Film: Más állapot (Gyarmathy Lívia: Táncrend)

  • - bori -
  • 2003. január 23.

Zene

Nem sokáig maradunk bizonytalanságban, már az első percekben feltűnik a helységnévtábla, miszerint Pitvarosra érkeztünk. Később egy Békés Megyei Hírlap segít a behatárolásban. De ez is csak a gyanúnkat erősíti, amikor - az ábrázolás egy másik szintjén - feltámad bennünk a kétség a filmbeli falu valódiságát illetően. Létezhet ilyen kellemes, már-már idillinek mondható hely ebben az országban?
Nem sokáig maradunk bizonytalanságban, már az első percekben feltűnik a helységnévtábla, miszerint Pitvarosra érkeztünk. Később egy Békés Megyei Hírlap segít a behatárolásban. De ez is csak a gyanúnkat erősíti, amikor - az ábrázolás egy másik szintjén - feltámad bennünk a kétség a filmbeli falu valódiságát illetően. Létezhet ilyen kellemes, már-már idillinek mondható hely ebben az országban?

Harangoznak a templomtoronyban. Híreket mondanak a rádióban. Kicsöngetnek az iskolában. Katalin, a tanárnő elbocsátja az utolsó gyereket, az Ildi cuki (plusz vegyesbolt) névadója és mindenese tejszínhabot nyom az utolsó kávéra. Csaba postás kikézbesíti az utolsó levelet. Aztán egy cipősdoboz formájú pakkal mindannyian elindulnak a művházba. Katalin érkezik elsőnek - legközelebb is, mindig is ő lesz majd az első. Városi panellakásából már útban van Pitvaros felé egy ősz hajú, választékos úriember. A cipősdoboznak látszó tárgyakról meglepő módon kiderül, hogy azok, aminek látszanak: a nőké színezüst szandált, a férfiaké fekete félcipőt rejt.

Kezdődhet a táncóra. Csacsacsára tangó, slow foxra rock and roll következik, sorra kerül az egész klasszikus társastánci repertoár. Közben lehullanak a levelek, megjönnek az őszi esők, leesik a hó, aztán elolvad, és megérkeznek az első fecskék. A hazatérő gólyák kissé hosszabb szerepet kapnak a szokásos vágóképeknél, visszaidézve Gyarmathy Lívia előző filmjét, A mi gólyánkat. Közben a falu éli a maga munkás, prózai, bumfordi hétköznapjait, Katalin megeteti a kecskét, Csaba ganézik a disznóólban, Péter elegáns mozdulattal feldobja a palacsintát, aztán - kevésbé elegáns mozdulatokkal - levakarja a platnira ragadt tésztát, mialatt Anikó benzinmotoros csotrogánnyal akadályozza a község átmenő forgalmát.

Ám a parkettra lépve egyszeriben más állapotba kerülnek hőseink, kiegyenesedik a derék, megváltozik a fejtartás, csillogóbb lesz a tekintet. Kecses mozdulattal lendülnek magasba a lapáthoz, biciklikormányhoz, tehén tőgyéhez szokott kezek. Az első bemutatkozást elmossa egy nyári zivatar, de a kultúrházban rendezett táncvizsgán ünneplőbe öltözve ott van az egész falu, polgármesterestül. Péter felesége nem táncol, leghátul áll a két gyerekkel, mert ő is másállapotban van: mindenórás. Kisvártatva izgatottan száguldhatunk vele a kórházba, majd a büszke apai mosoly közli félreérthetetlenül, hogy minden rendben van. A következő bemutatón már az új nemzedék táncának tapsol a falu.

Az A mi gólyánknak a maga műfajában - rövidfilm? dokumentumfilm? - példátlan sikere mögött azt sejtette Gyarmathy Lívia, hogy minden ellenkező híreszteléssel (és filmes gyakorlattal) szemben a magyar társadalomban igenis él az az igény, hogy a saját életét lássa viszont a vásznon és a képernyőn. Azt az életet, amely persze nehéz és emberpróbáló, de - minden ellenkező híreszteléssel szemben - nem reménytelenül sötét, brutális és elviselhetetlen. A Táncrend a rendező legújabb jelentése erről a másik Magyarországról. Megnéztem: valóban létezik Pitvaros nevű község, a kies Csongrád megyében keressék.

- bori -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.