről van szó):

a kiállítás elmagyarosodása,

aktuál-kínossága. A bevezető oly tébolyító, mintha csak az Országimázs Központ íratta volna, félreértve a kivételes lehetőséget: a kiállítás alcíme ugyanis Egy klasszikus a harmadik évezredből, s innen már nincs menekvés. Érteni semmit sem lehet, hacsak nem a vakmerőséget, mellyel mintegy persziflálódik, s hagymázzá válik minden álom, melyről az elmúlt évben értesültünk, különösen akkor, ha figyelembe veszik az anonim szerző további szavait: "Az alcím egy újraértelmezett esztétikai és ideológiai alapokra helyezett kánonra tett fanyar utalás." S arról már ne is beszéljünk, hogy mindez "transznemzeti" alapon működik.

Hihetetlen.

Hajdu István

(Műcsarnok, megtekinthető február 28-ig)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.