koncert - SCHIFF ANDRÁS DIRIGENSKÉNT

  • - csont -
  • 2009. február 12.

Zene

Az utóbbi időben többször is lenyilatkozta, hogy nem tartja magát karmesternek, ehhez képest Schiff András dirigensként szédítő koncertet adott a Budapesti Fesztiválzenekar élén. Már a műsorválasztás kimagaslóan átgondolt koncepciót mutatott: Schubert szinte gyerekként írt 2.
Az utóbbi idõben többször is lenyilatkozta, hogy nem tartja magát karmesternek, ehhez képest Schiff András dirigensként szédítõ koncertet adott a Budapesti Fesztiválzenekar élén. Már a mûsorválasztás kimagaslóan átgondolt koncepciót mutatott: Schubert szinte gyerekként írt 2. szimfóniája mellé az érett Haydn egyik csúcsa, a 96-os, úgynevezett "Mirákulum" szimfónia társult. Schubert mûve soha nem hallott színekben és ritmikus gazdagságban ragyogott, és a legkevésbé sem hatott éretlennek. Schiff szinte csak ütemezett, nem avatkozott bele zenekara fantasztikus munkájába, hagyta muzsikálni õket, mivel a próbákon már feltehetõen mindent elintéztek egymás között. A második, variációs tétel vonósnégyesszerû indítását besorolom a legnagyobb zenei ünnepek közé, melyeken valaha is részt vehettem. Ha van valódi és nem mócártkuglisan stupid bécsi kedély, akkor Schiff mindent megmutatott ebbõl, miközben a c-moll Menüett tételben megvillant egy démonikusabb intonáció lehetõsége is. Haydn nagy mûve köztudottan a sûrítés csodája; a legkisebb elmozdulás is döntõ erejû. A minden hangig és szünetig végigelemzett partitúra és az analízis megvalósítása olyan elõadást hozott, amelyhez fogható Haydn-interpretációt még soha nem hallottam élõben. A fény-árnyék elosztása, a pianók, a mezzoforték és a háromszoros forték egyensúlyának kidolgozása, a virtuozitás és a játékos esetlegesség szembeállítása és egyidejûleg megvalósult egysége, a melankolikus kedély felmutatása - felsorolhatatlan, mik történtek ebben a huszonöt percben.

A második részben Schiff gyakorlatilag egy mûként adta elõ Mozart Varázsfuvolájának nyitányát és a B-dúr zongoraversenyt (K. 595). Utóbbiban a zongorahang talán túlságosan túlcsorduló szépsége zavarhatott egyeseket; magam nem tartoztam közéjük, és a csillagórákban született koncertek közé írtam be ezt az estét.

Zeneakadémia, február 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.