Könyv - "Az élet kinő minden egót" - Röhrig Géza: Honvágy

  • Szántó T. Gábor
  • 2010. szeptember 2.

Zene

A zsidók a világtörténelem csövesei - fogalmazta meg önmagának és olvasóinak Kőbányai János, a Múlt és Jövő folyóirat és kiadó vezetője több mint két évtizede, hogyan jutott el a beatszociográfiától a zsidó kultúráig. Röhrig Gézának, a kiadó régi szerzőjének a verseiben hasonlóképpen jelen van e kettős érzékenység a zsidók és az elesettek, a hajléktalanok és hontalanok iránt. Röhrig lírájában és korábbi prózakötetében, A Rebbe tollatépett papagája képzelt haszid történeteiben az ultima ratio a transzcendencia világában rejlik: csak abba kapaszkodhat minden halandó, akkor is, ha alázatosan veszi tudomásul sorsát, és akkor is, ha perel a világmindenség urával. A zsidóság egyszerre tényszerű, történelmi élményanyag, másrészt metafora, a bizonytalan létnek struktúrát kínáló rendszer.

Röhrig a költészet egyik ősfunkcióját revitalizálja. A nyelv terápiás erejét, a kimondhatatlan megéneklésében rejlő megkönnyebbülést, mellyel az emberi állapot: a magány, az elhagyatottság, a (szeretet)éhség témáit szólaltathatja meg: "NEM VAGYOK A MAMÁD / SOHA NEM IS LESZEK / NEKEM FÉRFI KELL CSALÁD KÉT GYEREK (...) NEM VAGY A MAMÁM? tépem föl az ingem / tessék halld ahogy itt visszhangzik: / AZ VAGY" (timi). Az elhagyatott gyermektől a szenvedélyes szerelmesen át, a nyomorultak és kisemmizettek leghétköznapibb élethelyzeteitől a modernitásban identitását kereső értelmiségi intellektuális vívódásáig széles érzelmi és tematikus skálán mozognak a versszövegek.

A tíz éve New Yorkban élő szerző könyvcímbe emelt honvágya is megszólal, kiegészülve a történelmi, sőt metafizikai hontalanság élményeivel. Az angyal istvánné kádárhoz, az 1956, a március édesén és a honvágy című darabok világosan kijelölik azokat a pontokat, melyek egy demokratikus nemzeteszme fogalmát körvonalazzák számára. Zavarba ejtő az a közvetlenség, mellyel a nyelvkritikai gondolkodás elé visszanyúló versekben a jelenünkbe lógó közelmúltra reflektál: elszoktunk ettől a hangtól, mely nevesítve például Nagy László, másutt, név nélkül, Kiss József vagy akár Faludy líráját asszociálja: "összegyűlünk akkor március édesén / gáboráronok tömbbizalmik romák / egymásba pusztulunk felebarátaim / ha minden megy csak pont ugyanígy tovább".

Akár bibliai alakok bőrébe bújik, akár intézeti gyerekekébe vagy hajléktalanokéba, s a gyermekkori elhagyatottságot idézi meg, mint az ajándék című ciklusban - mely szerintem a kötet egyik legerősebb vonulata -, a szerző önmagát keresi, az azonosságot, mely az emberiség gyerekkorának édene óta bizonytalan, és saját gyermekkorunk édenével is könnyen odavész - hát még akkor, ha olyan sors jut osztályrészül valakinek, mint a szerepversek számos alakjának. Általuk fogalmazódik meg a hiány, így és ez által fordul a nyelv az irodalom - és a vallás felé. Mert korunk politikán és reklámokon hitelét vesztő nyelve nem alkalmas az emberi állapot kifejezésére, másrészt, mert a biológiai szülő eshetőleges, a Teremtő azonban bizonyos - legalábbis a hívő ember számára.

Mi jelenthet vigaszt a hétköznapok felszínén kevésbé, ám a lélek mélyére nyúló költészet mindennapjaiban gyakorta tapasztalt hontalanság állapotában? A nyelv, melyen a száműzetés és a hontalanság állapota kifejezhető. A nyelv, mely mégiscsak az egyetlen lehetséges otthon - ezért a szó, az írás John Holländer szerint a diaszpórában élő/író zsidó költő számára kettős jelentőségű. És - tehetjük hozzá Röhrig verseit olvasva, lévén vallásos költészetről szó, ám a legkevésbé sem parókiális értelemben, hanem létértelmező, a létnek értelmet kínáló funkciójában - az eljövendő világot is jelenti. A versek egy része így modern ima, exegézis is - nem a hagyományos imák és exegézisek helyett, hanem azok mellett.

Petri György egykori, sokat idézett álláspontja szerint a József Attila-i költészet közvetlenül nem folytatható. Röhrig versei, több mint négy évtizeddel később, helyenként mégis kísérletet tesznek erre, név szerint is megidézve a költőt, akár korábbi köteteiben, megfejelve a kisbetűs központozatlansággal, az avantgárd hagyományával és a sűrű nyelvjátékokkal, melyek néha öncélúaknak hatnak ("marólúgos itt a levés / merőleges erőleves"). Erősebb hatást ér el ugyanez az élményanyag a balladisztikus és novellisztikus hajléktalanversekben, melyekben a sorsüldözöttséget a fájdalmakra való, történetformálás általi közvetett reflexió szelídíti. Például a zsoci című darabban, melynek helyszíne egy gyorsétterem mosdója: "'kérsz paradicsomlevest' kérdezte / s megtöltött egy műanyagpoharat melegvízzel / az ingyenketchupből belenyomott vagy ötöt (...) 'adj egy érvet arra, hogy éljek' / gondolkozik, topog, valami jót keres / poharát emeli 'paradicsomleves?'".

Korántsem biztos, hogy a honvágy egy ország után pusztán önmagáról szól s a távollétről. Hisz' a vágyakozó sem biztos, hogy azonos önmagával: "én sosem voltam az aki vagyok / és most már nem is akarok // mert más az ember az időben és más örökre (...) röhrig géza nincs / szerda gyuri sincs / az élet kinő minden egót". Kérdés, ezzel az emberi létezés gyökereiig ható tudással mit ér maga az írás: "'írtam egy nyolcsorost' / nyögtem elő zsebemből egy verset / 'szép de nem te írtad' / állt fel az első versszak után // 'ez még röhrig / kezdd el a saját verseidet írni'" (gyuri).

A hely, ahol elsődlegesen otthon kell lennünk: a saját személyiségünk. Ám a világ, melyben haza kellene találnunk: mi magunk és a többi ember. Ha otthon vagyunk önmagunkban, eljuthatunk ama tapasztalathoz is, melyhez az érett lírikus Röhrig már eljutott: "'Az igazi háborút (...) az ember az összes eddigivel vívja'". És akkor talán valóban otthon lehetünk végül a saját hazánkban is.

Múlt és Jövő, 2010, 112 oldal, 1800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?