Lemez: Megkapod a magadét (The Chemical Brothers: Come with us)

  • Zubor Tamás
  • 2002. február 14.

Zene

Volt (és lesz!) nekünk egy, a kilencvenes évek derekán igencsak úttörőnek számító techno-, house-, trance-formációnk, a Liquid Limbs. A kéttagú csapatból Battai Róbert kiszállt pár éve, mondván: mindenféle avantgárd művészeti projekttel itt nálunk legfeljebb a templom egerének mehet el az ember. Szóval Battai új pszeudót talált ki magának, a Skylandet. Ez már fialja a lóvét rendesen, ám állítólag a Liquid Limbs is feltámad idén. Battai ugyanis a keresett pénz jelentős részét zeneeszközökre fordította, hogy egyszer újra elkezdhesse avantgárd ügyét.
Volt (és lesz!) nekünk egy, a kilencvenes évek derekán igencsak úttörőnek számító techno-, house-, trance-formációnk, a Liquid Limbs. A kéttagú csapatból Battai Róbert kiszállt pár éve, mondván: mindenféle avantgárd művészeti projekttel itt nálunk legfeljebb a templom egerének mehet el az ember. Szóval Battai új pszeudót talált ki magának, a Skylandet. Ez már fialja a lóvét rendesen, ám állítólag a Liquid Limbs is feltámad idén. Battai ugyanis a keresett pénz jelentős részét zeneeszközökre fordította, hogy egyszer újra elkezdhesse avantgárd ügyét.

Ezt most csak azért mondtam el, mert a The Chemical Brothers új lemeze kapcsán eszembe jutott. Az amerikai duót persze eddig sem azért szerettük, mert olyan progresszívnek tartottuk, vagy mert annyira meggondolkodtatott volna. Hanem mert - az ordító közhellyel - a techno aprópénzre váltását színvonalasan és élvezhetően oldotta meg. Az eklektikus technopop egyik legjobb példája volt az 1999-es Surrender, a Közgáz-pincében is gyakran játszott Hey boy, hey girllel.

Ám mostanra a vegyi tesóknak sikerült egy igazán alsó kategóriás lemezt összehozni. Az első számban elhangzik a felszólítás - Come with us -, és mi mennénk is, mert ezt még élvezzük: olyan jó húzós intrószám, mely után bármi jöhet. Aztán az ősszel elsőként piacra dobott kislemez, az It began in Afrika indul. Ez sem rossz, jól elkapták benne azt a pattogó-beindító pszichedelikus dobot, mely minden zenét felemel - nem nagy ügy beletenni, de baj nem lehet belőle. A harmadik és a negyedik tracket viszont akár maga Norman Cook, akár Fatboy Slim is írhatta volna. Ez alatt a két év alatt Chemicalék biztosan sok zenét hallgattak, és annál többet loptak. Jó, mondhatnánk, loptak ők eddig is, de eddig legalább a zsákmányokat erővel és lendülettel ütötték fel. Mára csak a nyomok maradtak.

Eklektikájuk nem fonódik egységbe, és ha célja van, az csupán ennyi: minél többet lehessen keresni vele. Valóban, sokan megtalálhatják benne a nekik tetsző elemet, nagy siker lesz a lemez, szerintem. Az Hoopsban például úgy rakódnak egymásra a tört ütemek, mint a legjobb drum´n´bassekben. A The state we´re inről pedig a karácsony jut eszünkbe, meg rögtön az is, hogy a Surrenderen is volt egy ilyen, de az úgy csilingelt, úgy zúgott, hogy bátran megkínáltuk volna vele az otthoniakat szenteste. Erre a "karácsonyira" viszont senki sem kapná fel a fejét két Bing Crosby-dal között.

Az eddigi, populárisnak, ugyanakkor jónak mondható Chemicalok után most ugranak a legnagyobbat a srácok a tömegbe, és immár alig hallgathatók. Cukros, értelmetlen zsúfoltság - egy többet érdemlő pszeudó alatt. Battai Robinak pénz kellett, pihentette a Liquid Limbst. De a Chemical Brothers miért is tenné? Egy jól bejáratott márkanévvel még több pénz kerül.

Zubor Tamás

(Virgin Records/EMI, 2002)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.