Lemez

Kikötői búbánat

Calexico: Algiers

  • Nagy V. Gergõ
  • 2012. október 27.

Zene

Bornírt belátásnak tűnhet, de a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy a spanyol gitár vagy a mariachi trombita rendszerint idétlenül mutat a gringók kezében.

Az új inspirációk után kutakodó angolszász rockzenészek régóta és nagy kedvvel öltenek sombrerót, és örömmel játszadoznak a tex-mex kellékekkel, ám az eredmény ritkán van híján erőltetett vagy kínosan harsány mozzanatnak - ilyenformán pedig különösen értékes mutatványnak látszik, ha valaki a latinos ízeket kellemetlen mellékhatás nélkül (sőt adott esetben számottevő művészi hozammal) tudja elkeverni a zenei világában. Az arizonai Tucsonból származó Calexico 1997-es debütjétől fogva többek között erre szolgált eminens példával - hiszen Joey Burns és John Convertino alt-country zenekara épp olyan magától értetődő természetességgel használta föl a spanyolgitáros rock vagy a tejano megannyi elemét, mint amilyen jó érzékkel nyúlt a dzsesszhez, a spagetti westernes effektekhez vagy épp a surf-rockhoz. Ráadásul úgy tette mindezt, hogy a világzenéhez illően sokszínű, de azért alapvetően a klasszikus country-rock és az Americana formanyelvére támaszkodó megszólalásmódja néhány albumot követően a szerteágazó hatások ellenére is szinte azonnal felismerhetőnek tetszett - hiszen nyúljon bár mégoly egzotikus zenei forráshoz, azért a Calexico úgy nagyjából mindig a határvidék sötét melankóliájáról mesél, ami a koszlott étkezdék és a porlepte országutak mitikus közegétől fényévnyi távolban is prímán átélhető.

Nem írja fölül ezt a jól ismert világot a hetedik stúdióalbum, a most megjelent Algiers sem, inkább a megbízható ismerőssel való újbóli találkozás örömével kecsegtet. A szépségesen hullámzó nyitó ballada (Epic) és a rákövetkező, dinamikus alt-country galopp (Splitter) ismerős hangulatban, közvetlen modorban és a zenekar legjobb dalaihoz mérhető színvonalon indítják a lemezt: az elektromos párjával ellenpontozott, állhatatosan pengetett akusztikus gitár, a refrénben beköszönő fúvósok és Burns selymes tenorja magas hatásfokon hangoznak össze. Később - a némivel szerényebb nívójú tételekben - egyaránt előkerülnek a Calexico-diszkográfia olyan állandói, mint a mariachi fúvósok, az andalító harmóniák vagy a spanyol nyelvű ének, ugyanakkor a legutóbbi lemez, a Carried To Dust ezerszínű hangzásvilágához képest látványosan egységesebb és egyneműbb az anyag - s talán mintha alaptónusában fojtottabb, komorabb volna annál. Az Arizona helyett New Orleansban rögzített album búbánatos melódiáiba hűvös nyirkosság költözött a tengerparti város kikötőiből (a cím a felvétel helyszínéül szolgáló negyed nevét jelöli; a lemezborító partot nyaldosó hullámokat mutat), ami legkivált az utolsó harmad balladáinak ad különös súlyt és sajátos karaktert (az elsőre jellegtelennek tetsző Better and Better például fojtogató kétségbeesést titkol). Úgy lehet, a Calexico sötét, délies, napszítta zenéje teljesebb fényében ragyogott a mexikói határnál rögzített csúcsműveken (Feast of WireCarried...) - ámde a nedvdúsabb vidékre vezető Algiers hasonlóan intenzív elmélyülésre csábít, és szintén hosszú lejáratú élveket ígér.

Anti, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.