Lemez

Kikötői búbánat

Calexico: Algiers

  • Nagy V. Gergõ
  • 2012. október 27.

Zene

Bornírt belátásnak tűnhet, de a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy a spanyol gitár vagy a mariachi trombita rendszerint idétlenül mutat a gringók kezében.

Az új inspirációk után kutakodó angolszász rockzenészek régóta és nagy kedvvel öltenek sombrerót, és örömmel játszadoznak a tex-mex kellékekkel, ám az eredmény ritkán van híján erőltetett vagy kínosan harsány mozzanatnak - ilyenformán pedig különösen értékes mutatványnak látszik, ha valaki a latinos ízeket kellemetlen mellékhatás nélkül (sőt adott esetben számottevő művészi hozammal) tudja elkeverni a zenei világában. Az arizonai Tucsonból származó Calexico 1997-es debütjétől fogva többek között erre szolgált eminens példával - hiszen Joey Burns és John Convertino alt-country zenekara épp olyan magától értetődő természetességgel használta föl a spanyolgitáros rock vagy a tejano megannyi elemét, mint amilyen jó érzékkel nyúlt a dzsesszhez, a spagetti westernes effektekhez vagy épp a surf-rockhoz. Ráadásul úgy tette mindezt, hogy a világzenéhez illően sokszínű, de azért alapvetően a klasszikus country-rock és az Americana formanyelvére támaszkodó megszólalásmódja néhány albumot követően a szerteágazó hatások ellenére is szinte azonnal felismerhetőnek tetszett - hiszen nyúljon bár mégoly egzotikus zenei forráshoz, azért a Calexico úgy nagyjából mindig a határvidék sötét melankóliájáról mesél, ami a koszlott étkezdék és a porlepte országutak mitikus közegétől fényévnyi távolban is prímán átélhető.

Nem írja fölül ezt a jól ismert világot a hetedik stúdióalbum, a most megjelent Algiers sem, inkább a megbízható ismerőssel való újbóli találkozás örömével kecsegtet. A szépségesen hullámzó nyitó ballada (Epic) és a rákövetkező, dinamikus alt-country galopp (Splitter) ismerős hangulatban, közvetlen modorban és a zenekar legjobb dalaihoz mérhető színvonalon indítják a lemezt: az elektromos párjával ellenpontozott, állhatatosan pengetett akusztikus gitár, a refrénben beköszönő fúvósok és Burns selymes tenorja magas hatásfokon hangoznak össze. Később - a némivel szerényebb nívójú tételekben - egyaránt előkerülnek a Calexico-diszkográfia olyan állandói, mint a mariachi fúvósok, az andalító harmóniák vagy a spanyol nyelvű ének, ugyanakkor a legutóbbi lemez, a Carried To Dust ezerszínű hangzásvilágához képest látványosan egységesebb és egyneműbb az anyag - s talán mintha alaptónusában fojtottabb, komorabb volna annál. Az Arizona helyett New Orleansban rögzített album búbánatos melódiáiba hűvös nyirkosság költözött a tengerparti város kikötőiből (a cím a felvétel helyszínéül szolgáló negyed nevét jelöli; a lemezborító partot nyaldosó hullámokat mutat), ami legkivált az utolsó harmad balladáinak ad különös súlyt és sajátos karaktert (az elsőre jellegtelennek tetsző Better and Better például fojtogató kétségbeesést titkol). Úgy lehet, a Calexico sötét, délies, napszítta zenéje teljesebb fényében ragyogott a mexikói határnál rögzített csúcsműveken (Feast of WireCarried...) - ámde a nedvdúsabb vidékre vezető Algiers hasonlóan intenzív elmélyülésre csábít, és szintén hosszú lejáratú élveket ígér.

Anti, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”