Könyv: "Állati miatyánk" (Csoóri Sándor: Csöndes tériszony. Új versek)

  • Kertész Irén
  • 2002. február 14.

Zene

Be kell vallanom, alsó tagozatos korom óta nem olvastam Csoóri Sándor-verseket. Így nem csoda, hogy most, amikor belelapoztam vaskos életművébe - az utóbbi negyvenöt évben több mint húsz versgyűjteménye jelent meg, és akkor még nem szóltunk a prózájáról -, olybá tűnt, hogy annak néhány darabja egyenesen a kuriózum határait súrolja. Persze lehet, hogy bennem van a hiba: az utóbbi időben mintha hanyagolnám (és mintha nem lennék ezzel egyedül) a szép verses természeti leírásokat, ahol minden sárga elsősorban és zöld másodsorban, meg az ökröket -
Be kell vallanom, alsó tagozatos korom óta nem olvastam Csoóri Sándor-verseket. Így nem csoda, hogy most, amikor belelapoztam vaskos életművébe - az utóbbi negyvenöt évben több mint húsz versgyűjteménye jelent meg, és akkor még nem szóltunk a prózájáról -, olybá tűnt, hogy annak néhány darabja egyenesen a kuriózum határait súrolja. Persze lehet, hogy bennem van a hiba: az utóbbi időben mintha hanyagolnám (és mintha nem lennék ezzel egyedül) a szép verses természeti leírásokat, ahol minden sárga elsősorban és zöld másodsorban, meg az ökröket -

folyton az ökreivel jön,

meg kell veszni -, Ady harmadfokú unokaöccsét a dunántúli mezőkön, amint érces hangon kántálja, hogy: "És sárba fekszik le minden tavaszom, / sárba fekszik le bogáncsos hajam, / hintám láncai kakascsontokkal hevernek egymélységben / s körték hullnak föléjük darazsasan." Nem semmi. És hogy senki ne ragassza rá "a vidéki irodalom szakbarbárja" matricát, előbb-utóbb belép Che Guevara meg a rengeteg városi kép, útirajz, miegymás.

A Csöndes tériszony méltó folytatása ennek a korántsem homogén költészetnek. Új kötetében a szerző az eddigiekhez hasonló és immár ismerősen sokféle motívummal dolgozik. Ha túltette magát a lilába oltott narancsszín borítón, az olvasó ide-oda lapozgatva lassan beleszokik a sok istenezésbe, ökrözésbe, a visszatérő "ebben-a-rohanó-világban" fejcsóválásokba, és azon veszi észre magát, hogy élvezi, amit olvas - a letöredezett angyalszárnyak egy idő után már fel sem tűnnek.

Verseiben talán a legfeltűnőbb, hogy ő maga - a lírai én vagy hogy a manóba hívják - szinte sosem hagyja el a megfigyelő álláspontot, amelyben saját akaratából leledzik. Ez a státus lehetővé teszi számára, hogy harag nélkül, a tájképfestő nyugalmával hintse dörgedelmeit a világ hívságairól. A romlást legtöbbször háború okozza, amelynek nyomán a régit, a falut, a csendet az új, a város, a zaj váltja fel. Kár, hogy ez a statikus nézőpont gyakran átmegy egy amolyan messiásközeli élménybe. Hiába, nem könnyű megállni, hogy a kívülálló, aki ablakból vagy hegy tetejéről nézi az eseményeket, a sok bizonytalanság és értetlenkedés közepett egyszer-egyszer megmondja a frankót: "de a hegymozgatásban jobban hittem, / mint a reményben és a jóslatokban" (Árnykép). De ez legalább egyenes beszéd. Nem úgy, mint például A falfirkálók beszivárgása a városba című alkotás, ahol én személy szerint nem hittem el a tépelődését, miszerint ezek vajon "tékozló fiúk" vagy "kóbor senkifik". A kétkedés attitűdje jellemző az Istennel való számvetésekre is, amelyek nemegyszer egyenrangú beszélgetőpartnerré emelik a szerzőt: "Lásd már be végre, Uram, bűnös vagy te is: / a tébolyt, az őrületet rám hagytad mindig" (Lásd már be végre). Még szerencse, hogy a város zajától megcsömörlött kontemplátor időnként el-elrejtőzik Erdély vagy Esztergom bozótjában (az Esztergomi elégiában találhatjuk meg a kötet címadó félsorát). Igaz, hogy itt sem jár mindig jobban: "villámok ugráltak a Hargita körül, / s kibuggyanó melledre / hulltak az esőcseppek. / Most pedig férgek potyognak elénk / váratlanul az égből: vörösek, zöldek, sárgák, bronzosak." Majd később a kedvenc részem (nem hittem a szememnek, amikor olvastam): "Slágert, az Istenért! / Slágert ide is a hegyek közé! / Hadd felejtsem el könnyedén, / hova tévedtem éppen" (Bolyongás a fennsíkon).

