Lemez

Kitalált, elvágyódó, robotos

Három magyar elektronikus lemez

  • Velkei Zoltán
  • 2013. január 19.

Zene

Magyarország elektronikus zenei partikultúrája biztosan látott már szebb napokat - vagyis éjszakákat -, mindazonáltal ha az utóbbi évtizedet vesszük, belátható, hogy nem csupán a műfaj legnépszerűbb előadói, hanem a zsánerre legnagyobb hatást gyakoroló művészek, illetve a feltörekvő tehetségek is folyamatosan tiszteletüket tették nálunk.

Meglepő módon azonban ez meglehetősen csekély mértékben inspirálta a hazai elektronikus zeneszerzőket: nem egy esetben még nálunk kisebb lakossággal rendelkező vagy periférián túli országok is több neves művészt tudnak felmutatni az elektronikus zene legfrissebb körforgásában, mint mi. Így aztán most kifejezetten felpezsdítő látni és hallani, hogy valami elindulóban van. 'sszel több album is megjelent nem túl ismert vagy teljesen ismeretlen szerzőktől, melyek kifejezetten jól illeszkednek aktuális földalatti trendekbe, ráadásul nagyon szerethetők is.

Egy ideje reneszánszukat élik a DIY- és kazettaszínterek. Rengeteg hálószobaprojekt születik, melyek meglepő módon rendkívül hamar megtalálják a maguk közönségét az interneten, az pedig már önmagában rettentő érdekes, hogy techno és house zenét gyűjtőire limitált példányszámban kazettán adjanak ki, felidézve a kilencvenes évek első felét, amikor a legfrissebb dolgok még így terjedtek. Az ezt az utat követő S Olbricht (Mikolai Márk) neve a legmélyebben található tánczenei körökben jó pár éve ismert már. A The Last Act Of Dorothy Stratten pedig az első albuma, mely az 50 darabra limitált, szép kazettás megjelenésen kívül természetesen digitálisan is beszerezhető. Kényelmesen követhető ritmusok és elmosódott, éteri hangok játéka az album 35 percen át, stílusát tekintve leginkább talán a house felé húzva, de nem helytelen az absztrakt jelző ráaggatása sem. Egy képzelt német diszkózenekar dalszerzőjéről szól az 1970-es évek végén, aki kijut Los Angelesbe, és a bandájával az egyik híres klub rezidense lesz, majd beleszeret a promoter feleségébe; végül a románcuk tragikus véget ér. Ötletesen felépített számok jó elrendezésben nyújtanak kísérőt a történethez, amely pont megfelelő hosszúságban bontakozik ki, miközben a szerző nemcsak dicséretesen reflektál a kortárs külföldi tánczenékre, de bemutatja a jó értelemben különös, saját hangzásvilágát is.

A lo-fi közösséget erősíti Saint Leidal The 2nd, mely álnév Leidal Andrást takarja, a Radio Lamantin dj-jét, a nemrég feloszlott Hammer Of Gods gitárosát. ' idén több szólólemezt is feltöltött Bandcamp-oldalára - koncepcióban és megvalósításban az őszi, A6M Zero című munkája a legjobb (képünkön). Tizenegy szám, mindegyik rendkívül ügyesen összerakva különféle hangmintákból, amik közt éppúgy vannak futurisztikus és kozmikus kitekintések (The Vatican Tikka), mint mondjuk utalások az IDM-re (Binary Questions...). Neobarokkosan fantasztikus bugidiszkók (Eggs Of The Future), urbánus melódiák, távolba meredő, álmos és merengő, sokszor képtelen témákat megjelölő zenék keveréke a végeredmény, amit meglepő módon épp a vegyessaláta-jelleg tesz izgalmassá és hosszabb elidőzést megkövetelővé. Leidal az electronic illwave jelzővel kategorizálja az albumot - amely betegnek ugyan nem beteg, viszont az utóbbi évek legjobb hazai underground elektronikus zenei kiadványa.

S ha már szóba került a futurizmus, mindenképp érdemes foglalkozni a Sematic 4 álnéven alkotó Balla Zoltánnal is (ő Ozon néven hiphop dj-ként igen ismert), akinek ÁTransfer Data Cells című albuma igazi szintetikus-robotikus elektro, mely gyönyörű detroiti hangzással tiszteleg a legnagyobbak előtt. Markáns ütemek és határozottan megszólaló szintetizátorok keltette romantikus elvágyódás ez a gépek uralta távoli jövőbe, ahol az ember már túllépett saját korlátain, és a kollektív mesterséges tudat része lett. Az album összhatásán lehet, hogy javított volna, ha valamivel kevesebb zene kerül fel rá, de az értékén ez nem ront semmit.

Mindhárom album megtalálható a bandcamp.com-on

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.