könyv - PATRICK NESS: KÉS A ZAJBAN

  • - ruprech -
  • 2011. február 3.

Zene

Amikor a földgolyó globalizációjával lezárult a nagy felfedezések mítoszainak kora, és a már csak pislákoló western is régen befejezte a pionírkorszak történelemteremtő feldolgozását, az újabb eposzok bölcsőjévé a világűr vált. Patrick Ness Londonban élő amerikai író is a meghódítására törekedett Chaos Walking című, 2008-ban indult és tavaly lezárt trilógiájával, melynek első kötete a Kés a zajban.
Amikor a földgolyó globalizációjával lezárult a nagy felfedezések mítoszainak kora, és a már csak pislákoló western is régen befejezte a pionírkorszak történelemteremtõ feldolgozását, az újabb eposzok bölcsõjévé a világûr vált. Patrick Ness Londonban élõ amerikai író is a meghódítására törekedett Chaos Walking címû, 2008-ban indult és tavaly lezárt trilógiájával, melynek elsõ kötete a Kés a zajban. Története egy idegen bolygó kolonizációja után veszi kezdetét, amely a leigázás és az õslakosok elpusztításának jól ismert narratíváját követte. A nagy háború után várja felnõtté válását a magányos Todd Hewitt egészen addig, amíg egy végzetes találkozás meg nem változtatja a valóságról alkotott hitét. Ám mielõtt még bármi értelmet nyerne, menekülnie kell.

A cselekményen két gyerek világfelfedezõ rohanása vezeti végig az olvasót. Kalandjaik érdekessége mégsem a fantáziadús fordulatoknak, hanem a nyelvi leleménynek köszönhetõ. ÚjVilág különös tulajdonsága ugyanis, hogy mindenki számára elérhetõvé vált a másik élõlény (akár állat, akár ember) tudata: az úgynevezett Zajban "mindig áramlik az információ" hangok, képek formájában. A szöveg Todd jelen idejû, közvetlen beszéde/Zaja hozzánk, a megszólított olvasókhoz, de minden, ami elhangzik, a könyv többi szereplõje számára is közvetlenül felfogható - a Zaj hamarabb hozza az információt, mint hogy az érzékekbe eljutna. A bemutatott világ a nyelv útján ismerhetõ meg - egy szubjektumon keresztül, annak nyelvtani hibáival együtt válik olvashatóvá, miközben a tapasztalatok bõvülésével folyton formálódik is. A mesélés, éppen, mert egyidejû az eseményekkel, kihat a szöveg dinamikájára: ebbõl meríti pergõ, olykor egészen száguldó lendületét. Hogy miként alakul a Chaos Walking története, és képes lesz-e Ness a harmadik kötetig folytatni a fogalmazás bravúrját, kérdéses, ám e 464 oldal frissítõ olvasói élmény.

Vivandra Könyvek, 2010, 464 oldal, 3500 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.