koncert - Subscribe - Áthangolva

  • - vincze -
  • 2011. június 23.

Zene

Márciusi Subscribe-interjúnkban Anga-Kis Miklós basszusgitáros már jelezte a zenekar következő igazán nagy durranását, a Művészetek Palotájában tartandó koncertet, amelyen a Subscribe-besztof áthangszerelt verzióit prezentálja a zenekar. Az előzetes érdeklődés már az interjú készültének időpontjában is akkora volt, hogy az eredetileg tervezett egyetlen koncert helyett végül kettőt tartott egy napon a zenekar - délután négykor és este nyolckor - a MűPa Fesztivál Színházában.
Márciusi Subscribe-interjúnkban Anga-Kis Miklós basszusgitáros már jelezte a zenekar következõ igazán nagy durranását, a Mûvészetek Palotájában tartandó koncertet, amelyen a Subscribe-besztof áthangszerelt verzióit prezentálja a zenekar. Az elõzetes érdeklõdés már az interjú készültének idõpontjában is akkora volt, hogy az eredetileg tervezett egyetlen koncert helyett végül kettõt tartott egy napon a zenekar - délután négykor és este nyolckor - a MûPa Fesztivál Színházában.

A két koncert gyakorlatilag teljes telt házzal ment le, és a Subscribe megint képes volt komoly meglepetést okozni. Az ugye tudott volt, hogy nem a mostanában az MR2 által futtatott klasszikus unplugged bulira kell készülnünk, és nem is afféle patyomkin-szimfonikus estre, ahol a zenekar gyakorlatilag változtatás nélkül nyomja le a dalait, a vendég hangszeresek pedig igyekeznek lépést tartani a tempóval - ehelyett teljesen új hangszerelést kaptak a témák. Ez elsõsorban Cséry Zoltán billentyûs érdeme, aki hihetetlenül komoly és ötletes munkát végzett: jó érzékkel találta meg az egyes dalokra passzoló köntöst úgy, hogy a komoly vendégzenészgárda - többek közt a PASO fúvósai, egy négytagú vonósszekció, külön ütõhangszeres és a vokalisták - is meghatározó funkciót kapott az átiratokban. Az egyébként gitárcentrikus dalokban így talán a húros hangszerek kapták a legkisebb szerepet (elõfordult, hogy hosszú percekig egy pendítést sem hallottunk), de az összkép - a Season Five társulat a cappella elõadott, kicsit felesleges egyvelegétõl eltekintve - gyakorlatilag így is hibátlanra sikerült. A pszichedelikus Delirium II, a reggae-be átültetett Gay Rodeo és a lemezverziótól nem is nagyon különbözõ, a trombitajátékkal viszont hidegrázós élménnyé varázsolt Between Heaven And Her hallatán legszívesebben ott és akkor kényszerítettem volna a zenekar tagjait a koncert felvételének azonnali kiadására.

Mûvészetek Palotája, június 19.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.