Leghitelesebbek talán az egyszerű pillanatképek, mint amilyen a Januári rokokó (mondd ki ötször gyors egymásutánban), és még inkább a személyes elmúlás dalai, amelyek talán még a háborúnál is erősebb lenyomatot hagynak a kötetben. A költő a halált rendre azzal vádolja, hogy úgy leselkedik körülötte, mint

annak idején a besúgók,

csakhogy azoktól legalább nem kellett tartania (Gondoltad-e?, Nem féltem soha semmitől). A tájkép és a halálfélelem remek szintézise a Megtépázott falomb a címerem, amelyben még Isten és az ősz is találkozik, hogy a sárguló birsalmákat ne is említsük. A pátosz itt nem öli ki az esendőség humorát, ezen a mezsgyén pedig nem könnyű és nem is mindig sikerül egyensúlyozni. Mesterien keveri viszont szkepticizmusát a napjainkban divatjamúlt hazafisággal, így az olvasónak nincs az a kényelmetlen érzése, hogy az a legkevesebb, ha vigyázzállásban fogadja be az ilyen verseket. "Lovasrohamok, bolond csaták / és koronázási misék mámorából / elér-e még hozzátok / ez az állati miatyánk?" (Lónyerítés) Még az sem zavaró, hogy bizonyos fogalmakat különböző érzemények kifejezésére használ: a hangya például hol mint a természet egyetlen megmaradt, József Attila-i örököse jelenik meg, hol pedig az embertömeg szimbólumaként: "Párizs, ma olyan vagy nekem, / mint ragyogó lábszárcsont a Szaharában, / melyet elleptek épp a hangyák" (Séta Párizsban).

Szép számmal találunk a pályatársaknak címzett költeményeket is e kötetben: ilyen a záróakkordnak szánt Szózat s kiáltás, amelyben Illyés Gyulát magasztalja fel az egekig: "Most látjuk csak, / hogy nagyobb voltál te minden áldozatnál / és minden hősnél: / magasban nekünk hazát teremtettél, / amely immár a Nap körül kering..." Ez ügyben értelmetlen volna állást foglalni, de hogy miért helyezte ilyen stratégiai pontra ezt az egyébként is kiugróan egzaltált hangvételű verset, azt nehezen fogom fel. Nos, annyi baj legyen: biztosan tudta, mit csinál.

Csoóri persze tud írni: vénája kiapadhatatlan, a nyelvet úgy érti és műveli, mint nem sokan pályatársai közül, és ért ahhoz is, hogy véleményét elfogadhatóvá tegye. Ráadásul versei sokszínűek: az embernek nem támad az a benyomása, hogy ötvenedszer olvassa ugyanazt. Versírás közben, főleg ha világnézeti téziseiről van szó, néha vérszemet kap; ám a kérdést, hogy képesek vagyunk-e művét élvezettel forgatni, illetve abból társaságban jobb mutatóujjunkat felemelve idézni, nos, e kérdést többé-kevésbé a gyarló rokonszenv dönti el.

Kertész Irén

(Széphalom Könyvműhely, Budapest, 2001, 118 oldal, 1500 Ft)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.