koncert - Subscribe - Áthangolva

  • - vincze -
  • 2011. június 23.

Zene

Márciusi Subscribe-interjúnkban Anga-Kis Miklós basszusgitáros már jelezte a zenekar következő igazán nagy durranását, a Művészetek Palotájában tartandó koncertet, amelyen a Subscribe-besztof áthangszerelt verzióit prezentálja a zenekar. Az előzetes érdeklődés már az interjú készültének időpontjában is akkora volt, hogy az eredetileg tervezett egyetlen koncert helyett végül kettőt tartott egy napon a zenekar - délután négykor és este nyolckor - a MűPa Fesztivál Színházában.
Márciusi Subscribe-interjúnkban Anga-Kis Miklós basszusgitáros már jelezte a zenekar következõ igazán nagy durranását, a Mûvészetek Palotájában tartandó koncertet, amelyen a Subscribe-besztof áthangszerelt verzióit prezentálja a zenekar. Az elõzetes érdeklõdés már az interjú készültének idõpontjában is akkora volt, hogy az eredetileg tervezett egyetlen koncert helyett végül kettõt tartott egy napon a zenekar - délután négykor és este nyolckor - a MûPa Fesztivál Színházában.

A két koncert gyakorlatilag teljes telt házzal ment le, és a Subscribe megint képes volt komoly meglepetést okozni. Az ugye tudott volt, hogy nem a mostanában az MR2 által futtatott klasszikus unplugged bulira kell készülnünk, és nem is afféle patyomkin-szimfonikus estre, ahol a zenekar gyakorlatilag változtatás nélkül nyomja le a dalait, a vendég hangszeresek pedig igyekeznek lépést tartani a tempóval - ehelyett teljesen új hangszerelést kaptak a témák. Ez elsõsorban Cséry Zoltán billentyûs érdeme, aki hihetetlenül komoly és ötletes munkát végzett: jó érzékkel találta meg az egyes dalokra passzoló köntöst úgy, hogy a komoly vendégzenészgárda - többek közt a PASO fúvósai, egy négytagú vonósszekció, külön ütõhangszeres és a vokalisták - is meghatározó funkciót kapott az átiratokban. Az egyébként gitárcentrikus dalokban így talán a húros hangszerek kapták a legkisebb szerepet (elõfordult, hogy hosszú percekig egy pendítést sem hallottunk), de az összkép - a Season Five társulat a cappella elõadott, kicsit felesleges egyvelegétõl eltekintve - gyakorlatilag így is hibátlanra sikerült. A pszichedelikus Delirium II, a reggae-be átültetett Gay Rodeo és a lemezverziótól nem is nagyon különbözõ, a trombitajátékkal viszont hidegrázós élménnyé varázsolt Between Heaven And Her hallatán legszívesebben ott és akkor kényszerítettem volna a zenekar tagjait a koncert felvételének azonnali kiadására.

Mûvészetek Palotája, június 19.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.