koncert - KILLING JOKE

  • V. Á.
  • 2010. október 14.

Zene

< Rögtön egy nappal Ozzy Osbourne koncertje után, jóval kisebb számú közönség elõtt játszottak az angol posztpunklegendák, akik nagyjából akkor - úgy a hetvenes évek vége felé - mentek le elõször együtt zenélni sihederfejjel a próbaterembe, amikor Tony Iommi, a Black Sabbath gitárosa épp eldöntötte, hogy kirúgja Ozzyt, a Sex Pistols és társai fémjelezte elsõ punkhullám pedig pont az utolsókat csobogta. A Killing Joke gyökerei is a punkban vannak valahol, ugyanakkor a Skinny Puppy mellett ez a zenekar számít az indusztriális vonásokat is felvonultató rockzene késõbbi nagyágyúi - Godflesh, Nine Inch Nails, Pitchshifter, Ministry, Prong (utóbbi kettõben az egykori Killing Joke-basszusgitáros, a nemrég elhunyt Paul Raven is megfordult) - egyik fontos hatásának. A Killing Joke sosem lett átütõ siker, pedig néhány év szünettõl eltekintve szorgalmasan készítik a minõségi lemezeket: a legutóbbi, harapósabb hangvételû Absolute Dissent idén jelent meg.

Paul Raven helyén most a Killing õstagja, a nevével ellentétben decens öregúrra emlékeztetõ Youth (Martin Glover) basszusgitározik, aki a Kispál Andráshoz hasonlóan végig cigizõ Geordie Walker gitárossal egyetemben visszafogott színpadi jelenlétével jelentett szerethetõ ellenpontot az excentrikus énekessel, Jaz Colemannel szemben. Utóbbi a mai napig az egyik legszuggesztívabb frontember: overallban, a hanyagul odakent szemfesték miatt kissé Alice Cooper és Al Pacino pokoli fúziójára emlékeztetve, robotszerû mozgással járt-kelt a színpadon. A Killing Joke-gépezet lassan pörgött föl: a Love Like Blood-hoz hasonló, visszafogottabb dalokkal kezdtek, és mintha a végére melegedtek volna be tisztességesen, ahogy vették sorban elõ a koszosabb, zajosabb, tempósabb témákat: a Madnesst, a The Great Cullt és a mindent vivõ Asteroidot. A decens nosztalgiabulinak induló koncertbõl olyan mészárlás kerekedett, hogy még Youth is beugrálta a színpadot néhányszor.

A38 hajó, október 5.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.