Film: Más állapot (Gyarmathy Lívia: Táncrend)

  • - bori -
  • 2003. január 23.

Zene

Nem sokáig maradunk bizonytalanságban, már az első percekben feltűnik a helységnévtábla, miszerint Pitvarosra érkeztünk. Később egy Békés Megyei Hírlap segít a behatárolásban. De ez is csak a gyanúnkat erősíti, amikor - az ábrázolás egy másik szintjén - feltámad bennünk a kétség a filmbeli falu valódiságát illetően. Létezhet ilyen kellemes, már-már idillinek mondható hely ebben az országban?
Nem sokáig maradunk bizonytalanságban, már az első percekben feltűnik a helységnévtábla, miszerint Pitvarosra érkeztünk. Később egy Békés Megyei Hírlap segít a behatárolásban. De ez is csak a gyanúnkat erősíti, amikor - az ábrázolás egy másik szintjén - feltámad bennünk a kétség a filmbeli falu valódiságát illetően. Létezhet ilyen kellemes, már-már idillinek mondható hely ebben az országban?

Harangoznak a templomtoronyban. Híreket mondanak a rádióban. Kicsöngetnek az iskolában. Katalin, a tanárnő elbocsátja az utolsó gyereket, az Ildi cuki (plusz vegyesbolt) névadója és mindenese tejszínhabot nyom az utolsó kávéra. Csaba postás kikézbesíti az utolsó levelet. Aztán egy cipősdoboz formájú pakkal mindannyian elindulnak a művházba. Katalin érkezik elsőnek - legközelebb is, mindig is ő lesz majd az első. Városi panellakásából már útban van Pitvaros felé egy ősz hajú, választékos úriember. A cipősdoboznak látszó tárgyakról meglepő módon kiderül, hogy azok, aminek látszanak: a nőké színezüst szandált, a férfiaké fekete félcipőt rejt.

Kezdődhet a táncóra. Csacsacsára tangó, slow foxra rock and roll következik, sorra kerül az egész klasszikus társastánci repertoár. Közben lehullanak a levelek, megjönnek az őszi esők, leesik a hó, aztán elolvad, és megérkeznek az első fecskék. A hazatérő gólyák kissé hosszabb szerepet kapnak a szokásos vágóképeknél, visszaidézve Gyarmathy Lívia előző filmjét, A mi gólyánkat. Közben a falu éli a maga munkás, prózai, bumfordi hétköznapjait, Katalin megeteti a kecskét, Csaba ganézik a disznóólban, Péter elegáns mozdulattal feldobja a palacsintát, aztán - kevésbé elegáns mozdulatokkal - levakarja a platnira ragadt tésztát, mialatt Anikó benzinmotoros csotrogánnyal akadályozza a község átmenő forgalmát.

Ám a parkettra lépve egyszeriben más állapotba kerülnek hőseink, kiegyenesedik a derék, megváltozik a fejtartás, csillogóbb lesz a tekintet. Kecses mozdulattal lendülnek magasba a lapáthoz, biciklikormányhoz, tehén tőgyéhez szokott kezek. Az első bemutatkozást elmossa egy nyári zivatar, de a kultúrházban rendezett táncvizsgán ünneplőbe öltözve ott van az egész falu, polgármesterestül. Péter felesége nem táncol, leghátul áll a két gyerekkel, mert ő is másállapotban van: mindenórás. Kisvártatva izgatottan száguldhatunk vele a kórházba, majd a büszke apai mosoly közli félreérthetetlenül, hogy minden rendben van. A következő bemutatón már az új nemzedék táncának tapsol a falu.

Az A mi gólyánknak a maga műfajában - rövidfilm? dokumentumfilm? - példátlan sikere mögött azt sejtette Gyarmathy Lívia, hogy minden ellenkező híreszteléssel (és filmes gyakorlattal) szemben a magyar társadalomban igenis él az az igény, hogy a saját életét lássa viszont a vásznon és a képernyőn. Azt az életet, amely persze nehéz és emberpróbáló, de - minden ellenkező híreszteléssel szemben - nem reménytelenül sötét, brutális és elviselhetetlen. A Táncrend a rendező legújabb jelentése erről a másik Magyarországról. Megnéztem: valóban létezik Pitvaros nevű község, a kies Csongrád megyében keressék.

- bori -

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.