Koncert: Rokon lelkek (Piotr Anderszewski zongoraestje)

  • Molnár Szabolcs
  • 2003. január 23.

Zene

Élt valaha egy Anton Diabelli nevű - üzletembernek zseniális, zeneszerzőnek dilettáns - bécsi polgár, aki egyik, több sebből vérző keringőcskéjét szétküldte az Ausztriában alkotó zeneszerzőknek, komponáljanak variációkat tákolmányára. A darab Beethovenhez is eljutott, s ahogy mondani szokás, a szar arannyá változott.
Élt valaha egy Anton Diabelli nevű - üzletembernek zseniális, zeneszerzőnek dilettáns - bécsi polgár, aki egyik, több sebből vérző keringőcskéjét szétküldte az Ausztriában alkotó zeneszerzőknek, komponáljanak variációkat tákolmányára. A darab Beethovenhez is eljutott, s ahogy mondani szokás, a szar arannyá változott.

A Diabelli-téma nehezen értelmezhető akcentusai, ritmikai botladozásai, harmóniai primitívsége, ügyetlenül használt zenei közhelyei kiaknázásra érdemes termékeny furcsaságok, melyek felpiszkálták az utolsó nagy műveit (mint például a Missa solemnist) csiszoló Beethoven érdeklődését, aki mindjárt 33 variációt komponált a "körlevélben" érkező témára. Valahogy így lehetne összefoglalni a variációsorozat egyik közkeletű értelmezésének kiinduló tézisét. Anderszewski előadása nyomán egy másik képet látok magam előtt. Egy olyan zeneszerző alakja rajzolódik ki, aki, mint egy gyermek, bármivel tud játszani, amit a kezébe adnak. Olyan

gyermekzsenit látok,

aki határtalan fantáziával és kreativitással bíbelődik el egy darab kaviccsal. Az ötvenes éveiben járó gyermekzseni Beethoven ül leharcolt és meggyalázott zongorájánál, Diabelli valcerfoszlányaival játszadozik, s játékába be-beszivárog Bach, a Don Giovanni vagy az éppen formálódó nagy mise éteri hangjai, minden, amit ez a határtalan kapacitású elme valaha magába szívott. Anderszewski előadását hallgatva kicsit szégyenkezem, hogy amikor a nagy formát kérem rajta számon, milyen poros és áporodott "műfogalommal" próbálom őt szembesíteni. Ugyanis Anderszewski egy pillanatra sem állítja, hogy a Diabelli-variácók poros műfogalmaink szerint nem furcsa darab. Előadásának pillanatszerűségét és töredezettségét, furcsaságait - és ez egész művészi habitusának lényegi eleme - olyan perfekció és technikai kikezdhetetlenség hitelesíti, amilyet ritkán tapasztalhatunk a hazai koncerttermekben. Ez a technika még akkor is Anderszewski segítségére van, amikor a koncentráció, a szellemi inspiráltság még nem ért fel optimális szintjére. Előadásának első pillanataiban az izmok tónusa, a kéztartás esetlegessége például arról árulkodott, hogy az ideálisnál hamarabb ült a zongorához, s a teljes pszichikai azonosulás a szemünk láttára fejeződik be. A művészi ráhangolódás eredménye s - mint közben kiderült - célja nem más, mint egy kívülről átlátszó, de belülről átláthatatlan fal felhúzása. Amikor Anderszewski úgy érezhette, hogy már nem látható, tökéletesen feloldódott, gyermeki módon babrált a hangokkal, színekkel. Rút dörömböléssel megidézte a leharcolt zongorát, a hangszer mechanikáját meghazudtoló módon játszott pianókat és csendített meg édes dallamokat.

A koncert első félideje egy olyan jelenethez hasonlított, mely ismerős lehet a teljes süketségben élő Beethovenről szóló könnyfacsaró regényekből, filmekből, s amit entellektüelkörökben egyébként illik szégyellni. A Drakulát és az Ötödik elem hipergonoszát alakító Gary Oldman filmbeli Beethovenjét láttam magam előtt, egy kettős személyiséget, mely kettőség, úgy tűnik, Anderszewski személyiségének is sajátja.

A koncert második felében Anderszewski Bachot játszott. A d-moll Angol szvit előtt három prelúdium és fúgát a Das Wohltemperierte Klavier II. kötetéből. Utólag azt is jellemzőnek érzem, hogy nem három, a sorozat különböző helyén található darabot választott, hanem a sorozat egy szeletét, olyan kompozíciókat, melyek a ciklusban is egymás után következnek (B-dúr, b-moll, H-dúr). Nagyon finoman kidolgozott kézzel, szépen és érdekesen játszott, de a Diabelli-variációk okozta élményt már nem tudta megközelíteni. Üde színek és jópofa tarka foltok jelentek meg itt-ott, az Angol szvit hallgatása közben pedig hiányzott, hogy nem tudtam azonnal fellapozni a mű kottáját. Ugyanis szerettem volna ellenőrizni, hogy Bach kompozíciója nem vált-e áldozattá az előadói autonómia oltárán.

Molnár Szabolcs

Zeneakadémia, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.