könyv - JENNIFER LEE CARRELL: A MACBETH-REJTÉLY

  • - ts -
  • 2011. június 23.

Zene

Reményeink, miszerint nem kell majd itt Dan Brown nevét emlegetni, úgyszólván teljesen megalapozatlanok voltak, végül is valamiféle babonán, névmágián alapultak, hogy azért a Macbethet mégsem lehet csak úgy, következmények nélkül valakinek a szájára venni. Egyfelől: dehogynem.
Reményeink, miszerint nem kell majd itt Dan Brown nevét emlegetni, úgyszólván teljesen megalapozatlanok voltak, végül is valamiféle babonán, névmágián alapultak, hogy azért a Macbethet mégsem lehet csak úgy, következmények nélkül valakinek a szájára venni. Egyfelõl: dehogynem. Másfelõl: pont errõl szól a regény is. A híres dráma mágikus és természetesen máig ható erejérõl s a születése idején esett alávaló disznóságokról. A szerzõ természetesen egy igen jó nevû amerikai egyetem szakirányú professzora, s mintegy mellesleg számos nagy sikerû Shakespeare-elõadás színpadra állítója, keresett színidirektor - továbbá feltehetõen pereces és ellentengernagy is, de ez nem tartozik közvetlenül a tárgyunkhoz. Az egyetemi fokozat meg amúgy is kötelezõ az efféle mûvekhez manapság. Kicsivel rosszabb hír talán, hogy a szerzõrõl elmondottak mind igazak mûve fõszereplõjére is, s ez azért szolid túlzásnak tûnik, ráadásul õ még bizonyos férfiak fantáziáját is megmozgatja - jó okkal.

És akkor ott van még maga Macbeth, kardostul, vészbanyástul, mindenestül, de fõként mégis vészbanyástul, én persze kicsit fájónak éreztem a kapus hiányát, s azt sem mondta senki, hogy "merek, mit férfi merhet, ki többet mer, nem ember" - igaz, levest sem adnak fel a regényben. S ha még csak ezek hiányoztak volna! De sajnos az eredeti helyszínen (Dunsinane Hill) a dráma színrevitelére készülõ szereplõk küzdelmei és hányattatásai ezen túl nélkülözik a hangulatot és az izgalmakat is, tehát mindazt, amiért egy ilyen lektûrt érdemes lenne összekalapálni.

Alexandra Kiadó, 2011, 360 oldal, 2390 Ft, fordító feltüntetése nélkül

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.