Könyv - Utazás a húgyhólyagom körül - Philip Roth: Szellem el

  • - köves -
  • 2009. július 2.

Zene

Nemcsak az ikertornyoknak annyi, de Nathan Zuckerman prosztatájának is. A merényletet Philip Roth irodalmi alteregója ellen a rák nevű terrorista vállalta magára, az utókezelések jelenleg is tartanak, s Zuckerman, az író épp azért igyekszik önként vállalt vidéki magányából a manhattani urológiára, hogy súlyos inkontinenciáját könnyedebbre cserélje. Zuckerman mögött két regénytrilógiára rúgó fiktív élet, előtte a rosszindulatú daganatok harctere és két női ruhadarab: egy múltat idéző kórházi hálóing és egy jövőt ígérő, vágykeltő kombiné - viselőik, noha Zuckerman csak villámlátogatást tervezett az életben, elodázzák visszatérését a remetelétbe.

Nemcsak az ikertornyoknak annyi, de Nathan Zuckerman prosztatájának is. A merényletet Philip Roth irodalmi alteregója ellen a rák nevű terrorista vállalta magára, az utókezelések jelenleg is tartanak, s Zuckerman, az író épp azért igyekszik önként vállalt vidéki magányából a manhattani urológiára, hogy súlyos inkontinenciáját könnyedebbre cserélje. Zuckerman mögött két regénytrilógiára rúgó fiktív élet, előtte a rosszindulatú daganatok harctere és két női ruhadarab: egy múltat idéző kórházi hálóing és egy jövőt ígérő, vágykeltő kombiné - viselőik, noha Zuckerman csak villámlátogatást tervezett az életben, elodázzák visszatérését a remetelétbe.

A jelenben élőknek Bush a téma, aki épp győzni készül Kerry ellen, pedig a demokraták elnökjelöltjétől sokat várnak abban az előnyös fekvésű manhattani (mű)művészlakásban, ahová Zuckerman egy kényelmes véletlen során elvetődik. Rövidsége ellenére Roth regényében sűrűn megteremnek a kényelmes véletlenek, Zuckerman nem győz belebotlani azokba a jókor, jó bekezdésben tartózkodó alakokba, kiknek révén kibökheti, mi fáj; mi fáj George W. Amerikájában, az impotenciában, az irodalmi élet yuppie élősködőiben, illetve a hólyag és a húgycső problematikus találkozásában. Hasonlóan problematikus a találkozásuk a regényt alkotó rétegeknek. A fájási sorrendben talán az impotencia áll az élen (ámbár eleinte az inkontinenciának áll a zászló), s mintha csak azért esne szó még annyi minden másról, mert az sehogy sem tett ki egy regényt, hogy a hetvenegy éves Zuckermannak nem áll fel. Az impotens és inkontinens férfi panaszai kiegészítésre szorulnak, hát rányitjuk az ajtót, persze merő véletlenségből, egy burokban élő, fiatal házaspárra, és máris szemünk előtt - a feleség kombinéján túl - a bushi idők zavarodottságát modellező intellektuelpáros: a republikánus texasi olajvagyonból származó szépség és a Philadelphiában megtelepedett odesszai esernyősök kései leszármazottja. Ebből a bérleményből és nyilván még sok hasonlóból így festett Amerika Bush második győzelmének hajnalán: nagy a kiborulás a finom mokaszinok koptatta perzsaszőnyegen. De nemcsak Amerikára járnak rossz idők, hanem az irodalomra is. Ennek bizonyítására előbotorkál a múltból az első Zuckerman-regényben szereplő irodalmi atyamester szelleme - az ő sírba vitt titkait, irodalmi halhatatlanságát kell megvédenie Zuckermannak, az utolsó írómohikánnak egy nagy leleplezésre készülő ifjú titántól.

Roth már-már családias, meghitt szócsőtalálkozót hozott össze, a jobb sorsra érdemes szereplőkből folyvást vezércikkek, de minimum kispublicisztikák fakadnak ki Bushról és a mobiltelefonok elszaporodásáról, az irodalmi generációváltásról vagy épp a Los Angeles-i újgazdag elitről. Zuckermannak mint az életmű bennfentesének előjoga, hogy mindent kétszer mondhasson el, és ezt a Rothtól megszokott választékossággal meg is teszi. Mindeközben többször is kénytelen betétet cserélni vízhatlan nadrágjában, mintegy megemlékezésképpen egy másik regényről, melyhez Roth hozzákezdett ugyan ezeken az oldalakon, de az öregedés horrorjából csak az inkontinencia részletező leírásáig jutott.

Fordította: Nemes Anna. Európa, 2009, 252 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."