lemez - Maszkura és a Tücsökraj: Kérlek, így szeress!

  • - kyt -
  • 2011. február 3.

Zene

Felbukkannak mindenféle énekesek, együttesek, néha megtorpan az ember egyik-másik név hallatára, mert meglepőnek tartja, vagy csak azért, mert rémlik, mintha említette volna valaki, hogy milyen érdekes?, milyen érdektelen? Aztán előkerül egyszer csak a lemez is, és még rémlik is, hogy megvolt már az egyik dal valahol, valamikor. Mindenképpen rokonszenves a harmonikás-dalolós, viccesen édesbús stílus, benne ez a valamennyire öntörvényű, amúgy meg magyarosan döcögős rap egy marosvásárhelyi illetőségű, keménykalapban lázadó fiatalember, polgári nevén Bíró Szabolcs szájából, aki szabad szájjal zengi a kocsmázás-csajozás dicséretét.
Felbukkannak mindenféle énekesek, együttesek, néha megtorpan az ember egyik-másik név hallatára, mert meglepõnek tartja, vagy csak azért, mert rémlik, mintha említette volna valaki, hogy milyen érdekes?, milyen érdektelen? Aztán elõkerül egyszer csak a lemez is, és még rémlik is, hogy megvolt már az egyik dal valahol, valamikor.

Mindenképpen rokonszenves a harmonikás-dalolós, viccesen édesbús stílus, benne ez a valamennyire öntörvényû, amúgy meg magyarosan döcögõs rap egy marosvásárhelyi illetõségû, keménykalapban lázadó fiatalember, polgári nevén Bíró Szabolcs szájából, aki szabad szájjal zengi a kocsmázás-csajozás dicséretét. A Maszkura (vagyis maskara) név azt súgja, hogy nem kell ezt az egész dolgot rettenetesen komolyan venni - viszont a szövegekbõl mégis egy kicsit túlságosan is komoly és eltökélt költõi törekvés vagy minimum öntudat sejlik. A dallamvilág hol retrósan slágeres, hol meg kifejezetten a Váradi Roma Café annak idején izgalmasan újszerû, aztán az évek múlásával a kommersz felé csordogáló zenéjére rímel egész sorokon keresztül. Zongora, bõgõ, gitár, dob és a mondott harmonika a felállás. "Klubzenéléstõl egészen a fesztiválszínpadokig" - olvasom valahol, hát én inkább az elõbbit tartom hozzáillõnek.

A legnagyobb probléma a produkció lényegével, a szöveggel van. Mintha nagyobb súlyt hordozna a dalok összképén belül, mint amekkorát a tartalma indokol. Hiába bukkannak föl jól sikerült sorok, szellemes rímpárok, vidám-vagány lazázások, valahogy megzökken mindig valami: egy-egy túlviccelés, esetlen, nyögvenyelõs, izzadságos, netán közhelyszagú fordulat. Vagy csak ilyen az, amikor kiszabadul az értelmiségi idézõjelezgetésbõl a popkultúra? Azt viszont nem hiszem, hogy magukat a dallamokat ne lehetne jobban az elõtérbe húzni, ahogy a Váradiék számait is a keményen odatett dzsesszes improvizációk emelték meg.

CLS, 2010

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.